imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Itt az új MacBook Pro 16" 2019

Mi pedig leteszteltük

Az Apple nagy leleplezései


A tavaszi termékfrissítések sora remek ürügy arra, hogy csokorba gyűjtsük az Apple emlékezetes színpadi momentumait. Best of válogatás (nem csak) újoncoknak.

Steve Jobs eléggé értette a közönség lekenyerezésének művészetét, no meg persze régen minden jobb is vót’, így nem meglepő, hogy listánkon leginkább az ikonikus CEO által vezényelt bemutatókat vesszük górcső alá. A publikum elkápráztatása több mint harminc éve kezdődött.

1984. január 24. – Helló, Macintosh!

Az Apple első terméke, ami igazán igyekezett a technológiát bárki számára élvezhetően tálalni. Történelmi pillanat volt, mikor az eredeti Macintosh a csak pár napja összedobott beszédgenerátora segítségével megszólította a cupertinói De Anza College 2400 fős közönségét. A grafikus kezelőfelületet és ízléses betűtípusokat kínáló masina azonnal a techvilág szenzációja lett. A sikeres bemutatót követő kollektív optimizmus néhány hónapig sikeresen feledtette a gép problémáit, mint például a gyenge hűtést és a merevlemez hiányát. A 2500 dolláros árcédulával azonban az eladások később mégis kiábrándítóan alakultak, ami nagyban hozzájárult Jobs 1985-ös távozásához is.

1997. augusztus 6. – Az óvatos visszatérés

Ez ugyan nem termékbemutató, de túl fontos ahhoz, hogy kihagyjuk. 1997-re a vállalat szorongatott helyzetbe navigálta magát, s egyáltalán nem volt biztos, hogy létezik visszaút. Ekkor került sor Jobs új cégének felvásárlására, amelynek révén az alapító ismét házon belül találta magát. Hiába nem volt még hivatalos CEO, hiába mutatkozott be szerényen csak a Pixar vezetőjeként, a bostoni Macworld 5000 fős közönsége üdvrivalgással fogadta. Valódi ambícióit persze nem tudta elrejteni, monológja végére alaposan tűzbe jött, s egyre többször használta a „mi” és az „én” szavakat az Apple kapcsán. A műsornak még meglepetésvendége is akadt Bill Gates személyében, aki egy hatalmas kivetítőn az Apple és a Microsoft jövőbeli együttműködésén örvendezett.

1998. május 6. – iMac, az új kezdet

1998-ban leginkább unalmas, bézs modellekből állt a PC-k választéka. Ekkor jött az új erőre kapó Apple egy vadító, átlátszó házban kínált géppel, amiről Jobs joggal állította, hogy még a hátulja is szebb, mint a vetélytársak eleje. Az iMac ráadásul dobozból kivéve azonnal használható volt: billentyűzet, egér, és beépített sztereó hangszórók is jártak hozzá. A vevők bolondultak a színes újdonságért, a következő év végéig 800.000 példányt adtak el belőle, az Apple szekere szépen be is indult. Érdekesség, hogy az iMac névvel Ken Segall marketinges állt elő, egész sornyi iCuccnak kikövezve az utat.

1999. június 21. – Böngészés bárhol

1999 nyarán jött a következő nagy dobás, a “kagylóhéj” becenévvel elhíresült iBook bemutatója. A kerekded házat színes gumibetétekkel feldobó notebook megjelenése szöges ellentétben állt az akkoriban népszerű IBM ThinkPadek robosztus dizájnjával. A leginkább az üzleti szektort célzó hagyományos modellekkel szemben olyan eszköz volt, amiért még egy tinilány is tudott lelkesedni. A prezentáció ikonikus pillanatává vált, mikor Jobs egy hullahopp karikával bizonyította, hogy az iBook vezeték nélkül is képes az internetre kapcsolódni. A fiatalos modell ugyan lecsúszott az első WiFi-s laptop szerepéről, ám abban úttörő volt, hogy az átlag felhasználóknak is csábító formában tálalta a koncepciót.

2001. október 23. – Ezer dal harsan

Ezer dal a zsebben, ugye megvan a szöveg? Először a cupertinói Apple Music Eventen hangzott el tizennyolc esztendeje, és jó pár évre megszabta a zenefogyasztási szokások alakulását. Egészen furcsa látni, hogy a bemutató mennyire visszafogott hangulatú volt ahhoz képest, hogy mekkora jelentőséggel bírt. Gyakorlatilag az iPod tette a céget azzá a sikeres vállalattá, amilyennek ma is ismerjük. Az 5 GB-os tárhellyel ellátott gyönyörű MP3 lejátszó és utódai letarolták a piacot, lényegében senkinek sem sikerült ehhez fogható termékkel előállnia.

2007. január 9. – A világ már sosem lesz a régi

Az iPhone 2007-es debütálása a cég történetének legfontosabb és legjobb show-ja, így aztán nem csoda, hogy egyben ez a leginkább kivesézett esemény is. A tizedik évforduló alkalmából több cikkünk is született róla, Red például bemutatta, hogy a mobil valójában mennyire félkész volt, Pat pedig Jobs színpadi telefonbetyárkodásának hatásait tárta fel.

2008. január 15. – Számítógép egy borítékban

A San Franciscóban leleplezett Macbook Airt Steve Jobs a világ legvékonyabb notebookjaként konferálta fel. Látványos grafikákkal szemléltette, hogy a kecses alumínium házba csomagolt masina mennyivel soványabbra sikerült az addigi csúcstartó Sony TZ-nél. A show legjobb pillanata volt, mikor a hosszas bevezetés után egy régimódi borítékból végre előkerült a gép is. Az optikai meghajtó hiányán akkor még fanyalogtak néhányan, de az Air végül igazi trendteremtő lett: debütálása után minden komoly gyártó megcsinálta a saját pengevékony modelljét.

2010. január 27. – Egekben az elvárások

Az iPadet tűkön ülve várta a közönség és a tech sajtó is. A többség valami olyasmire számított, hogy az Apple táblagépe afféle sci-fikbe illő, mindenható kütyü lesz. Ehhez képest végül rengetegen csalódtak a bemutatóban, melynek során Jobs egy Le Corbusier fotelben böngészve bizonygatta, hogy ez a tartalomfogyasztás jövője. Életrajzából kiderül, hogy a prezentáció után rendkívül feldúlt volt az emailjeit elárasztó negatív visszajelzések miatt, de a későbbi tesztek már inkább dicsérték az eszközt. A kritikák nyomán viszont az Apple felismerte, hogy az iPadet a tartalmak előállításában is hatékonnyá kell tenni, amin a mai napig gőzerővel dolgoznak.

Na és azóta?

Akadnak még érdekesebb momentumok, például a Siri bemutatása az iPhone 4S-el, vagy a Touch ID debütálása az 5S-ben, de sokak szerint az utóbbi évek prezentációi már kevésbé varázslatosak. Az biztos, hogy Jobs színpadi karizmáját lehetetlen pótolni, ám erre a rendezők szerencsére nem is törekednek, napjainkban már több ember között osztják fel a mondanivalót. A 2014-es Apple Watch bemutató például egész jól működött így, és lényegében egy teljesen új termékkategóriával bővítette a kínálatot.

Forrás: Walter Isaacson – Steve Jobs (2011) nyomán

Apple Watch sosem látott árakon!

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!