imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Megjöttek az első hírek az iOS 14-ről

Vajon melyik készülékeken lesz elérhető?

Áll a bál az Unbox Therapy új tokja körül


A Latercase elsőre több szempontból is nagyszerű kezdeményezésnek és terméknek tűnik. Ám a YouTube közössége olyan eseményeket göngyölített fel, ami gyorsan felkavarta a tech világ véleményét, és jelenleg csak botrányosként minősíthető.   

Szerintem egyáltalán nem probléma, ha egy adott YouTuber vagy más influencer saját terméket árul felületein. Elvégre ez egy elég időigényes munka, és pusztán a reklámbevételekre hagyatkozva elég nehezen tervezhető életet jelentene. És még mindig jobb, ha valaki őszinte marad, és nem pedig akár az értékeivel ellentétes fast fashion divatmárkát reklámozgat a többiekkel egy csoportban, mint az történt hazánkban nem is olyan régen.

A tech világban a legjobb példa erre szerintem Peter McKinnon. Az elmúlt két év talán legsikeresebb feltörekvő fotós YouTubere elsőként a Polar Próval közösen dobott a piacra egy állítható ND filtert, ami ugyan nem volt kifejezetten olcsó (450 dollár a kettő egyben), de mégis extra minőséget képviselt az exkluzivitás mellett. Mostanában egy hátizsákhoz adta a nevét, ami nem ennyire egyedi, de valószínűleg ez is sikerre ítéltetett.

Ha rossz példát kéne említenem, arra egy friss sztori lenne a legjobb: Lewis George Hilsenteger és az ő “saját” tervezésű telefontokja, amit a hónapban dobott piacra. A botrány története nem csupán azért érdekes, hogy megtanuljuk, hogyan ne csináld, de az is érték benne, hogy az összes alábbi információt különböző YouTuberek csoportja szedte össze, bizonyította, így a közösség erejét is megmutatja a hiteltelenség ellen. Na de kezdjük az elején.

Egyedi termék vagy visszamásolás?

Az Unbox Therapy a világ egyik legsikeresebb YouTube vállalkozása, a főcsatorna több mint 15 millió feliratkozóval bír, de több kisebb csatornával is rendelkeznek már. Lew a termékek kibontásának és első benyomásos szakértésének ötletét egy dollármilliós üzletté fejlesztette, ami önmagában elképesztő.

Korábban többször elmondta, hogy nem szereti a telefontokokat, mert kényelmetlenek, nagyobbá teszik a készüléket, eltakarják a gyönyörű technológiát, és egyébként is.

Most azonban egy teljesen forradalmi tokkal állt elő, amit elmondása szerint kifejezetten sokáig fejlesztettek, hogy ejussanak a tökéletes tokig. Vékony, rápattan, szép színe és mintázata van, mégis erős, mert kevlárból van (ez is fontos lesz később). És most mindezt megvásárolhatod tőle a webshopjából mindössze 45 dollárért. Szuper sztori, csak van benne pár, kifejezetten nem kis bökkenő.

Két éve Lew ugyanis már készített egy videót a Pitaka vállalat karbon tokjáról, ami megszólalásig hasonlít a Latercase-re. Akkor azt mondta, hogy utálja a tokokat, de a Pitaka tokja annyira fantasztikus lett, hogy azt még ő is megszerette, és ha ő tokot tenne a telefonjára, ez lenne az.

Így amikor a bemutatásakor Lew azt állította, hogy ez egy teljesen saját készítésű egyedi tok, akkor azért volt benne erős túlzás. És egyből jött is a felháborodás a Pitaka vezetőjétől, akik szerint nem fair, hogy az ő terméküknél gyengébb “másolatot” dobott a piacra.

