imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Itt az új MacBook Pro 16" 2019

Mi pedig leteszteltük

Apple reklámok az elmúlt évszázadban – a 90-es évek


Több mint 43 év telt el azóta, hogy az Apple 1976-ban elkezdett reklámokkal foglalkozni, nekünk pedig lehetőségünk nyílt arra, hogy ez idő alatt követhessük az Apple hirdetések evolúcióját. A nyomtatott hirdetésektől a TV reklámokon át a termékbemutató videókig mindennel találkozhattunk. Ezek közül néhánytól nevetésben törtünk ki, volt amitől könnybe lábadt a szemünk, de ritkán volt az, hogy nem váltottak ki belőlünk semmit. Most pedig itt az ideje, hogy visszautazzunk az időben és egy kicsit közelebbről is szemügyre vegyük az Apple egyedi hirdetési stílusát.

A legemlékezetesebb termékein kívül, az Apple a kreatív, szellemes és egyedi hirdetési stílusáról is ismert. Termékbemutató videóik, reklámfiljeik és kampányaik rendszeresen nyernek szakmai díjakat és manapság még a csapból is ezek folynak. Ha jobban megfigyeljük a cég múltbeli hirdertéseit, rendkívül érdekes témákkal találkozhatunk, melyek a cég mai egyedi stílusában is megfigyelhetőek.

Az Apple hirdetések történelme olyan mint egy finom indiai étel – a gazdag ízvilág kiváló minőségű alapanyagokból és fűszerekből tevődik össze, melyek együttesen formálják az étel egyedi ízvilágát. A cég is a legjobb összetevőket használja, legyen szó művészi rendezésről, erős és érzelmeket kiváltó zenéről, mozis környezetről és effektekről, csúcsminőségű gyártásról, humorról, kulturális utalásokról, meglepetésekről és sok másról, ami hozzájárul ahhoz, hogy ilyen egyedi reklámokat hozzanak létre. E stílus evolúciója tükrözi azokat a témákat és üzeneteket, melyek fontosak voltak a cégnek különböző időszakokban, illetve a hirdetni kívánt termékek természetét is.

Out of Reach (1991)

Az 1991 októberében bemutatott Macintosh Classic II-t úgy dobták piacra, mint az első “rendkívül gyors üzleti számítógépet”, ami ráadásul még elérhető áron is van. Mivel a számítógépek ára csökkenőben volt akkoriban, az Apple is kihasználta az alkalmat, hogy a számítógépét is “elérhető” termékként mutassa be. A videóban sivatagi látványvilág uralkodik, de üteme gyors és vizuálisan nagyon megnyerő. Főszereplője egy üzletember, aki motorháton száguld a sivatagban, útközben pedig felkapja a vörös homokban pihenő számítógépet. A hirdetés egyébként pont azt az akkoriban élő általános gondolatmenetet (vagy épp téveszmét) viszi végig, hogy az üzleti számítógépek túl drágák és “elérhetetlenek” az átlagemberek számára. Mindenesetre a poénos végszó “Szedj fel egyet munkába menet közebn” azért kicsit túlzásnak hangzik még mai füllel is. Az Apple ehhez képest egyébként csak 2001-ben fejezte be a Classic II gyártását.

What Is Newton? (1993)

A cég 1993-ban mutatta be PDA Newton zsebszámítógépét. A saját operációs rendszerrel rendelkező szerkezeten a felhasználók rögzíthették jegyzeteiket, naptárat és kontaktlistát vezethettek, faxolhattak, de még kézárísukat is átírhatták gépi formátumba. A Newton bukásának viszont számos oka is van – drága volt, túl nagy (igazából bele sem fért az ember zsebébe rendesen) és túlságosan előrehaladt a korral. Az első dolog, amit Steve Jobs 1997-es visszatérése után tett, az a termék kivezetése volt a palettáról.

A Newton pedig az első olyan Apple reklám, ami akkoriban szinte az összes olyan feladatot bemutatta, amit egy elektronikus készüléken el lehetett végezni. Mikor 2010-ben piacra dobták az iPadet, a termékről készült reklámot nagyban reflektáltak az 1993-as “What is Newton” (m: Mi az a Newton?) reklámra, ami főleg a “What is iPad” (m: Mi is az iPad?) címből következtethető. A válasz mindkét esetben hasonlatokkal és metaforákkal teli: “A Newton személyi, a Newton varázslat. Pont olyan erős, mint egy számítógép.”..”A Newton tanul rólad és megért téged.” Elég ismerősen hangzik, nem?

