A tegnapi nap folyamán az Apple kiadta a fejlesztők számára a WatchKitet, vagyis mostantól kezdve lehet nekiállni az órára készülő külső alkalmazások fejlesztésének. Igazából ez így annyira nem is pontos megfogalmazás, mivel ezek egyelőre nem teljes értékű appok, inkább iPhone-os alkalmazások kiterjesztései.
Az Apple ígérete alapján egyébként ez a helyzet jövőre változni fog, amikor is teljesen megnyitják a fejlesztést az Apple Watch-ra – a menetrend tehát hasonlóan alakul mint annak idején az iPhone esetében. A fejlesztők számára elérhető dokumentációk mellett az Apple feltöltött egy közel 30 perces nyilvános videót is a weboldalára, amiben a WatchKit által nyújtott lehetőségeket és funkciókat mutatják be. Ebből szedte össze a 11 legérdekesebb infót a Verge.
A legtöbb esetben szükség van egy iPhone-ra
Az Apple szavaival élve az Apple Watch appok kiterjesztik az iOS-es megfelelőjüket. Fontos megemlíteni, hogy a számítások nagy részét az iPhone végzi, vagyis gyakorlatilag az iPhone processzora dolgozik majd a komolyabb feladatokon. Ha a viselője interakcióba lép az Apple Watch-csal, az eszköz továbbítja a parancsot az iPhone-nak, ami visszaküldi a „választ” az órára. Az Apple kiemeli, hogy egy Watch alkalmazás csak kibővíti egy iOS app funkcióit, nem helyettesíti azt. Egyedüli kivételek a különböző idővel és dátummal kapcsolatos funkciók, melyek magán az órán futnak. A Verge egyébként ebből azt az érdekes következtetést vonja le – amire mondjuk semmiféle bizonyíték nincs, de logikusan hangzik –, hogy elképzelhető, hogy nem is kell majd az órát újabbra cserélgetnünk a nagyobb teljesítményhez, elég az iPhone-t. Szerk: Nekem még az üzemidő kímélése jutott eszembe. A telefonunk nevetve kiszámol mondjuk egy útvonaltervet, így nem az óra processzora kell, hogy izzadjon, ez pedig kíméli az Apple Watch aksiját. – Handras

Jövőre jönnek a natív alkalmazások
A sajtóközleményben az Apple megemlíti, hogy 2015-ben adnak lehetőséget a fejlesztőknek a teljesen natív alkalmazások fejlesztésére. Arról egyelőre semmiféle információ nincs, hogy ezek ugyanazokkal a funkciókkal gazdálkodhatnak majd, mint eleinte a kiterjesztések, vagy teljesen szabadjára engedhetik a fantáziájukat a fejlesztők. A pontos dátumot sem hozták nyilvánosságra amikortól elkezdődhet a natív alkalmazások fejlesztése.
A két különböző méretű kijelző felbontása
Eddig erről is csak tippelni lehetett, az Apple mindössze annyit mondott, hogy a 38 és a 42 mm-es órában is Retina kijelző lesz. Mostantól a pontos felbontásukat is ismerhetjük: a kisebbik esetében ez 272×340 pixel, a nagyobbiknál 312×390 pixel. Vagyis a képarány mindkét esetben 4:5. Mivel a kijelző pontos méretét nem ismerjük (csak az óra tokozásának a magasságát), ebből konkrét PPI-ket még nem lehet számolni.

Később változhat a kijelzők mérete
A fejlesztői eszközök dinamikusan használják ki a rendelkezésre álló kijelzőméreteket. Gyakorlatban egy úgy néz ki, hogy az Apple Watch automatikusan tölti ki a kijelzőt az alkalmazás elemeivel a bal felső sarokból kiindulva. Vagyis az appok valahogy úgy fognak megjelenni, mint ahogy azt a reszponzív weboldalaknál tapasztalhatjuk. Ez sokkal egyszerűbbé teszi a fejlesztők életét abban az esetben, ha az Apple a későbbiekben több különböző méretű órát mutatna be.
Kétfajta értesítési típus lesz
Az egyiket Short Looknak hívják, amit akkor láthatunk, ha felemeljük a csuklónkat. Ez gyakorlatilag az alkalmazás nagy méretű ikonjából és nevéből, valamint egy rövid infóból áll. Ha nem engedjük le a karunkat, akkor „egy pillanat múlva” ez átvált a Long Look nézetbe, ami több információt tartalmaz és sokkal testre szabhatóbb. Ebben a nézetben az alkalmazás ikonja és neve a kijelző tetejére kerül, a pedig felhasználó görgethet a tartalomban, illetve egyből reagálhat is az értesítésre (pl. komment, like, stb). Az Apple továbbá azt ajánlja a fejlesztőknek, hogy statikus és dinamikus nézetet is készítsenek a Long Look nézetből. A statikus megjelenítést energiatakarékos módban használná az óra, vagyis készülnek egy ilyen funkcióval is, de részletekről egyelőre nincs szó (pl. automatikusan átvált-e az óra ebbe az üzemmódba ha merül az akkumulátor, vagy a felhasználó állíthatja-e, stb).

