imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Érkezik az új iPad Pro

Magic Keyboarddal és minden földi jóval!

Az iOS 13 miatt szorul a hurok a helyalapú hirdetések piacán


A Digiday online szaklap szerint az Apple legújabb mobil operációs rendszere miatt egyre kevesebben engedélyezik az alkalmazásoknak a háttérben történő földrajzi követést.

A szeptemberben megjelent iOS 13 számos újítást hozott, ezek közül az egyik, hogy a rendszer immáron automatikusan figyelmeztet, ha egy alkalmazás a háttérben is hozzáfér a helyadatainkhoz, ráadásul pontosan leírva, hogy hányszor történt ilyen az elmúlt napok során. Az új értesítések lehetővé teszik, hogy a kérdéses appokat azonnal eltiltsuk a helyzetünk monitorozásától, amire korábban csak a telepítés utáni első indításkor, illetve a beállításokban volt lehetőség.

A dolog mögött tehát nincsenek nagy trükkök, hiszen az iOS-ben már eddig is menedzselhettük az appok pozíciónkhoz való hozzáférését úgy, hogy teljesen elvágtuk őket a GPS-től, vagy csak használat közben engedtük a követést. Az iOS 13 értesítései mégis fokozták a felhasználók tudatosságát, mivel előtte sokan nem figyeltek erre, s telepítés után megadtak minden jogosultságot az alkalmazásoknak, majd sosem néztek vissza.

A reklámipari szakértők azonban most arról számolnak be, hogy mindössze pár hónappal az új rendszer megjelenése után már érezhetően csökkent azok száma, akik beleegyeznek a folyamatos követésbe. Benout Grouchko, az adatgyűjtő szoftvereket fejlesztő Teemo vezetője a Digidaynek elmondta, hogy manapság gyakran esik 50 százalék alá a helyinformációikat állandóan megosztók aránya, míg ez a szám 3 éve még közelített a 100 százalékhoz.

A Location Sciences nevű, helyadatok igazolására specializálódott cég szintén az iOS 13-ban látja a változás kulcsát. A Jason Smith, a LS üzleti vezetője szerint ugyanis az elemzéseik alapján az új rendszer felhasználói 10-ből 7 esetben a megjelenést követő 6 hétben frissítettek, s 80 százalékuk rövidesen le is tiltotta a háttérben történő követést.

A hirdetéstechnológiai cégek ezzel nehéz helyzetbe kerülnek, hiszen az információhiány nagyban megnehezíti a reklámok célzását. Paul Kasamias a Starcom marketingügynökségtől úgy látja, hogy a változásokkal „homályosabbá” válik az egyes boltok forgalmának mérése, de akadályokba ütközhet azoknak a megfogása is, akik az interneten keresnek a termékekre, majd fizikai üzletekben veszik meg őket. Kasamias szerint ez elsősorban a költséghatékonyságra kiemelten érzékeny kis-és közepes hirdetők költekezési kedvét befolyásolhatja negatívan.

Sargi Mann, a Havas Media ügyvezető alelnöke egy másik érdekességre hívja fel a figyelmet: meglátása szerint a hirdetéstechnológiai szolgáltatók az utóbbi időben érezhetően kevésbé hangsúlyozzák a helyadatokkal kapcsolatos megoldásaikat az üzleti partnereiknek. Márpedig a helyinformációkkal kereskedő cégek nincsenek könnyű helyzetben: néhány szereplő már az átláthatóbb adatkezelést előíró GDPR életbe lépésekor kivonult Európából (pl. Verve, GroundTruth), miközben a kaliforniai szabályozás szigorodása jelzi, hogy az USA-ban is változik a széljárás.

Raman Sidhu, a Beemray elemzőcég társalapítója a nehézségekért részben a hirdetéstechnológiai szektor szereplőinek „rövidlátását” okolja. A szakember úgy látja, hogy manapság egyik vezető sem gondolkodik előre a személyes adatokat illetően, s többnyire mindenki csak az Apple és a Google éppen következő húzására reagál. Sidhu szerint a hirdetők és a hirdetési piac fenntartható növekedésének titka abban rejlik, hogy sikerül-e felfedezni a helyadatok kezelésének megfelelő módját a magánszférára egyre érzékenyebbé váló világunkban.

A Digiday cikke arra is rámutat, hogy azért nem kell félteni a piacot. Egyrészt a mozgásukat megosztó felhasználók körének szűkülésével az erre vonatkozó információk egyre többet érnek, másrészt a tapasztalatok nem mutatnak csökkenést a keresletben sem. Doug Chisolm, a helyadatokat gyűjtő Rippl CEO-ja ezzel kapcsolatban felfedte, hogy még ma is rendszeresen keresik meg őket olyan vállalkozások, akik növekedésről, és az eladásra kínált adatmennyiség bővüléséről számolnak be. A vezető ebből arra következtetett, hogy a szereplők egy része egyelőre megkerüli a szigorodó szabályozásokat.

Te engedélyezed az appoknak a követést a háttérben?

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!