imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Csatlakozz az iMagazin csapatához!

Új cikkíró kolléga kerestetik

Apple Arcade – a prémium játékok mentőöve?  


A fizetős játékok az utóbbi években alaposan megszenvedték az ingyenes, reklámokra és mikrotranzakciókra épülő modell agresszív térnyerését. Az Apple Arcade talán nem csak az ezektől menekülő felhasználóknak, de a minőségi címekről álmodó fejlesztőknek is áldás lehet.   

Hiába legyintenek sokan az érintőképernyőn futó játékokra, a számok tükrében van rájuk igény. Az App Store-on jelenleg 300.000 ilyen alkalmazásra jut több százmillió rendszeres felhasználó, az Apple tehát valóságos kis tengeren készül kivetni hálóját a tavaszi Keynote-on bejelentett Arcade szolgáltatással. Az ősszel induló előfizetéses rendszerben az ígéretek szerint 100+ alkotáshoz férhetünk majd hozzá nem csak iPhone-on és iPaden, de Apple TV-n és Macen is.

Tim Cookék szokás szerint patikamérleggel porciózták a nyilvánosságra hozott konkrétumokat, de amit eddig tudunk, az izgalmasnak tűnik.  Az elvárt előnyökön túl (offline futtathatóság, reklámmentesség, eszközök közötti szinkronizáció) a legbíztatóbb mindenképp az exkluzívok bejelentése. Az Apple hatalmas tőkéjének megjelenése a fejlesztés mögött nagyon izgalmas fejlemény.

Ha megnézzük, hogy milyen remekművek születnek hasonló modellekben Playstationön és Xboxon (ahol már működnek efféle előfizetéses kollekciók), lehet némi elképzelésünk arról, hogy mennyit jelent az ilyen hátszél. Az Arcade exkluzívjai persze nem az AAA címekkel fognak versenyezni, de valószínűleg magasan kiemelkednek majd a minőség tekintetében.

Nagy kérdés, hogy miként fog ez kinézni a gyakorlatban, mert a bemutatón promózott játékok egy része elvileg PC-re is jön, tehát az exkluzivitás esetenként “csak” a mobil operációs rendszerek közötti kizárólagosságot takarhatja majd.

A fizetős játékok készítői jelenleg valósággal szenvednek a profitért. Az ingyenes, reklámokból élő programok hada mellett nehéz tömegeket rávenni, hogy kinyissák a virtuális pénztárcát. Ugyanakkor a sekélyes címek népszerűsége miatt egyelőre pont azok ódzkodnak leginkább a platformtól, akik amúgy konzolon és PC-n rendszeresen vásárolnak.

Ebbe még a nagyobb kiadóknak is beletört a bicskája, hiszen nem csak a Square Enix panaszkodik a 4-5 dolláros árak visszatartó erejére, de a Nintendo sem robbantott bankot az ennél drágábban pozícionált Mario Runnal. Erre lehet megoldás az Apple Arcade: az új szolgáltatás felfuttatásával a programban részt vevő csapatok számára végre kinyílhat a pénzcsap (bár a nagyobb vállalatok vélhetően továbbra is a saját útjukat járják majd).

Ezzel nem csak több kiváló játék megszületésének feltételei lennének adottak, de a felhasználói élmény is jelentősen javulna az Apple által gondosan válogatott kollekcióval.

A Verge ki is kérte néhány alkotó véleményét, akik izgatottan állnak a bejelentéshez, ám azért óvatosságra intenek. Egyesek attól tartanak, hogy aki nem akar az Arcade kínálatának része lenni, annak a jövőben még nehezebb lehet hasznot termelni, hiszen a fizetni hajlandó közönség többsége vélhetően kiváltja vásárlásait a szolgáltatásra való feliratkozással, vagy legalábbis jóval kevesebbet költ majd az  App Store hagyományosan kínált játékaira. Adriaan de Jongh, a Hidden Folks fejlesztője pedig arra mutatott rá, hogy az új rendszer magas minőségi elvárásai megnehezíthetik a tehetséges kezdő csapatok kitűnését.

De az Apple számára is akadnak buktatók. Vízválasztó lehet az ár, amit sokan 10 dollár/hó körülire saccolnak, ám ezzel valószínűleg olyan dolgot próbálnak megjósolni, amit még Cupertinóban sem döntöttek el. Azok, akik rendszeresen vásárolnak mobilos játékokat bizonyára  szaladnak majd a kasszához (és még olcsóbban is jöhetnek ki), de aki nem szívesen költ ilyesmire, azt nehezebb lehet megtéríteni.

A kínálatnak és a marketingnek óriási szerepe lesz abban, hogy hány új ember számára sikerül vonzóvá tenni a minőségibb szórakozást az ingyenes programokkal szemben. Ez ugyanis a legnagyobb gond, hiszen remek játékok most is ott sorakoznak az App Store-ban, ám eladni még a látványos kiemelésekkel sem könnyű őket. Az árérzékeny tömegek  megszelídítésére persze adódhatnak trükkök, például a megosztási lehetőség, amivel egyszerre több felhasználó is élvezheti majd ugyanazt az előfizetést.

De egy gyerekeknek szóló csomag is népszerű lehet, amennyiben a szülők ráharapnak az ötletre. Annak veszélye viszont fennáll, hogy ha a szolgáltatást túl sokáig tart felfuttatni, a partnereknek nem éri majd meg a részvétel, és egymás után kivonhatják játékaikat a gyűjteményből. A választék derekát márpedig nem az Apple által (is) pénzelt exkluzívok, hanem a független fejlesztők  termékei adják majd, akik visszakozhatnak, ha rosszabbul járnak, mint eddig.

De hogy mit nyerhet ezzel az Apple? Egy sikeres szolgáltatás ugyan már önmagában bármely vállalat álma lehetne, a cupertinóiak viszont több szempontból is hasznot húzhatnak az Arcade beindításából. Az óriási versenyben  a hardvergyártók egyre jobban küszködnek, hogy valami egyedit nyújtsanak, s ez alól az almás cég sem kivétel.

Egy exkluzív címekkel tömött előfizetéses játékkínálat  erős érv lehetne az iPhone mellett, de még az Apple TV-nek  is új lendületet adhatna, ami a jelenlegi választékával  nem túl jó konzolpótlék még az alacsonyabb elvárásokat támasztó felhasználóknak sem. Továbbá az iPaddel kapcsolatos tervekbe is beleillene, ha az újabban már a számítógép alternatívájaként népszerűsített eszközön jobb játékok válnának elérhetővé.

Ezek tükrében egyértelműnek tűnik, hogy a cég elsődleges célja nem pusztán egy újabb bevételi forrás létrehozása, hanem a kapcsolat szorosabbra fűzése az Apple ökoszisztéma és a felhasználók között. Az pedig már a jövő zenéje, hogy törekvéseikkel sikerül-e elhozni a prémium címek régen várt reneszánszát.

iPhone XS akár 0 Ft önrésszel és 0% THM-mel

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!