imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Nyílik az iSTYLE adventi naptára

Bomba jó karácsonyi ajánlatok az iSTYLE-tól!

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Bang & Olufsen: életérzés már 92 éve


Megannyi termékét teszteltük már a B&O PLAY-nek, mindig nagy megelégedéssel. Eljött az ideje, hogy ne csak a termékekről, hanem magáról a vállalatról is beszéljünk egy kicsit, hogy bemutassuk, mitől olyan karakteresek a műalkotásszámba menő készülékeik.

Egy évszázad esszenciája

Meglepő lehet, de a Bang & Olufsen közel egy évszázada, 1925 óta látja el a minőségi, olykor extravagáns, de jellegzetesen skandináv termékeivel az erre fogékony közönséget. Mi elsősorban az audióeszközeik miatt ismerjük, de a vállalat, története során a szórakoztató elektronikai készülékek egész spektrumán végigjárt már, volt itt a tévétól kezdve a rádión át a telefonig minden.

A dán céget Peter Boas Bang és Svend Olufsen alapította, értelemszerűen a név is innen ered. Mindketten a Technical University of Aarhus villamosmérnöki karán végeztek, és egyformán megszállottak voltak a rádiózásban, amely ekkoriban még igencsak gyerekcipőben járt.

Peter Boas Bang (jobbra) és Svend Olufsen (balra)

Már az alapítás is igen érdekesen alakult. Miután Bang visszatért Amerikában tett látogatásából, Olufsennel együtt kivonultak az Olufsen család birtokára és kísérletezésbe kezdtek. A cégalapításhoz azonban még nem volt elég tőkéjük, így Svend anyja, Anna a birtokon folytatott tojásbizniszből kalapált össze annyi pénzt, hogy létrejöhessen a ma is ismert márka. Innentől kezdve elsődlegesen Olufsen felelt az üzleti vonatkozásokért, míg Bang tovább folytatta a kísérletezést a rádióval.

Egész hamar, már 1927-ben elő is rukkoltak első, kereskedelmi forgalomban is kapható termékükkel, egy rádiókészülékkel, amelyet váltakozó árammal is meg lehetett hajtani. Ez akkortájt igen nagyszámba ment, tekintve, hogy odáig a készülékek leginkább csak elemről lehetett működtetni. Az első sikereket sorra követte a többi, a 30-as, 40-es években gyártottak hangrögzítő berendezéseket a filmiparnak, plafonra szerelhető hangszórókat cirkuszoknak, de még harcijárműveket is. Na meg a már akkor is ikonikussá váló, Beolit 39 rádiókészüléket.

A Beolit 39

Mindezek ellenére, a vállalkozás pénzügyileg még koránt sem volt különösebben sikeres. Sőt, a II. világháború kitörésével egyre több nehézséggel kellett szembenézniük. Miután a vezetőség megtagadta az együttműködést a náci Németországgal, pár szimpatizáns porig égette a Gimsingben található gyárukat. Valahogy végül kievickéltek a megpróbáltatásokból, újraépítették a gyárat, majd 1955-ig elektromos borotvák értékesítésével foglalkoztak. Na meg természetesen tovább folytatódtak a kísérletezések a rádióval, de bejött a profilba a televíziózás is és más hasonló ágak.

Bár nagyon fiatalon, 1949-ben elhunyt Olufsen, majd nem sokkal később, 1957-ben Bang is, a vállalat működése nem állt meg. 1990-ben megnyitották első saját márkaboltjaikat, hogy az emberek közvetlenül tőlük vehesség meg a termékeket, amik eddigre már nem különálló audióalkatrészek voltak, hanem egybeépített kompakt hangrendszerek. Ezek a készülékek annak ellenére is sikeresek tudtak lenni, hogy már akkor is a piaci átlag fölé árazták be őket. A fő profil maradt a következő 20-30 évben is, legmodernebb eszközeiket mi is rendszeresen teszteljük.

Skandináv letisztultság

A B&O, mint láthattuk, rengeteg innovatív készülékkel, és innovatív ötlettel állt elő az évek során. Nem ismertek technológiai korlátokat, mert ami felmerült, azt áthidalták. Ez hamar odavezetett, hogy a zeneipari reputációjuk egyre nőtt, legfőképp annak köszönhetően, hogy nagyon korán ráálltak a dánul Ærlig musikgengivelse, azaz a “High Fidelity” vonalra. Például a hangminőség javítására, már akkor alkalmazták a legújabb pszichoakusztikai eredményeket, amikor az egész diszciplína még csak kialakulóban volt.

