imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Nyerj AirPods Prót az iSTYLE-tól

Iratkozz fel a hírlevélre!

Az Apple-módszer – Így alakították a termékdizájnt Steve Jobs idején


Egy egykori Apple-alkalmazott bepillantást engedett az intenzív folyamatba, melynek fő szabálya az volt, hogy soha ne lepjék meg Steve Jobst.

Bob Baxley 2006-tól 2014-ig dolgozott az Apple-nél, ebből csaknem 5 éven át a cég webes boltjának (Apple Online Store) dizájnjáért felelős igazgatóként. Mondhatjuk hát, hogy magas beosztásban tevékenykedett, így tényleg volt rálátása a munkafolyamatokra. Egy decemberi interjúban a Design Better Podcastnek beszélt a tapasztalatairól, különös tekintettel arra a precíz módszerre, melynek keretében a termékdizájnok felülvizsgálata zajlott.

Baxley szerint az eljárás mindig szigorú heti bontást követett. Hétfőnként csoportos meetinget tartottak, ahol megbeszélték az éppen futó projekteket és az arra a hétre szállítandó terveket. Kedden újabb csapatszintű találkozó következett, ahol két óra alatt mindenki előadta, amin dolgozik, majd jegyzeteket készítve kommentálták egymás munkáját. A kedd fennmaradó részét és a szerdát is a tervek csiszolásának szentelték.

Csütörtökönként megismételték a keddi csoportos-kommentelős találkozót, pénteken pedig prezentálták a héten elért eredményeket a cég egy meg nem nevezett alelnökének és az ő csapatának, szintén egy kétórás meeting keretében. Így lényegében kétnaponta be kellett mutatniuk a munkájukat, ami egy nagyon intenzív tempót eredményezett. Baxley az egészet a népszerű Saturday Night Live című humoros show készítéséhez hasonlította, ahol a hét során ötletekkel kísérleteznek, majd egy főpróbát követően rendszeresen ki kell állni a színpadra, és a lehető legjobban teljesíteni.

Az ember azt gondolná, hogy mindez hatalmas stresszel jár, de Baxley szerint a folyamatos ismétlés inkább csökkentette a nyomást. Véleményét azzal indokolta, hogy minden pénteken újabb előadást tartottak, így ha valami félrement, akkor kaptak egy új esélyt a bizonyításra. A dizájner ugyanakkor megjegyezte, hogy később a Pinteresthez távozva már nem kísérelte meg a módszer átvételét, mert úgy találta, hogy annak merevsége nem működött volna más környezetben.

Baxley felidézett egy régi Wired-interjút is Steve Jobsszal, amiből egyértelműen kiderül, hogy miként viszonyult a legendás CEO az eljáráshoz. Ebben az újságíró felvetette, hogy Jobs munkája milyen szórakoztató lehet, hiszen csak el kell bírálnia a dizájnerek jobbnál jobb alkotásait. Az alapító-cégvezető válasza viszont az volt, hogy ez egyáltalán nem így működik: ha bárki olyat mutatott neki, amivel meglepte, az azt jelentette, hogy valami hiba csúszott a folyamatba.

Baxley ezt a beosztottak szemszögéből is kiegészítette. Szerinte már régen rossz, ha egy dizájner magányosan stresszel az asztalánál, mert úgy érzi, hogy az aktuális problémát egyes-egyedül kell megoldania. Ez persze rávilágít arra, hogy az Apple-módszer nem is annyira Apple-módszer, hiszen a szoros kontroll ilyen-olyan formában számos nagyobb cégre jellemző.

Az interjúról beszámoló FastCompany például a Facebookot említi, ahol a Calibra fizetési platformért felelős Geoff Teehan minden héten meetinget tart a tervezőkkel a vállalat termékdizájnokat felügyelő alelnöke előtt. Baxley beszámolója persze még ennek tudatában is érdekes, hiszen viszonylag ritkán nyerünk ilyen mélységű bepillantást az Apple műhelytitkaiba.

Forrás: FastCompany

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!