imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Adná az éjkék szín?

Kék színben érkezhet az iPhone 12 Pro

A NATO szerint nem sokat tesz a közösségi média a kamuprofilok ellen


A védelmi együttműködés Stratégiai Kommunikációs Kiválósági Központjának friss tanulmánya szerint a hamis felhasználók túlnyomó többsége a bejelentés ellenére is érintetlen marad.

A kamuprofilok és a közösségi oldalak manipulációinak témája a 2016-os amerikai elnökválasztás óta tartja lázban a közvéleményt. Az Egyesült Államok Szenátusának Hírszerző Bizottsága ugyanis arra jutott, hogy a voksolást megelőző időszakban az orosz Internet Kutató Ügynökség rendszeresen használta az online teret arra, hogy álhíreket terjesszen és ellentéteket szítson a választók körében.

A jövőre esedékes újabb elnöki megmérettetés előtt így egyre feszültebb a hangulat, s mindenki azt fürkészi, hogy vajon ezúttal is várható-e hasonló beavatkozás. Mivel az ártó szándékú aktivitás szinte kizárólag hamis felhasználókon keresztül zajlik (kommentek, megosztások), a NATO Stratégiai Kommunikációs Kiválósági Központja (StratCom) kifejezetten ezekre fókuszálva végzett egy négyhónapos kísérletet idén május és augusztus között.

A felmérésben arra voltak kíváncsiak, hogy vajon történt-e előrelépés a kamuprofilok elleni háborúban: mennyire nehéz aktivitást vásárolni, s hogyan reagálnak a közösségi szolgáltatók a feljelentésekre. A kutatás keretében összesen 300 euró értékben vettek virtuális javakat a Facebookon, Instagramon, Youtube-on, és a Twitteren. Ezért a nem is túl nagy összegért lényegében komoly akadályok nélkül 105 posztra 3250 kommentet, 25.750 kedvelést, 5100 követőt, valamint húszezres nézettséget kaptak. Az üzlet során 11 orosz, 2 lengyel, 2 német, 1 francia, valamint 1 olasz szolgáltatóval kerültek kapcsolatba.

Az így szerzett hamis aktivitáson keresztül több mint 19.000 kamuprofilt sikerült felderíteniük, melyeket rövidesen jelentettek is a platformok üzemeltetőinek. Az akció eredménye igazolta félelmeiket, hiszen a közösségi szolgáltatók végül nem sokat tettek az ügyben: a hamis felhasználók 95 százaléka még három héttel a bejelentés után is aktív maradt. A NATO szakértői így a tanulmány összefoglalójában le is vonták a következtetést: az önszabályozás nem működik.

A 32 oldalas jelentés viszont nem csak a problémákra mutat rá, megoldási javaslatokat is tesz. A négy pontból álló csomag olyan intézkedéseket sürget, mint a közösségi média szigorúbb szabályozása, rendszeres jelentések előírása, valamint az átláthatóság növelése. Kérdés persze, hogy miféle sikerekre számíthatunk, mivel a Facebook és társai bizony hatalmasra híztak az utóbbi évek során.

Csak a Zuckerbergék irányítása alá tartozó platformok (a FB mellett például az Instagram és a WhatsApp) naponta 2.2 milliárd felhasználót mozgatnak meg. A YouTube esetében a havi bontás 2 milliárdos, a Twitternél pedig 330 milliós forgalmat mutat. Nem nehéz belátni, hogy ekkora aktivitás monitorozása még egy hadsereggel is kihívást jelent. Nem is véletlen, hogy mostanában egyre több cikk foglalkozik például a Facebook moderátorainak áldatlan munkakörülményeivel: a nyomás hatalmas, az ellenőrzött tartalom pedig gyakran okoz lelki sérüléseket.

A NATO által készített tanulmány azonban azt is kimondja, hogy nem minden platform egyformán rossz, a bejelentések felderítési hatékonysága szolgáltatónként eltérő. A kutatást végzők becslései szerint egyébként a közösségi médiás manipuláció 90 százaléka még mindig inkább kereskedelmi céllal történik, s csak a maradék hozható összefüggésbe a politikai machinációkkal. Ennek kapcsán közölték, hogy a kísérlet során Európában és az Egyesült Államokban összesen 721 politikai oldalnál, valamint 52 kormányzati profilnál találtak arra utaló nyomot, hogy hamis aktivitást vásároltak, ráadásul ezekből kettő államfőkhöz tartozott.

Szerinted van esély a kamuprofilok visszaszorítására?

Forrás: Ars Technica

Apple Watch sosem látott árakon!

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!