imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Gyorsan merül az iPhone-od?

Azonnal frissíts iOS 13.1.1-re!

Apple reklámok az elmúlt évszázadban – a 70-es és a 80-as évek


Az emlékezetes termékein kívül az Apple a kreatív, szellemes és egyedi hirdetési stílusáról is ismert. A cég reklámai, termékbemutató videói és reklámfilmjei gyakran azonnal meghódítják a közönséget és számos díjat is bezsebeltek már. Ha kicsit jobban belemélyedünk az Apple reklám múltjába, nagyon sok visszatérő témával találkozhatunk, és megvizsgálhatjuk fejlődésüket a cég történelmén keresztül.

Manapság az Apple reklámait pont az egyedi vizuális történetmesélő stílusa különbözteti meg másoktól: csodálatos művészeti rendezés, hatásos és érzelemkifejező zene, mozis környezet, effektek, csúcskivitel, humoros elemek, irodalmi, zenei és kulturális utalások. Ráadásul az Apple reklámok történelme egészen színes és érdekes múltra tekint vissza. Jól tükrözik azokat a témákat és üzeneteket, melyek rendkívül fontosak voltak a cég számára különböző időszakokban, a reklámozott termékek természetéről nem is beszélve. Végül, de nem utolsó sorban, a reklámozás, mint olyan különböző történelmi korszakaira is kiválóan reflektálnak.

Nyomtatott hirdetések a 70-es években

Az Apple korai éveiben, az Apple II 1977. áprilisi debütálásakor a Nyugati Parti Számítógép Vásáron (a: West Coast Computer Faire), a még újonnan formálódó vállalat pénzügyi helyzete miatt nem engedhette meg magának a drágának számító TV-s hirdetéseket. Szóval a marketing stratégiájuk nyomtatott szórólapokban és poszterekben merült ki, amiken egyébként rengeteg szöveget, barátságos és vizuális szempontból érdekes grafikákat találunk. A cég a következő szlogennel “A is for Apple” és megfogó kifejezéssel “It’s the first thing you should know about personal computers” (Ez az első dolog, amit a személyi számítógépekről tudnod kell) mutatkozott be a közönségnek.

Pontosan ezzel a mentalitással kezdték el reklámozni egy úttörő gépet, színes grafikákkal és Steve Wozniak tervezésével. Az Apple II első nyomtatott rekláma a Byte magazin decemberi számában jelent meg. Az “Introducing Apple II.” Címen futó hirdetés egy melegséget sugárzó, otthoni jelenetet mutatott be: egy férjet, aki kávésbögréjét szorongatva kényelmesen ül a hordozható személyi számítógép mögött, egyik kezében tollat fogva, másik kezét pedig a billentyűzeten pihentetve. Miközben persze felesége épp reggelit készít neki a konyhában boldogan. A hirdetésen egyébként ki lehet szúrni egy almát ábrázoló festményt a falon, és persze mi mást is készítene, mint gyümölcssalátát, amiben az alma fő alkotóelem. Mindezt pedig a 70-es éveket tükröző színvilággal és designnal.

Egy másik érdekes példa pedig egy későbbi Édenkert reklám, ami egyébként egy íróversenyben való részvételi felhívás volt. A versenyben 1000 szavas kreatív cikkeket kellett írniuk a jelentkezőknek, a fő téma pedig az Apple II legérdekesebb vagy legszokatlanabb felhasználása volt. A főnyereményt bezsebelő szerencsés egy kétszemélyes utat nyerhetett Hawaiira, 16 másik díjazott pedig egy Apple perifériás eszközt vagy 250 dollár értékű kreditet nyerhetett, amit szintén valamilyen Apple termék vásárlására fordíthatott. A poszter grafikája egy almás szójátékot elevenít meg: Ádám az Édenkertben áll és vélhetően zavarban van, hiszen férfiasságát csak egy Apple II készülékkel takarja, miközben egy hatalmas kígyó hajol majdnem a vállára. A cím pedig “Az alma legeredetibb felhasználási módját keressük Ádám óta” (a: We’re looking for the most original use of an Apple since Adam). Nos, nem olyan egyszerű eldönteni, hogy a hirdetés inkább viccesnek vagy kínosnak mondható, mindenestre tuti jó szórakozás lett volna elolvasni a beadott pályázatokat. Főleg azért, mert a felhívás nem határozta meg, hogy csak informatikai témában írhatnak a versenyzők, szóval néhányan biztosan nagyon kreatív ötletekkel rukkoltak elő a készüléket illetően.

