imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Megérkezett a Powerbeats Pro

az iSTYLE üzleteibe!

Apple termékek a filmvásznon


Közismert tény, hogy az Apple logóját viselő eszközök feltűnően gyakran jelennek meg a filmekben, ami leginkább azzal magyarázható, hogy a cég számára kiemelten fontosak az efféle termékelhelyezések. Néhány legendás példa felelevenítése mellett most megkíséreljük tisztázni a dolog hátterét is.

Az Apple-nél már a nyolcvanas években ráéreztek, hogy milyen hasznos lehet a mozis megjelenés, ha márkaépítésről van szó. Az idők során számos esetben láthattuk, hogy egy sikeres film miként tett őrülten kívánttá addig kevésbé ismert termékeket, éppen ezért a cupertinóiak már régóta igyekeznek minél erőteljesebb jelenlétet kivívni a hollywoodi alkotásokban. Részben így sikerült olyan menő arculatot teremteniük, amit kevés tech cég tudhat magáénak, holott mások is próbálkoznak a módszerrel (pl. James Bond és a Sony esete). Az Apple azonban utolérhetetlennek tűnik a filmszerepek terén, s pár éve már nagyjából tudjuk is, hogy miért van ez így.

A hosszúra nyúlt Apple vs. Samsung szabadalmi per egy 2012-es meghallgatásán ugyanis Phil Schiller, a vállalat marketingért felelős guruja kénytelen volt némi betekintést engedni kulisszatitkaikba. Nyilatkozatában feltárta, hogy a hagyományos reklámokkal szemben stratégiájuk fontos eleme a termékelhelyezés, így külön alkalmazottjuk foglalkozik a hollywoodi illetékesek puhításával.

Az egyes esetek vizsgálatakor az is kirajzolódik, hogy a legtöbbször nem fizetnek a megjelenésekért, ehelyett igyekeznek ellenszolgáltatásokkal, vagy ingyenes kellékek biztosításával meggyőzni az alkotókat (az Netflixes Kártyavárban is ezért használ mindenki Macet és iPhone-t). Azt sem árt számításba venni, hogy amerikai cégként feltételezhetően némi előnnyel is indulnak a népszerű külföldi alternatívákkal szemben. De olykor még csak lobbizniuk sem kell, hiszen a sikeres márkaépítésnek köszönhetően a kreatívok néha már maguktól is úgy döntenek, hogy elképzeléseikhez egy Apple-eszköz passzol a leginkább.
A cupertinóiak persze továbbra is szigorú titokként kezelik módszereiket, így pontos képünk talán sosem lesz a stratégiájukról, ezért nézzünk inkább néhány emlékezetes példát!

A legviccesebb termékmegjelenés a humortól sosem idegenkedő Star Trekhez köthető. Az 1986-os Hazatérésben a USS Enterprise legénysége háromszáz évet utazik vissza az időben, ahol a főgépész Montgomery Scott csodálkozik rá egy klasszikus Macintoshra. Elsőre ugyan zavarba jön a hangvezérlés hiányától, s az egeret is mikrofonnak nézi, de végül sikerül megbarátkoznia a számára szokatlan billentyűzettel. A készítők egyébként eredetileg egy Amigát szántak a jelenethez, de azt meg kellett volna vásárolniuk, míg a Macet kölcsönben is használhatták.

Vissza a jövőbe II. (1989)

Néhány évvel később újabb időutazós sztoriban bukkant fel az Apple. Marty McFly 1985-ből 2015-be ruccanva alaposan szemügyre veszi a szép új világot, melynek nagy része még ma is csak álom. Kísérleti formában ugyan már létezik a légdeszka, s a Nike is megcsinálta az önbefűzős cipőt, de repülő autóink és tévedhetetlen időjósaink sajnos továbbra sincsenek. Ugyanakkor a régiségboltban kis szerencsével összefuthatunk egy öreg Mac-kel, ahogy az a Vissza a jövőbe második részében is történt.