Power Is (1995)

1995-ben az Apple előnyt kovácsolt a hírességek bevonásából, így kicsit fellendítették marketing stratégiájukat és kihangsúlyozták az egyéniséget és a kreativitást az újonnan debütáló termékeikkel. A kampány jelmondata a “Mi az erő?” kérdés volt. Hírességek sokasága próbálta megválaszolni a kérdést, többek között George Clinton, Hunter S. Thompson, Spike Lee, Oliver Stone, Marlee Matlin és Dave Stewart. A Parliament-Funkadelic frontembere, George Clinton például a következő választ adta a kérdésre: “Az erő eredetiség, egyéniség, és a motiválás képessége..Az erő egy űrhajó” – nos, ez a kijelentés rendkívül népszerűvé tette az Apple-t és segített abban is, hogy megfogalmazzák marketing stratégiájukat, miszerint az Apple az egyének márkája. Fun fact: A “Mi az erő?” kampány pont David R. Hawkins klasszikus Erő kontra erő c. könyve után debütált.

Mission Impossible (1996)

Az “Erő” kampány sikere után a cég a szórakoztatóipar felé fordult. Rögtön előnyt is kovácsoltak az első Mission: Impossible filmből, Tom Cruise főszereplésével, ahol sikerült becsempészni egy készüléket a képernyőre. A Missin Impossible reklám összegyűjti az összes olyan jelenetet a filmből, ahol Apple termékek jelennek meg. Ez viszont elég nehéz időszak volt az Apple számára: pár héttel a Mission: Impossible kampány előtt, az Apple egyik negyedévében 740 millió dollár értékű veszteségről számolt be. A termékmegjelenítés egyébként az Apple népszerűségét szolgálta volna, de nem a tervek szerint haladt. Az egyezséget a Paramount Pictures-szel olyan későn kötötték meg, hogy Cupertinónak nem volt ideje felkészülnék a megfelelő mennyiségű termékpalettával. Ennek következményeként, a képernyőn feltűnő Macek nem a Macek operációs rendszerét használják, amitől olyan az egész, mintha Windows 95-öt futtató PC-t látnánk a képen. Ami még ennél is rosszabb, hogy a filmben szereplő PowerBook 5300 akkor még nem is volt elérhető a közönség számára. Mindazonáltal 1996 rendkívül nagy pálfordulást jelentett a cég életében, hiszen számos fontos döntést hoztak meg, illetve Steve Jobs pont a következő évben tért vissz az Apple életébe.

Here’s to the Crazy Ones (1997)

A következő évben szintén egy emlékezetes kampány debütált “Think Different” (m: Gondolkodj másképp) címen – amit a cég egyik legsikeresebb kampányának gondolnak azóta is. A kampány, ami egyébként egy elég direkt válasz volt az IBM “Think” (m: Gondolkodj) szlogenjére, fordulópontot jelentett a művészi kifejezés terén és új köntösbe bújtatta a termékeket a független gondolkodók számára. Az eredeti hirdetés fekete fehérben jelent meg és olyan forradalmi gondolkodókat vonultatott fel, mint Albert Einstein, Muhammad Ali, Martha Graham, Mahatma Gandhi, Bob Dylan és Amelia Earhear. A vizuális elemek rendkívül érzelemfelkeltőek voltak, ráadásul a fekete fehér film használatata időtlenséget és kiváló minőséget sugárzott. A TV hirdetéseket kiegészítve, a cég teljesoldalas hirdetési helyeket is megvett a napilapokban, ahol fekete fehér képeket tettek közzé történelmi alakokról, a “Think Different” szlogennel és egy Apple logóval tűzdelve. A kampány költői üzenete nem volt más, mint hogy “az őrültek, a lázadók, a bajkeverők és azok, akik máshogy látják a dolgokat”, tehát azok, akik eléggé őrültek ahhoz, hogy azt higgyék meg tudják változtatni a világot, valóban azok, akik meg is tudják. Az Apple számára a videó nagyon jelentőségteljes, hiszen olyan videókat köt össze egymással, mint az “1984” vagy a “Shot on iPhone”.

Hall 2000 (1999)

Az 1990-es évek végén egy igazi félelemforrásra épített. Jószerint viccet csináltak a 2000.év problémájából (a: Y2K millenium bug – amiben az Apple számítógépei egyébként nem voltak érintettek). A Hall 2000 címre hallgató reklámban In the ad, Hal 9000 – egy rosszindulatú, érző számítógép Stanley Kubrick “2001: Űrodüsszeia” c. filmjéből egy apokaliptikus monológot közöl a 2000-es évekről, ami szerint a számítógépek viselkedése globális gazdasági válsághoz vezet. A folytatás pedig mi más lenne, mint hogy “Csak a Macintosh hivatott tökéletes működni, így monetáris egységek milliárdjait fogja majd megmenteni”, aztán pedig egy szemrehányó kérdés is porondra kerül: “Azért a Macintosh még mindig jobban szereted nálam, nem igaz, Dave?”

Maradj képben, mert következő cikkünkben a 2000-es évekkel jelentkezünk!A

Apple Watch sosem látott árakon!

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!