A 70-es években a személyi számítógépek használatának mértéke az egekbe szökött. A cég váltott a lényegre törő hirdetési stratégiákról az inkább érzelmi megközelítésre, kiemelve az érzelem és a technológia kapcsolatának fontosságát. Az 1980-as években az Apple még nem állt igazán készen arra, hogy olyan hírességeket vonjon bele a hirdetésekbe, mint a U2, inkább az “alkotó atyákra” bízta a dolgot és olyan hirdetéseket hozott létre, meyekben híres feltalálók, például Henry Ford, Thomas Edison és Ben Franklin kapták a főszerepet. Az üzenet nagyon egyszerű volt: az Apple személyi számítógépeddel, pontosan olyan kreatív és feltaláló lehetsz, mint ők.


Az Apple legemlékezetesebb TV-s hirdetései a 80-as évekből

Homemaker (1981)

Az Apple egyik legelső TV-s reklámja 1981-ben jelent meg, egy akkor ismert talk show házigazda, Dick Cavett főszereplésével. Cavettnek a reklámban egy kissé “soviniszta pasas” szerepe jutott, aki épp egy “átlagos amerikai háziasszonyt interjúvol meg” a személyi számítógép használati szokásairól. A házigazda arról kérdezi a nőt a reklámban, hogy használja-e az Apple termékét a költségvetések vagy a receptek tárolására, de kiderül, hogy arannyal kereskedik. Ahogy Cavett egyre szenvtelenebbül kérdez, a nő még egy utolsó mondattal rákontráz: “Ja, és még egy kisebb acélmű tulajdonosa is vagyok.” A szóbanforgó reklám egyszerre vicces és magával ragadó, tökéletesen és humorosan sikerül bemutatnia a nemek sztereotípiáit – ettől függetlenül érdemes megjegyezni, hogy a reklám megjelenésekor az Apple még csak 5 éve volt a piacon és még nem alakult ki a vállalat kiforrott hirdetési stílusa.

Super Bowl (1984)

A Super Bowl hirdetés 1984-ben robbant be a köztudatba, és sok szempontból áttörést jelentett a vállalat számára. Bemutatta a céget és a Macintosh gépet a világnak, ráadásul egy metaforikus kalapácsot is dobott az IBM, az akkoriban legnagyobbnak számító személyi számítógépgyártónak számított cég képébe. A Ridley Scott (az ő nevéhez fűződik az Alien és a Blade Runner is) rendezte reklám olyan, mint egy sci-fi film: egy disztópikus világban játszódik, amit egy ún. Big Brither irányít – tele komor színekkel és komor környezettel. Érzéstelenített emberek sokaságanézi a nagy kivetítőt, amin egy narancssárga rövidnadrágot viselő nő zúzza össze a képernyőt egy kalapáccsal. Az 1984-es január 22-i megjelenéskor majdnem 100 millióan nézték meg a reklámot, amit a XVIII. Super Bowl egyik szünetében játszottak le. A reakciók megosztóak voltak: sokan utálták (beleértve az Apple akkori vezetőségét is), de sokaknak tetszett a reklám. Később a TV Guide és az Advertising Age a legjobb reklámnak választotta a Ridley Scott rendezte kisfilmet. Érdekesség azonban, hogy a reklámban egyetlen terméket sem mutattak be, nem volt benne szó specifikációkról és egy visszatérő motívummá vált az azt követő évtizedekben a cég számára.

Hard Sell (1987)

Hajlamosak vagyunk megfeledkezni róla, de a 80-as években az IBM uralta az üzleti számítógépek piacát. Az Apple próbálta kiharcolni magának a hangsúlyos helyet a piacon, ennek elérése érdekében pedig bemutatták a “Hard Sell” névre keresztelt kampányt. A reklámban egy ismeretlen cég két értékesítője próbál eladni egy számítógépet egy vevőnek, aki pontosan tudja mire van szüksége. A vevő azt nyilatkozza az értékesítőknek, hogy ne kockáztassanak egy ilyen gép eladásával. Ahogy a két csalódott ügynök távozik a helyszínről és kérik a vevőt, hogy azért fontolja meg a dolgot, a vevő egy röpke válasszal elintézi őket: “Talán, ha majd meglesz hozzá a szoftver.” A kamera ezután az egyik ügynök jelvényére közelít rá (az IBM-től jött). A reklám egy Macintosh logóval ér véget. A jelent egyszerű, de a kameramozgások igazi filmes világot jelenítenek meg. A meglepő fordulat a reklám végén pedig egy olyan motívum, amit a cég előszeretettel használ azóta is a marketing stratégiájában.

iPhone XR akár 0 Ft önrésszel és 0% THM-mel

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!