imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Az Apple bemutatta az

iPhone 11, 11 Pro és 11 Max készülékeket!

Aludj jól – Monitorozd az éjszakáidat az Alvás funkció segítségével


Na és ma hogy aludtál? Teszem azt nem olyan jól. Tudtad, hogy nagyjából a népesség 45%-a küszködik bármilyen jellegű alvászavarral? Ha szeretnél javítani az alvásod minőségén, nyugodt szívvel ajánljuk az iOS Alvás funkcióját.

Bizonyára te is tudod milyen megerőltető tud lenni még a legegyszerűbb feladat is, ha előző éjszaka rosszul aludtál. A kialvatlanság rövidtávon rendkívül rossz hatással van a koncentrációképességre, a memóriára és a tanulási folyamatok elvégzésére. A rossz alvásminőség lehetség okai közé sorolják még az elhízást, a diabéteszt és a legyengült immunrendszert is.

Na de mit tehetsz annak érdekében, hogy javuljon az alvásminőséged és ezáltal az egészséged is? Nos, először is a mennyiség a lényeg, (igen, arról a bizonyos 8 óráról beszélünk), másodszor pedig a minőség és meglepő módon az időpont is számít. Az időpont alatt két dolgot értünk. Számos tanulmány és a közhiedelem szerint, ha éjfél előtt hajtod álomra a fejed sokkal jobban ki fogod pihenni magad. A másik tényező pedig az, hogy az ébredésed időpontja legyen mindig egyengysúlyban az alvásciklusoddal.

Az alvásritmusod

Az ébresztőd általában reggel 7-kor csörög, de vannak napok amikor szinte ki sem tudsz kelni az ágyból, míg máskor kész energiabombának érzed magad. Ez valóban egy tipikus probléma. Na de mi lehet az oka? Az első nap például az alvásciklusod kellős közepén ébredsz fel, míg másnap a REM fázisból.

A REM fázis az alvás végső fázisa, ilyenkor ámodunk illetve ilyenkor észlelhető a gyors szemmozgás is (innen ered az angol név: Rapid Eye Movement). Ebből a fázisból a legkönnyebb felébredni, hiszen ez olyan mintha természetesen, magunktól ébrednénk.

Minden este, miután elalszol, a könnyű fázisból a mély fázisba kerülsz és különböző alvási ciklusokon mész keresztül. Egy ciklusban 4 NREM (Non-Rapid-Eye-Movement vagyis gyors szemmozgás nélküli) és egy REM fázis különíthető el egymástól – minden ciklus nagyjából 70-100 percig tart, az általánosnak vélt időtartam viszont nagyjából 90 percre tehető. Érdemes megjegyezned ezt a számot, mivel rendkívül hasznos lehet az Alvás funkció beizzítása során.

Most pedig vegyük csak górcső alá az iOS Alvás funkcióját, amit pontosan azzal a céllal hoztak létre, hogy segítsen az elalvásban és megkönnyítse az ébredést.

Az iOS Alvás funkció

Az Alvás funkció tulajdonképp csak egy része a telefonodon található natív Óra alkalmazásnak, ami minden eszközt bevet, hogy hosszantartó és jó minőségű legyen az alvásod: lefekvési emlékeztető, testreszabható ébresztő és alváselemzés. Ráadásul az alkalmazás segít abban, hogy nyugodt körülmények között fejezd be az adott napot, egy kicsit megvond magadtól a digitális világot és relaxálj.

Az alvás funkció működése alatt ugyanis minden értesítést lenémít, így nem kell feleslegesen stresszelned magad a munkahelyi e-mailek miatt, hiszen nem is fogsz tudni róluk. Hatalmas köszi Cupertinónak, hogy lehetővé teszik a technológia egészségügyi célokra való felhasználását.

Ha először izzítod be az Alvás funkciót, az Óra alkalmazás a következő kérdésekkel fog bombázni: mikor kell felébredned, mennyi alvásra van szükséged és melyik napokra szeretnél ébresztőt. Ha az alvás időtartamának beállítása részhez érsz, tartsd észben a 90 perces alvásciklusokat és a 8 órányi alvást. Nagyjából 7 és fél óra alvás lesz az ideális.

A beüzemeléshez:

  • Nyisd meg az Óra alkalmazást
  • Kopp az Alvás fülre
  • Ezután koppints a kezdés lehetőségre, és válaszd ki a beállításokat
  • Végül kopp a Mentésre

Miután beállítottad a funkciót, az iPhone-od figyelmeztetni fog mikor vedd az irányt az ágy felé (azt is beállíthatod, hogy lefekvés előtt mennyivel jelezzen) illetve reggelre is beállíthatsz egy tetszőleges ébresztő hangot.

Az Alvás funkció testreszabása

A Beállítások menüre koppintva kiválaszthatod azokat a napokat amikor aktívan szeretnéd használni a funkciót (például beállíthatod csak hétköznapokra is). Ugyanitt kiválaszthatod az ébresztési hangot és beállíthatod a hangerőt is.

A különleges ébresztőhangoknak pont az a célja, hogy békésen keltsenek fel álmodból, ráadásul teljesen más hangerőn szólnak mint az egyéb alapértelmezett hangok iPhone-on. Az ébresztőhangok esetében az az érdekes, hogy míg az összes értesítésed némított állapotban érkezik, ez mégis szólni fog amikor szükség van rá.

Ha netán sokáig szeretnél aludni, arra is van lehetőség, hogy kikapcsold a funkciót. Ehhez nyisd meg az Óra alkalmazást, menj az Alvás tabre, és a jobb felső sarokban húzd el a csúszkát (ekkor az ébresztőt és az emlékeztetőt is kikapcsolod).

Alváselemzés

Az Alvás funkcióban természetesen helyet kapott egy Alváselemzés szekció is. A komplett alváselemzésedet az Egészség alkalmazásban tekintheted meg.

  • Nyisd meg az Egészség alkalmazást.
  • Koppints az Egészségi adatok tabre.
  • Ezután kopp az Alvás ikonra, majd az Alváselemzésre.

Az alváselemzés szekció azt az időt mutatja meg amennyit az ágyban vagy alvással töltesz.

Az Alvás funkció automatikusan lenémítja az értesítéseket a beállítás után. Ami viszont kicsit összezavaró lehet, az az, hogy a Ne zavarjanak funkcióban is beállíthatsz Alvás módot (ilyenkor az ütemezett kezdést és a befejezést kell beállítanod). Ez a mód elhalványítja a képernyőt, a zárolt állapotban érkező jelzések és hívások némítottak, az értesítések pedig az előzményekben kerülnek.

A következő cikkünkben néhány hasznos alvás segítő appot fogunk vizsgálni, szóval mindenképp maradj képben!

Te használod az Alvás funkciót?

iPhone XR akár 0 Ft önrésszel és 0% THM-mel

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!