Jurassic Park (1993)

Az embléma ugyan nem kifejezetten feltűnő, ám tisztán látszik, hogy Dennis Nedry egy Macintosh Quadra 700-asról szabadította el a poklot a mesés őslényparkban. Az 1991-től 1993-ig forgalmazott masina ugyan még mai szemmel is egész tetszetős, ám valójában az Apple kevésbé sikeres éveinek produktuma volt.

Mission Impossible (1996)

Tom Cruise első alakítása Ethan Hunt szerepében az egyik legismertebb hátterű történet az Apple filmes kalandjai közül. Az 1996-ban még szorult pénzügyi helyzetben lévő almás cég tizenötmillió dollár értékben vállalta, hogy reklámjaiban promózza az akciómozit, amennyiben termékük a vászonra kerül. Egy PowerBook 5300c végül szerepet is kapott, ám a forgatókönyv részleteinek tisztázására már nem jutott idő. Így történhetett, hogy a saját operációs rendszere helyett a gép látszólag valami teljesen mást futtatott, s ezzel pont a legnagyobb előnyét nem sikerült bemutatni.

A függetlenség napja (1996)

1996 volt az év, amikor az Apple megmentette a világot, legalábbis a moziban. Roland Emmerich űrlényinváziós eposzának csúcspontján ugyanis Jeff Goldblum egy PowerBook 5300-assal bénítja meg az idegenek védelmi rendszerét. Csápos támadóink talán nem is voltak olyan fejlettek, ha egy 100 MHz-es processzor is kicsinálta őket… A hősies szerep viszont nem tett csodákat, a filmben szereplő modell gyártása pár héttel a premiert követően véget is ért.

A szerelem hálójáb@n (1998)

A fájdalmas magyar címmel büntetett You’ve Got Mail Meg Ryan és Tom Hanks kellemes hangulatú romantikus limonádéja. Huszonegy év távlatából nem éppen legenda, ám mai szemmel érdekes kordokumentum az ártatlanabb időkről, amikor az idegenekkel való netes ismerkedés még inkább volt izgalmas, mint ijesztő. A filmben összesen négy percen át gyönyörködhetünk a klasszikus, színes almában egy újabb PowerBook hátoldalán. Apró érdekesség, hogy Ryan a forgatáson használt először számítógépet.

The Office: Christmas Party (2005)

Hogy ne csak a Macet sztároljuk, teszünk egy kitérőt a sorozatok világába is. A nagy sikerű The Office (magyarul A hivatal, de ezt inkább temessük el) 2005-ös karácsonyi epizódjában az együgyű főnök egy méregdrága iPoddal túllépi az irodai ajándékozásra megbeszélt húszdolláros limitet, az értékes kincsért pedig ádáz harc tör ki a munkatársak között. A végeredmény nem csak a széria egyik legjobb része, hanem újabb ingyen reklám is az Apple számára, mivel a zenelejátszó szerepeltetése a készítők önálló döntése volt.

A keresés (2018)

Illenék persze frissebb példával is szolgálni, választásunk pedig az idehaza A keresés címen mozikba küldött tavalyi thrillerre esett, melyben egy kétségbeesett apa nyomoz eltűnt lánya után. A film különlegessége, hogy cselekménye nagyrészt egy Mac képernyőjén keresztül bonyolódik, s a felvételek többségét is iPhone-al rögzítették.

A példák sorát a végtelenségig lehetne folytatni. Nem esett szó többek közt a Modern család FaceTime-on játszódó epizódjáról, vagy az egyébként felejthető 2014-es Szexvideóról, melynek sztorija az iCloud által okozott galibák köré épült. Az viszont ennyiből is látszik, hogy az Apple marketingesei már évtizedek óta élen járnak a termékelhelyezésben, s a jól bevált stratégián eszük ágában sincs változtatni.

MacBook akár 110.000 Ft kedvezménnyel

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!