Glances
Erről már korábban is hallottunk. Ez a nézete az alkalmazásoknak egy oldalra lapozható listát jelent, amiben egy kijelzőnyi rövid információkat mutat az app a felhasználónak (pl. hátralévő feladatok mára). Ha rákoppintunk az adott lapra, akkor elindul a hozzá tartozó alkalmazás.
Korlátozott gesztusok
A kezelőfelületet, illetve azt, hogy milyen módon vezérelhetjük az órát, az Apple a használhatóság és a minél jobb felhasználói élmény megőrzése érdekében korlátozza. Vannak függőleges söprés és görgetés, ugyanez vízszintesen, érintés, illetve a bemutatón is demonstrált force touch opció, vagyis egy fizikailag erősebb nyomás. A digitális korona pedig a nagyítást illetve a gyorsabb görgetést teszi lehetővé. Van „szélről söprés” is, amikor a kijelzőn kívülről húzzuk befelé az ujjunkat (ezért is jó az óra lekerekített üvege), ez hozza elő például a Glances nézetet. Van még továbbá két gombunk (egy Friends gomb, és egy „Home” gomb a digitális koronán), összesen így 15 különböző módon léphetünk interakcióba az órával.
Force Touch
Az Apple Watch zafírkristállyal (illetve a sportváltozat esetén megerősített üveggel) borított kijelzője nyomásérzékeny, tehát meg tudja különböztetni az egyszerű érintéseket az erősebb nyomásoktól. Ezt az alkalmazások használhatják „jobbklikk-szerű” funckiókra (például egy almenü, vagy beállítási lehetőség megmutatása), ahol négy elemet jeleníthetnek meg a fejlesztők. Itt említik meg az AirPlay támogatást is.

A térképek nem interaktívak
A fejlesztők beágyazhatnak térképeket az alkalmazásaikba, de ezt nem úgy kell elképzelni, mint mondjuk egy weboldalra beágyazott Google térképet. Az Apple Watch-on ugyanis nem interaktívak ezek az elemek. Jelölőket és képeket elhelyezhetnek a térképeken az appok, de ha interakcióba akarunk lépni, akkor elindul a Maps alkalmazás az órán.

Nincsenek videók
20 MB-nyi képet gyorsítótárazhatnak a fejlesztők az órán az alkalmazásukhoz, videók azonban nem lesznek, és minden más a telefonról érkezik a WatchKit keretrendszeren keresztül. Az animációk előre rendereltek lesznek és képekből állnak majd, szóval technikailag a GIF-ekre hasonlítanak majd. Videókat nem támogat a WatchKit – mondjuk ekkora kijelzőn sok értelme ennek nem is lenne.
Az új betűtípus
A bemutató után mindenféle találgatások születtek az órán használt betűtípusról, illetve az Apple Watch logójában megjelenő betűkről. A DIN-szerű betűtípusról végül bebizonyosodott, hogy teljesen egyedi fejlesztés direkt az óra számára, és mostantól a nevét is ismerjük: San Francisco. Az Apple fokozottan ajánlja, hogy ezt használják a fejlesztők az órán megjelenő alkalmazások esetében. Érdekesség: korábban is volt már egy San Francisco nevű betűtípusa az Apple-nek, melyet az első Macintosh-sal szállítottak, és amit a Mac ikonjait megrajzoló Susan Kare tervezett.

Hozzánk hasonlóan elvetemült Apple rajongók, még egy 30 perces fejlesztői videót is megnézhetnek a WatchKitről:
Forrás: The Verge.