imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Szómágia

Itt a legújabb magyar iOS játék!

Az Apple majdnem lecsúszott az App Store névről?


Marc Benioff, a Salesforce.com alapítója tavalyi könyvéből kiderül, hogy a Forbes által az elmúlt évtized leginnovatívabb vezetői közé választott üzletember már a cupertinóiak előtt levédette az elnevezést.

Az App Store az Apple egyik legsikeresebb terméke. A szolgáltatást Steve Jobs prezentálta 2008 tavaszán az iPhone Roadmap Eventen, majd júliusban el is startolt az áruház a kezdeti 500 alkalmazással. A letölthető appok száma mára 4 millió körül lehet, melyekre csak 2019 első felében 25,5 milliárd dollárt költöttek a felhasználók. Marc Benioff, a Salesforce, azaz a világ legnagyobb ügyfélkapcsolat-kezelő platformjának alapítója tavaly megjelent könyvében viszont arról ír, hogy kizárólag a kliensei ellenkezése miatt alakult úgy, hogy az App Store nevet ma nem az ő vállalkozásához társítjuk.

A sztori szerint Benioff 1984-ben még az Apple-nél gyakornokoskodott, ahol minden adandó alkalmat kihasznált, hogy megszólítsa az irodában cikázó Steve Jobst. A CEO-val egy idő után már nem csak szakmai kérdésekről beszélgettek, melynek révén bizalmas kapcsolat alakult ki köztük. Baráti kötelékük a gyakornokság lejártával is megmaradt, így az évek során Jobs afféle mentorrá vált a vállalkozó karrierjében.

2003-ban, mikor a Salesforce már kezdett beindulni, a „tanítvány” felkereste az Apple mesterét, hogy kikérje tanácsait a vállalat tőzsdei bevezetése előtt. Benioff ugyanis attól félt, hogy saját cége is azok sorsára juthat, akik a kezdeti növekedést nem tudták tartós sikerekre váltani. A meeting során prezentálta az ügyfélkapcsolat-elemző szolgáltatást az ikonikus fekete garbóját viselő Jobsnak, aki egy seregnyi megjegyzést fűzött még az olyan részletekhez is, mint a weboldal színei és elrendezése.

A legfontosabb tanácsa viszont az volt, hogy alkossanak egy „alkalmazás-ökoszisztémát”, amit azzal indokolt, hogy a lépés garantálná a cég növekedését és jövőbiztosságát. Benioff megjegyezte a CEO szavait, ám a következő években mégsem élt az ötlettel, mivel eleinte a Salesforce szekere remekül futott a házon belüli csapatuk innovációiból is. 2006 környékén azonban már kezdett lassulni a forradalmi lendület, így a külsős fejlesztők bevonásának ötletével a Jobs által felvetett appáruház témája is előkerült.

Benioff egy éttermi szalvétára vázolta fel az elképzelés lényegi pontjait, majd meg is kérte a cég jogi osztályát, hogy védessék le az App Store nevet, illetve vásárolják meg az „AppStore.com” webcímet. Ha a Salesforce-on múlik, az ötlet ebben a formában kelt volna életre. A tesztidőszak alatt viszont kiderült, hogy az ügyfelek kifejezetten utálták az elnevezést, így végül AppExchange-re keresztelték át a platformot. A lépés kifizetődőnek bizonyult, hiszen a szolgáltatás később a cég profiljának kulcsfontosságú elemévé vált.

Nagyjából két év telt el, s a Salesforce guruja már sikeres vezetőként jelent meg Cupertinóban, mikor Steve Jobs 2008. március 6-án leleplezte a vállalat következő nagy dobását: az iPhone- alkalmazásokat kínáló virtuális áruházat, melyet App Store-nak neveztek el. Benioff visszaemlékezése szerint nagyon meglepődött, ám hízelgőnek találta, hogy az Apple-nél ugyanarra gondoltak, mint ő. A prezentáció után félre is vonta Jobst, majd az öt évvel korábban adott tanácsát meghálálva közölte vele, hogy ingyen lemond a névhez fűződő jogairól, melyeket akkor még mindig a Salesforce birtokolt.

Marc Benioff és Steve Jobs

Benioff sztoriját olvasva felvetődik a kérdés, hogy az Apple vajon tényleg belevágott volna-e az App Store premierjébe úgy, hogy nem tisztázták a névhez fűződő jogok témáját? A dologra több magyarázat is lehet azon túl, hogy Benioff rosszul emlékszik (vagy ne adj Isten füllent). Egyrészt megeshet, hogy Jobs csak később tervezett tárgyalni erről, mivel tudta, hogy a Salesforce más néven futtatja saját szolgáltatását. Másrészt arra is volt már példa, hogy az Apple utólag jutott dűlőre egy nagyon hasonló kérdésben: az iPhone név eredetileg a Ciscóhoz tartozott, s csak az eszköz bemutatását követő hetekben sikerült megegyezniük a jogszerű használatáról.

Akárhogy is történt az eset, érdekes eljátszani a gondolattal, hogy miként hívnák ma az Apple alkalmazásboltját, ha az App Store a Salesforce szolgáltatása lenne. A kérdésre nyilván nincs válasz, de meglehet, hogy ez esetben Jobs húzott volna egy “Amazont”, és simán Apple Appstore, vagy valamilyen hasonló néven vezette volna be az áruházat.

Forrás: Marc Benioff – Trailblazer: The Power of Business as the Greatest Platform for Change

iPhone XR akár 0 Ft önrésszel és 0% THM-mel

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!