Ahogy akkor, úgy ma sem csak a kiváló hangminőség jellemezte a márkát. A dizájn legalább ugyanennyire része az életérzésnek, amit a vállalat közvetít már a kezdetek óta. Az első nevesebb dizájner, aki a Bang & Olufsen-hez érkezett Ib Fabiansen volt, aki többek közt olyan termékeket tervezet a cégnek, mint a BeoCord Belcanto kazettás hangrögzítő, vagy a Horisont de Luxe álványos guroló TV.

Ahogy nőtt a márka népszerűsége és elismertsége, úgy tudtak egyre nevesebb formatervezőket magukhoz csábítani. Az 1960-as években két legenda is csatlakozott a vállalathoz, Henning Moldenhawer és Jacob Jensen személyében. Főleg utóbbiról érdemes részletesebben megemlékezni. Jensen azon felül, hogy több mint 200 termék tervezésében vett részt, lefektette az alapjait annak, amitől ma B&O a B&O. Gyakorlatilag műalkotásokat tervezett, amelyek nem mellékesen még elképesztő minőségben is szóltak. Nem csoda, a ’70-es évektől kezdve sorra zsebelte be a cég a legkülönfélébb dizájn díjakat.

Jensen, elsősorban a Bang & Olufsen-es munkái által úttörőjévé vált a funkcionalista minimalizmus irányzatának, aminek köszönhetően oszlopos tagja lett a mozgalomnak Dániában. Ő az, aki a B&O megjelenését annyira jellegzetesen skandinávvá tette.

Jacob Jensen

Ennek a hagyománynak a követői a márka mostani dizájnerei is. Közülük a méltán legismertebb Cecilie Manz. Az 1972-es születésű hölgy hasonló kaliber manapság, mint Jensen volt anno. Manz nem csak a B&O számára tervez, alkotásai azon felül, hogy kismillió díjat zsebeltek már be, rendszeresen ott vannak a világ leghíresebb múzeumaiban, nevesebb kiállításain. Pohárkészlettől, késig, bútorig mindennel foglalkozott már, no meg persze számos B&O termékkel is. Az ő kezenyomát viseli magán többek közt az A1, az M3, az A2, a Beolit 12 és 15, vagy az M5 is.

Cecilie Manz

Nem mehetünk el Jakob Wagner mellett sem, aki szintén az egyik legismertebb ma élő tervezők közé tartozik. Nem meglepő módon ő is a dán stílus szerelmese és népszerűsítője is egyben. Ennek ellenére számos országban megfordult már, aminek dizájniskoláiból mindig magával hozott egy kis inspirációt. Természetesen ő is rengeteg díjjal rendelkezik, Propel tálalátétje pedig még a híres New York-i Museum of Modern Art gyűjteményébe is bekerült. Az ő nevét dicséri például a H2, 3, 6, 8 és 9 formaterve is, de az A6 és a nemrégiben debütált E8 külalakját is ő álmodta meg.

Jakob Wagner

Óriások vállán

A Bang & Olufsen még a Jacob Jensenes időkben hét elvet szögezett le, amelyekre a filozófiájukat alapozzák, és amelyek meghatározzák a vállalatot azóta is:

hitelesség, vízió, szavahihetőség, otthonosság, esszencialitás, egyediség, találékonyság.

Azt hiszem, a jelenkori B&O (és leányvállalata a B&O PLAY) nem hazudtolja meg 92 éves történelmét, termékeikben a mai napig benne van minden olyan alapelem, amelyek naggyá tették a márkát. Valószínűleg Peter Bang és Svend Olufsen is meg lenne elégedve, ha egy pillantást vethetnének örökségükre…

Ha kedvet kaptál a B&O PLAY termékekhez, az iSTYLE-ban találsz belőlük bőven, ráadásul nem kevés most akciós is. Ha tesztjeinket szeretnéd olvasni róluk, itt egy helyen találod az összeset.

Karácsony 2018

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!