A videó törlés művészete

Itt vegyünk pár mély levegőt, miközben azon mosolygunk, hogy egy kínai vállalat szellemi tulajdon lopásával vádol egy amerikai vállalkozót. Ugyan mi a tengeren innen lakunk, azért át tudjuk érezni, hogy ez mennyire nem fáj, sőt… A probléma ugyanis az egész sztoriban pont nem ez.

Ahogyan már korábban már említettem, az Unbox Therapy csatornán két éve volt elérhető egy ajnározó videó a Pitaka tokjáról… egészen a Latercase megjelenéséig. Az azt megelőző napon ugyanis privátra állították a videó elérhetőségét, vagyis levették a csatornáról. Kicsit sem gyanús, ugye, ahogy szép csöndben épp ezt az egyetlen videót pakolták le?

Szerencsére a nagy csatornákat sokan figyelik, és rögtön rájöttek a nézettségi számok visszaeséséből, hogy valami nem stimmel. Ugyan próbálták ügyesen eltűntetni a nyomokat, arra nem figyeltek, hogy a lejátszási listákban ilyenkor megmarad a videó helye és a címe, csak elérhetetlenné válik a lejátszás. Így pedig egyértelmű volt, és adtak is a Pitakanak alapot a felháborodásra. Nem mondanám fair lépésnek, de a saját csatornája, hadd csináljon vele amit akar. De a következő reakciója már keményebb…

A Pitaka ugyanis blogpostot írt a másolás vádjáról, és össze is állított egy videót, amiben az Unbox Therapy korábbi videójából vágtak be részletet, ami nekik megvolt lementve (évek óta úgy reklámozzák magukat, mint a legnagyobb tech reviewerek dícsért támogatott termék, köztük ugye ezzel a csatornával). Ezt a videót pedig az Unbox Therapy egyszerűen leszedette az internetről szerzői jogokra hivatkozva, a YouTube pedig el is tüntette rendesen.

A videó témája elsősorban a tokok minősége volt. A Pitaka tokjai két fícsör miatt emelkednek ki szerintük a tömegből, amiből egyik a kamerasziget körüli megoldás. Ennél maradva azt láthatjuk, hogy a Latercase designja nem konzisztens, vagyis nagyon úgy tűnik, hogy legalább részben meglévő termékeket gyártatnak és adnak el saját tervezésűként.

Kísért a múlt

Mindeközben a Twitteren is folytak az események. Lew azt kezdte el mondani, hogy megkereste a Pitaka-t, de ők nem voltak hajlandóak együttműködésre. A Pitaka vezér tagadta, hogy bárkit megkeresett volna Lew a cégen belül. A nagy kérdés ilyenkor: kinek hihetünk? A rövid válasz, jó szívvel senkinek.

Egyik oldalról ott egy eddig kevésbé ismert kínai gyártó cég, akik valószínűleg inkább csak terveznek és eladnak, nincs igazi saját gyáruk. Ez a botrány viszont egész jó hírverés nekik, egyfajta ingyen reklám. Így hát egy ázsiai üzletvezető és egy neves Youtuber közül általában inkább hajlanánk utóbbinak hinni, ha nem épp pont erről a Youtuberről lenne szó.

Nem ez ugyanis az Unbox Therapy első komoly botránya, és ha összehasonlítjuk a korábbival, nem is ez a legnagyobb. 2015 őszén ugyanis Lew bemutatott egy platónyi iPhone 6s dobozt, azzal a felkiáltással, hogy túl sokat rendelt, ezért kisorolja majd a feliratkozói között.

Végül azonban összesen kevesebb mint 20 iPhone talált így gazdára, és azok is apróbb részletekben, YouTube feliratkozás mellett Twitter követésekért. Vagyis egy hatalmas szemfényvesztés volt, egy nagyszerű kampány a követőtábor mesterséges hízlalására. A későbbi “elemzésekből” látszik, hogy ezek már fólia nélküli dobozok voltak, lehet eredetiek, lehet csak egyszerű másolatok. De az biztos, hogy sohasem állt szándékukban ennyi iPhone-t kiosztani, és ezzel a csatorna mostani botránya egyáltalán nem tekinthető egyszeri kilengésnek.

