imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Csatlakozz az iMagazin csapatához!

Új cikkíró kolléga kerestetik

4 év alatt teljesen átalakult az online zenei költés


Az amerikai zeneipar bevételei már egyértelműen a streaming szolgáltatásokra támaszkodnak, miközben az iTunes Store a trónról a süllyesztőbe tart.

Miközben néha arról beszélgetünk, hogy a technológia fejlődés egy-egy területen lassulni látszik, azért nem árt néha megnézni, milyen rövid idő alatt is mennyit változott a digitális világ körülöttünk.

4 éve még a digitálisan letöltött zenék uralták a világot, a zeneipar legnagyobb pénztermelő gépezete volt az iTunes Store. Azonban jött az új hullám, a streaming szolgáltatások, és hirtelen elkezdte nem megérni egyenként venni a zenéket, amikor bármikor bármihez hozzáferhetünk, amikor épp kapcsolódva vagyunk az internetre.

A RIAA (Recording Industry Association of America), az amerikai zeneszövetség éves jelentése szerint már 4,6 milliárd dollár folyt be az olyan szolgáltatóktól a kasszáikba, mint az Apple Music és a Spotify, ami 33%-kal magasabb a tavalyi számnál.

26,3%-kal sikerült növelni a bevételt az olyan ‘limited tier’ szolgáltatásoknál, mint az Amazon Prime Music, de nőttek az ingyenes szolgáltatások hirdetéseiből származó bevételek is 15,3%-kal, mint a YouTube vagy a Spotify ingyenes verziója. Összességében 30,1%-kal nőtt az amerikai zeneszövetség bevétele, ami 2018-ban 7,37 milliárd dollárt jelentett.

Ami érdekes, hogy ugyan tovább csökkent a fizikai eladásokból származó bevétel (egyharmadával kevesebb eladott darabszám), ezt leginkább a CD eladások drasztikus, 40,2%-os zuhanása okozta. Mindeközben például az LP/EP korongokból 7,2%-kal többet, 16,7 millió darabot vásároltak az amerikaiak. Így pedig az látszik, hogy a CD/bakelit eladásokból már több bevétele szárazik a zeneiparnak, mint a digitálisan letöltött zenékből. (Megjegyzem, mindkettő milliárd dollár feletti összeg, így azért még mindig nem szotyiról beszélünk.)

Ha belegondolunk, ez az adat nem is meglepő. A modern, minimalista világképbe sokkal jobban beleillik, hogy nem halmozzuk a saját készleteinket, mert úgy vesszük, hogy úgyis minden elérhető, amikor épp szükségünk van rá. Ellenben jól látszik, hogy a régimódi zenehallgatóknál továbbra is pörög a fekete lemez, az igazi ínyenceknél reneszánszát élve pattog a bakelit. Az iTunes Store pedig vélhetően még az utolsó CD-k eladása előtt már csak a techtörténelem része lesz.

Jut eszembe, a legfontosabb adatot majdnem lehagytam: 2018-ban 24,9 milló dollárt kerestek a 10 millió letöltött csengőhangon, csupán az USA-ban. Mert ilyen még ezek szerint van!

Te mikor töltöttél le utoljára pénzért zenét? És filmet? És csengőhangot?

Forrás: RIAA éves jelentés

iPhone 7 részletfizetéssel

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!