imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Saját csatornánkra költözünk

Like-olj és kövess minket!

Búcsú Angela Ahrendts-től, az Apple egyik legmeghatározóbb vezetőjétől


Nem érdekelte a technológia, mégis az elmúlt idők egyik legjelentősebb vezetője volt. Sokan úgy gondolták, hogy akár még vezérigazgató is lehet Tim Cook után. 5 év után, teljesen váratlanul most mégis elhagyja az Apple-t. Portré Angela Ahrendts-ről.

Hidegzuhanyként jött reggel a hír, hogy áprilissal távozik az Apple-től Angela Ahrendts. Mint Senior Vice President of Retail and Online Stores ő volt a felelős a vállalat utcai és online boltjaiért. 5 évet dolgozott az Apple-nél ebben a pozícióban. Visszatekintve nyugodtan mondhatjuk: rendkívül sikeres öt év volt ez. De ki is pontosan Angela Ahrendts, hogyan lett az USA egyik legmeghatározóbb női vezetője, aki mindenki másnál többet keresett az Apple-nél, és akit még lovaggá is ütöttek?

Teljes nevén Angela Jean Ahrendts 1960-ban született Indiana államban. Anyja háztartásbeli, apja azonban üzletember volt, így mondhatni, beleszületett a bizniszbe. 1982-ben diplomázott Kereskedelem és Marketing szakon a Ball State University diákjaként. Diploma után New Yorkba költözött azzal az eltökélt céllal, hogy tudását a divatiparban fogja kamatoztatni.

A fiatal Angela Ahrendts és férje

Így is lett. Dolgozott többek között a melltartókat gyártó Warnacónak, a Donna Karan divattervező nevével fémjelzett fashioncégnek és a női kiegészítőkben utazó Henri Bendelnek. Első komoly vezetői pozícióját 1998-ra a Fifth & Pacific Companies cégcsoportnál kapta meg, ahol egészen ügyvezető alelnöki (executive vice president) pozícióig küzdötte fel magát. Innen vezetett tovább az út a Burberry londoni divatház vezérigazgatói posztjáig 2006-ban.

46 éves korára tehát Ahrendts mondhatni mindent elért, amit csak kívánhatott magának. Marketing szakos egyetemistából eljutott az egyik legnevesebb angol divatmárka vezérigazgatói székébe, amit olyan sikeresen vezetett, hogy még lovaggá is ütötték érte. Közben 17 év távkapcsolat után összeházasodott férjével, akit még általános iskolában ismert meg, született 3 gyermeke, akikkel egy 1100 négyzetméteres házban élt több mint három hektáros londoni birtokán.

Aztán 2014-ben otthagyta a divatipart és átigazolt az Apple-höz.

A lépés mindenki számára váratlan volt. Ahrendts maga is elmondta egyszer egy interjúban, hogy egyáltalán nem érdekli a technológia. Ezt Tim Cooknak is kerek perec megmondta, amikor az át akarta csábítani az Apple-höz. A beszélgetésre is csak kíváncsiságból ment el. Aztán elmondása szerint nagyon egymásra találtak Cookkal, hamar megtalálták a közös hangot és osztozkodtak az elképzeléseikben a jövőre nézve:

Az első találkozó után úgy sétáltam el, hogy hűha, Tim egy igazán békés ember. Nagyon tetszett az őszintesége és az értékei. Senki nem tudja eltántorítani attól, mondjon vagy írjon bármit, hogy mindig a jó dolgot cselekedje. Nem csak az Apple szempontjából, hanem az Apple alkalmazottai, a közösségek, országok szempontjából is. A világnak több olyan vezetőre lenne szüksége, mint amilyen Tim.

Angela Ahrendts a jobb szélen

Így történt tehát, hogy több mint 30 sikeres év után a divatiparban az egyáltalán nem tech-rajongó Ahrendts kikötött a világ legmeghatározóbb techvállalatánál. Ahol rögtön rábízták az Apple teljes kiskereskedelmét, magyarul hozzácsapták az összes Apple Store-t és az online boltokat is. És milyen jól tették…

Neki köszönhetjük többek közt az Apple Store-ok megújult kialakítását. Az első Apple Store-ok megnyitásának 15 éves évfordulójára összehozta az új programadó flagship üzletet San Franciscóban, ami után sorra alakították át, vagy húzták fel a többi üzletet az új irányelveknek megfelelően.

A fő koncepciója az volt, hogy egyfajta közösségi teret hozzanak létre. Hogy elmossák az utca és az üzlet határait. Olyan hellyé akarta alakítani az Apple Store-okat, ahova az emberek csak úgy beugranak akkor is, ha nem akarnak vásárolni semmit. Ahol szívesen találkoznak másokkal.

Ennek érdekében fákat ültetett, sokkal világosabbá, szellősebbé tette a helyiségeket, hatalmas kijelzőket és fa betéteket álmodott és levettette a termékekről a biztonsági zsinórokat, hogy természetes legyen a használati élmény. Mindeközben pedig kitalált olyan kezdeményezéseket, mint a Today at Apple.

