imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Csatlakozz az iMagazin csapatához!

Új cikkíró kolléga kerestetik

Aludj jól – Mit tudnak az alvást monitorozó alkalmazások?


Ha szeretnél javítani az alvásod minőségén (és ezzel természetesen a közérzeteden is), kezd azzal, hogy minden nap monitorozod. Az okosabbnál okosabb alkalmazások segítségével kiderítheted, hogy a kávéfogyasztás, rendszeres testmozgás vagy akár a stressz hogyan befolyásolják alvásodat.

Az alapszabályt mindenki tudja: legalább 8 óra alvásra van szükségünk naponta, délután nem szabadna kávét inni és kéne egy kis testmozgás is a stresszlevezetéshez. Az alkohol sanszosan tiltólistás, egy jókora csésze citromfű tea pedig mindenki szerint telitalálat. Általánosságban az alvás egy rendkívül egyszerű minta szerint zajlik, amit már az Alvás funkcióról és Óra alkalmazásról szóló előző cikkünkben részletesen ecseteltünk.

Azonban minden egyén más, van aki liternyi enegiaitalt is megihat reggel kilenckor mégis elalszik, van aki pedig szemhunyásnyit sem tud aludni egy csésze kávé elfogyasztása után. Talán már a te fejedben is helyet kaptak a sztereotípiák a különböző életvitelek alvásra gyakorolt hatásairól: kávé, alkohol, testmozgás vagy stressz. De egyik sem árul el semmit az alvásod mögött rejlő igazi adatokról és mintázatokról. Te szeretnél a saját alvásod kutatjává válni?

Alvásmérés alkalmazásokkal

Alvásunk monitorozására számos módszer létezik. Használhatod például az iPhone-odat, különböző alkalmazásokat, speciális kütyüket vagy az iPhone és Apple Watch kombinációját. Nézzük csak meg közelebbről, hogy is működnek az iPhone-ra szánt alkalmazások.

Az alvás három különböző fázisra bontható: könnyű, mély és REM. Egy egész alvásciklus nagyjából 90-120 perc között van. Most ne menjünk annyira bele az alvás tudományába – mindenestre ami gyakorlati oldalát illeti, ami számunkra érdekes az az alvás időtartama, és az ébredés időpontja a ciklushoz képest. Természetes úton bizonyára energiával felvértezve mászol ki az ágyból, viszont ha az ébresztő a legmélyebb alvásból ébreszt fel valószínűleg kész szenvedés lesz a reggel. Valószínűleg innen is ered a “bal lábbal kelt fel” mondásunk.

Na de hogy segíthet ezen egy alkalmazás? Nagyon könnyedén. Az összes felsorolt alkalmazás az alvásod különböző fázisait monitorozza és a lehető legjobb időpontban kelt fel, természetesen az adott időintervallumon belül amit megadsz. Tegyük fel, hogy legkésőbb reggel 7-kor fel kell kelned.

Megnyitod az alkalmazást, beállítod az ébresztést fél 7 és 7 közé, ezután pedig az ébresztő ebben a fél órában, a lehető legjobbkor fog szólni (a könnyű alvás közben). Továbbá az alkalmazásokban olyan adatokat is megtalálsz az alvásodról, mint például a minőség, statisztikai adatok és az alvásminőség illetve az életviteled közti kapcsolat. Ráadásul az ébresztőt is testreszabhatod – ha esetleg a bálnák megnyugtató hangjára szeretnél elaludni, vagy harangszóra szeretnél ébredni.

De mégis hogy tudja trackelni egy alkalmazás az alvásodat? Alvás közben a mozdulataink fázisonként változnak – ezeket az iPhone-od mikrofonja vagy gyorsulásmérője érzékeli. Csak annyit kell tenned, hogy magad mellé teszed a telefont miközben alszol, mondjuk az éjjeliszekrényre. Most pedig nézzük meg, hogyan is segítenek a különböző alkalmazások az alvásminőséged javításában és hogyan idézik elő, hogy abszolút felfrissülten ébredj.

SleepCycle

Az egyik legátfogóbb képet minimál designban kétségtelenül a SleepCycle adja. A freemium verzió intelligens ébresztést, alváselemzést, szundit, Apple Health támogatást és adatbázis exportálást kínál. Az ébredési szakasz hosszát is beállíthatod (max. 90 perc) és hétvégi módba is kapcsolhatsz azokon a napokon, amikor nem akarsz ébresztőt és nincs szükséged az alvásod monitorozására. A prémium verzió pedig a következőket biztosítja: online biztonsági mentés, horkolásérzékelés, alvásjegyzeteket, pulzusmérés, RunKeeper támogatás és még számos más funkció.

Pillow

A Pillow egy másik népszerű alvásmonitorozó, amit szintén Apple Watch-csal integráltak. Az alkalmazással a pulzusod és alvásod közti összefüggéseket is vizsgálhatod, ráadásul számos alvást segítő és ébresztő hang található benne. Az alkalmazás lehetővé teszi, hogy feljegyezd az ébredés utáni hangulatodat, illetve jegyzetet is írhatsz. A prémium verzió a következőket biztosítja számodra: korlátlan számú előzmény megtekintése, alvástrendek, felvételek meghallgatása, szundi módok, hozzáférés az összes hanghoz, adatbázis exportálás stb. Arról nem is beszélve, hogy a kedvenc dalodat is beállíthatod ébresztőnek.

Sleep Genius

Hol is keresnénk a forradalmian új technológiákat? Naná, hogy az űrben. A Sleep Genius alapja egy olyan kutatás, amely az űrhajósok alvását segítette. A Sleep Genius az egyik legfejlettebb alvásmonitorozó eszközs, ráadásul még néhány NASA kutató is elismerte az alkalmazást. A Sleep Genius 4 programot kínál, melyeket különböző alvás mintázatok szerint állíthat be a felhasználó, illetve ciklus szerinti ébresztőt, relaxációs programokat és rövidebb energianövelő alvásokat is találunk benne.

Sleep Better

A Sleep Better a napi szokásaid és egyéb vátozók (alkoholfogyasztás, testmozgás, stressz-szint…) alvásra gyakorolt hatásait vizsgálja, és abban is segít, hogy átlásd az összefüggéseket. Egy másik nyomós érv, hogy a Sleep Bettert válaszd, nem más, mint hogy Runtastic támogatással készült, mivel az adataidat a Runtastic fiókodba menti el a rendszer. Az álomnapló és a holdfázisok monitorozása pedig ismét más megvilágításba helyezi a tudnivalókat.

Neked melyik a kedvenc alvásmonitorozó alkalmazásod?

iPad Mini

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!