imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Itt az új MacBook Pro 16" 2019

Mi pedig leteszteltük

A Facebook szerint mi magunk kérjük a reklámokat


Legalábbis most éppen ezzel védekeznek a Bécsi Regionális Bíróság előtt, ahol a törvényszerű adatkezelési tájékoztatás elmulasztásáért kell felelniük.

Az Európai Unió országaiban 2018 májusa óta van érvényben az általános adatvédelmi rendelet, azaz a GDPR. Az átfogó szabályozás szigorúan tiltja, hogy az EU-ban tevékenykedő vállalkozások az emberek tudta és beleegyezése nélkül kezeljék azok személyes adatait. A 28 tagállamra kidolgozott előírás azonban tartalmaz egy kiskaput, mely szerint a tájékoztatást kiválthatja, ha egy szerződés teljesítésének érdekében történik az adatgyűjtés.

A GDPR jelenleg az EU 28 tagállamában és 3 EFTA-országban hatályos

Egy ausztriai perben most többek között a GDPR-kompatibilis beleegyezési ablak elmaradását kérik számon a Facebookon, a közösségi óriás pedig egészen érdekes védekezéssel állt elő a bécsi bíróságon. Eszerint a regisztrálók a felhasználói feltételek elfogadásával valójában egy „reklámozási szerződést” kötnek, mellyel személyre szabott hirdetéseket rendelnek. E szerződést pedig csak adatgyűjtés útján lehet teljesíteni, így nincs itt semmi látnivaló, Zuckerbergék törvényesen járnak el, amikor nem kérnek külön beleegyezést az információink kezeléséhez.

A szóban forgó pert a noyb, egy adatvédelmi ügyekre specializálódott civil szervezet kezdeményezte. A nonprofit vállalkozást képviselő ügyvéd, Katharina Raabe-Stuppnig rámutatott, hogy hol sántít a Facebook védekezése: az érvelés azt sugallja, hogy a közösségi oldal szolgáltatásának szerves része a reklámok megjelenítése. Ezzel szemben az igazság inkább az, hogy a hirdetések csak a Facebooknak fontosak, az emberek pedig remekül meglennének azok nélkül is.

A felperes civilek nem is hagyták ki a ziccert, és a kérdést megfuttatva elvégeztek egy kutatást az osztrák Galluppal. Ebben csupán a megkérdezettek 4%-a vallott úgy, hogy kifejezetten igényli a reklámokat a Facebook felületén. Így tehát gyenge lábakon áll a védekezés, mely szerint mi magunk rendeljük a személyre szabott hirdetési szolgáltatást, illetve, hogy részben pont ezért regisztrálnánk a közösségi oldalra. Raabe-Stuppnig és a noyb véleménye, hogy a Facebook csak a szabályozást próbálja kikerülni, a szerződéses ködösítéssel pedig nyíltan elismerték a GDPR megszegését.

A meghallgatásra egyébként beidézték Cecilia Alvarezt, a Facebook európai területért felelős adatvédelmi igazgatóját is, aki a bíró számos kérdésére képtelen volt választ adni. A közösségi platform ügyvédjei arra hivatkoztak, hogy a vezető nincs az ehhez szükséges technikai tudás birtokában. Max Schrempf, a noyb alapítója különösen abszurdnak nevezte, hogy még a cég magas beosztású adatvédelmi szakértője sem tudja, hogy pontosan miként is használják fel a begyűjtött információkat.

Te mit gondolsz, jogos lehet a Facebook érvelése? Te is a spéci reklámok miatt regisztráltál?

Forrás: noyb.eu

iPhone XR akár 0 Ft önrésszel és 0% THM-mel

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!