Félórás magyarázkodás

Ugyan korábban egy kisebb csatornára került már kis másfél órás magyarázó videó, mégis azt vehetjük a legfrissebb fontos lépésnek, hogy pénteken Lew kirakott egy 30 perces videót a fő csatornára, amiben tisztázni próbálja a helyzetet. Ugyan a kommentek alapján az látszik, hogy az átlagos nézőit, akik elsősorban az ő véleményére kíváncsiak, sikerült meggyőznie, azért maga a videó a fenti sztori után erősen béna magyarázkodás szagú. Csináltam már hasonló videót, tudom hogy szar érzés, de ez inkább mentegetőzés volt mint beismerés.

A Pitaka videó levételét például azzal magyarázta, hogy az egy régi videó volt, már amúgy sem hozott nekik profitot, és csak olyan tartalom, amit mások lemásolhatnak, ahogy szerinte történt is. Akkor ezen a logikán menve folyamatosan dózerolhatná a régi tartalmakat. A valóság az, hogy az aktív idősebb csatornák reklámbevétele pont a régi sok kis látogatottság miatt is magasabb az újaknál.

Azokra a támadásokra viszont szerintem (gyakorlatilag egyedüliként) elfogadható választ adott, hogy miért tüntetik fel kevlárként a tokot. A KEVLAR ugyanis nem az anyagot jelöli, ahogy azt sokan tévesen használjuk (szóval nincs olyan, hogy kevlár). Ez egy aramid, ami a DuPont bejegyzett védjegye 1965 óta, és csak akkor használható, ha fizetünk nekik. Lew állítása szerint az ő tokjuk ebből a szövetből van, és a gyártó tájékoztatása szerint használhatja védjegyként. Így pedig az ártatlanság vélelme szerint el kell fogadnunk, még akkor is, ha korábban a DuPont ez cáfolta…

A fenti videóban végül is a konklúzió az, hogy jön egy rövid 10 dolláros akció, hogy még többen vehessék meg és próbálhassák ki a terméket. Egyfelől khm, másfelől marketingből csillagos ötös.

A fentiek után csak mellékesen jegyezzük meg: a Latercase termékek egy teljesen egyszerű fekete csomagolásban érkeznek, nagyjából olyanban, amit egy 11 dolláros Alibaba termékért várunk, és gyengébb prezentálásban, ahogy a Pitaka szállítja tokjait.

Ha tényleg ennyire szoros együttműködés és kutatás volt a gyártóval, akkor miért pont annak a csatornának az egyedi termékének a minőségi csomagolásáról nem gondoskodtak, ami talán a legtöbb csomagolást elemezte az elmúlt években?

Akárhogy is nézzük, a sztori ezer sebből vérzik. És ugyan nem állítjuk, hogy az Unbox Therapy illegális dolgokat csinált volna, de az biztos, hogy a YouTuberek hitetelességét nem segítik az ehhez hasonló történetek, főleg a legnagyobbaktól. Talán kicsit többet vehetnének példát Peter McKinnonról, hogyan is kell ezt őszintén, jól és profitábilisan csinálni.

Az Unboxing Therapy körüli legújabb botrány felszínre kerülése leginkább azoknak az embereknek köszönhető, akik vették a fáradtságot és nyomozni kezdtek, majd megosztották az információt saját felületeiken. Én elsősorban az alábbi anyagokból dolgoztam: Memology 101, PAINFULLY HONEST TECH, TheQuartering, Matthew Moniz, Travis MCP, Quinn Nelson.

Szerinted mennyire egyedi termék a Latercase és mekkora mennyiségben őszinte Lew kommunikációja? Ki szerinted a legjobb és legrosszabb példa az influenszerek között a saját termékekre?

Apple Watch sosem látott árakon!

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!