Az alkalmazottak pedig imádták. Imádták, mert rendszeresen személyes látogatásokat tett az üzletekben, meghallgatta őket és elsősorban azért, mert nem pusztán bolti eladónak, hanem az eladások egyik kulcsfontosságú mozgatórugóinak kezelte őket. Jól tükrözi Ahrendts hozzáállását a következő részlet tőle:

A munkavállalóink 81%-a maradt a cégnél 2015-ben, ami a valaha volt legjobb eredmény. Hogy miért? A visszajelzések alapján azért, mert úgy érzik, tartoznak valahova. Részesei az Apple-nek. Nem úgy éreznek, mintha szimplán csak a vásárlókkal foglalkozó valakik lennének. Én sem bolti eladóként kezelem őket. Úgy kezelem őket, mintha a felső vezetés azon tagjai lennének, akik kapcsolatba lépnek a vásárlókkal, és megmutatják nekik azokat a termékeket, melyeket Jony és a csapata éveken át készített.

Ahrendts tehát megdolgozott a pénzéért. Ami egyébként nem volt kevés. Olyannyira, hogy 2014-es átigazolásakor például 73 351 124 dollárt kapott az évben, azaz körülbelül 1,7 milliárd forint volt a havi bruttója. Ez majdnem háromszor annyi, mint a második legjobban fizetett kollégájának, Jeff Williams COO 2014-es jövedelme (24 403 235 dollár) és nagyságrendekkel nagyobb, mint Tim Cook 9,2 milliója.

Nem csoda, hogy ezzel ő lett az Egyesült Államok legjobban fizetett női vezetője, ahogy az sem, hogy a Forbes számtalanszor választotta be az 50 legbefolyásosabb üzletasszony közé. Sokan úgy vélekedtek, hogy Tim Cook távozásával akár ő is lehet az Apple következő CEO-ja. Erre azonban már biztosan nem kerül sor, ugyanis pályája során másodszor, 59 évesen Ahrendts ismét valami újba kezd majd. Hogy mibe, azt még nem tudjuk. Az viszont biztos, hogy

Angela Ahrendts 5 év sikeres munka után otthagyja az Apple-t.

Mindezt az Apple hivatalos sajtóközleményéből tudjuk, amiből az is kiderül, hogy a váltásnak „új személyes és szakmai célkitűzések“ az oka, illetve hogy Deirdre O’Brient, a HR részleg korábbi vezetőjét választották utódjának. A hirtelen bejelentésre, valamint arra, hogy állítólag O’Brien azonnal átvette a szerepet, több magyarázat is született, a gyenge negyedévtől kezdve a személyes ellentétekig.

Balról jobbra: Deirdre O’Brien, Tim Cook és Angela Ahrendts

Hogy ebből mennyi az igaz, azt természetesen nem tudhatjuk. Ilyen magas körökben azért egy gyengébb negyedév nem szokott akkora törést okozni, hogy emiatt mondjon le valaki, úgyhogy leginkább tényleg az tűnik valószínűnek, hogy egész egyszerűen csak más – talán egy fokkal nyugisabb – területeken keresi a kihívásokat a jövőben. Ezt erősíti az is, hogy az Apple-nél töltött idejét karrierje „legizgalmasabb, legkielégítőbb és legnagyobb kihívást“ jelentő szakaszának nevezte:

Az elmúlt öt év karrierem legizgalmasabb, legkielégítőbb és legnagyobb kihívást jelentő szakasza volt. Köszönhetően a csapat közös erőfeszítéseinek sose voltunk még ennél erősebbek, és sose volt még ennél alkalmasabb lehetőség, hogy még jobban hozzájáruljunk az Apple további sikereihez.

Úgy érzem, hogy nem is lehetne alkalmasabb idő arra, hogy átadjam a stafétát Deirdre-nek, az Apple egyik legerősebb vezetőjének. Kíváncsian várom, hogy hogyan fogja az ő vezetése alatt folytatni a világ megváltoztatását ez a csodálatos csapat – egyéni és közösségi szinteken egyszerre.

Tim Cook Ahrendts Apple-nél töltött idejét inspirálónak és felpezsdítőnek nevezte, és a legjobbakat kívánta neki a jövőben. Ahogy mi sem tudunk mást tenni. Angela Ahrendts távozásával az Apple egy igazi, karizmatikus vezetővel lesz kevesebb, akinek víziói még egy jó darabig egészen biztosan meghatározzák majd az Apple arculatát.

Deirdre O’Brien

Ezzel egy időben pedig köszöntjük Deirdre O’Brient is, akinek 30 éves tapasztalata az Apple-nél szintén garanciát jelent arra, hogy az Apple Store-ok jó kezekben lesznek Ahrendts nélkül is mind online, mind utcai formájukban.

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!