imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Apple: egyre több adatot kérnek ki a kormányok


Megérkezett a félévi jelentés arról, hogy milyen ügyben és hány alkalommal kértek ki adatokat a cégtől különböző kormányok. A számok évről-évre növekednek, és a listában Magyarország is felbukkan.

Az Apple rendszeresen közzéteszi a hozzá beérkezett adatkikérési kérelmek összesítéseit a Jelentés a Kormányzati Adatigénylésekről (Report on Government Information Requests) című dokumentumban. Számomra ennek egyik legnagyobb tanulsága az volt, hogy láttam, mennyire felhasználóbarát módon is meg lehet írni egy ilyen jelentést. Eleinte kicsit tartottam tőle, hogy semmit nem fogok érteni a jogi szövegből, de teljesen érthetően elmagyaráztak mindent, tehát jár a pacsi az Apple-nek.

Apple logó

A másik, ami nagyon megnyugtatónak tűnik (aztán a fene se tudja, hogy a valóságban is így van), hogy az Apple tényleg csak akkor ad ki adatokat, ha nagyon muszáj. Minden igénylés azonnal átvándorol a jogi csapathoz, akik alaposan átvizsgálják őket, és ha bármi problémát észlelnek, vagy csak nem világos valami, akkor visszadobják a szerveknek, hogy kicsit javítsanak rajta.

Csak olyan igényléseket áll módunkban teljesíteni, amelyek érvényességéről, relevanciájáról egyszer már meggyőződtünk. Ezután pedig csak a legszükségesebb adatokat közöljük.

Ezen kívül pedig, amikor valakinek a személyes accountjára vonatkozó igénylés érkezik, értesítik a felhasználót – azokban az esetekben, ahol ezt határozottan nem tiltja a törvény –, hogy valaki épp a személyes adatait akarja megszerezni. Persze kivételek is lehetnek.

Fenntartjuk a jogot arra, hogy kivételeket tegyünk például olyan extrém esetekben, amikor az információ nyilvánosságra hozatala komoly veszélybe sodorhatja egy gyermek, vagy más személy életét, vagy amikor az értesítés nem alkalmazható az ügy mögöttes okai miatt.

Jó tudni, hogy minden esetet egyedileg bírálnak el. Igaz, a legtöbb igénylés közvetett módon a felhasználóktól ered, miután ellopott vagy elveszett telefonjaikat próbálják megtalálni. Most pedig nézzünk rá az adatokra, amiket 2016. január 1. és június 30. között gyűjtött össze az Apple.

2

A fenti táblázatban azokat az igényléseket láthatjuk, amiket fentebb már vázoltam, tehát általában lopott, elveszett telefonokra érkező megkeresésekről van szó. Látszik, hogy összesen 28 kérelem érkezett Magyarországról, ami együttesen 194 készüléket érintett. Tehát az igénylések közt volt több csoportos is, ezeknek mindössze 64%-ában, tehát 18 esetben szolgáltatott ki valamilyen adatot az Apple. Ezek legtöbbször a felhasználó elérhetőségeire, vagy az utolsó használat idejére vonatkoztak.

3

A következő táblázaton az látszik, hányszor kértek ki az adott ország kormányai valamilyen felhasználói adatot, például egy iCloud vagy iTunes fiókhoz tartozó nevet vagy címet. Az Apple megjegyzi, hogy néhány esetben arra is felszólították őket, hogy szolgáltassanak ki ezeken a accountokon található más tartalmakat, mint például fotókat, mentéseket, kontaktokat, e-maileket, dokumentumokat, könyvjelzőket vagy naptáreseményeket is. A cég állítása szerint kiemelt figyelemmel vizsgálta ezeket az ügyeket, és csak házkutatási parancs megléte esetén teljesítette a kérést. A táblázatban kicsit lentebb az látszik, hogy Magyarországról mindössze 4 ilyen kérés érkezett, ami nem is számít olyan kevésnek, mivel például ugyanennyiszer kértek adatot az oroszok is. Ebből viszont mindössze csak az esetek felében, tehát 2 alkalommal adott ki adatot az Apple.

4

Végül láthatunk még egy összesített listát is arról, hogy nemzetbiztonsági ügyekben hányszor fordultak Cupertinóhoz (közel 3000-szer). Pontosabb részleteket azonban nem oszthattak meg a törvényi szabályozások értelmében, akármennyire is szerették volna.

Forrás: AppleWorld.Today

DJI Osmo Pocket

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!