imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Csendben frissült a MacBook választék

Nagyobb aksi, erősebb proci, True Tone kijelző

Célzott hirdetések korlátozása eszközeiden


Sok más céghez hasonlóan az Apple is felhasznál bizonyos adatokat ahhoz, hogy relevánsabb hirdetéseket jelenítsen meg nekünk a saját felületein. Pánikra azonban semmi ok, a szolgáltatás igény esetén mindössze néhány mozdulattal megregulázható.

Elsőként persze adódik a kérdés: mégis hol találkozhatunk az Apple hirdetési felületeivel? A támogatási oldal tájékoztatása szerint az App Store-ban, valamint a News és a Részvények alkalmazásokban. A News szolgáltatása ugyan nem működik hazánkban, de az alkalmazásáruházban ez például úgy néz ki, hogy mikor rákeresünk valamire, az első találat hirdetés lehet (hasonlóan ahhoz, ahogy a Google-nél is szokás). Az ilyen reklámok esetében a „Hirdetés” feliratra kattintva pontos leírást szerezhetünk arról, hogy miért látjuk az adott tartalmat.

A hirdetések célzása különböző begyűjtött adatok alapján történik. Olyan információkra kell gondolni, mint az eszközök típusa, a felhasználó életkora, korábban letöltött alkalmazásai, a Részvényekben olvasott cikkek, illetve külsős fejlesztők saját adatvédelmi szabályzatának megfelelően biztosított ismeretei az appon belüli tevékenységünkről (pl. ha egy játékban elértünk egy bizonyos szintet).Az Apple viszont az eljárás során nem ad ki semmilyen személyes adatot harmadik fél részére.

Ehelyett az összegyűjtött információk alapján minimum 5000 fős csoportokat, úgynevezett szegmenseket hoznak létre, melyek tagjait hasonló tulajdonságok jellemeznek (pl. ugyanolyan alkalmazásokat töltenek le, egyezik az életkoruk, stb.). A hirdetők közvetlenül csak ezeket a szegmenseket célozhatják, tehát nem konkrétan Kovács Julcsi lesz a kiszemelt, csak az a csoport, amelybe az Apple a fentiek alapján besorolta.

Ennek ellenére persze megeshet, hogy némelyeket még így is aggaszt ez a profilalkotás. Nekik lehet jó tipp a szolgáltatás visszafogását lehetővé tévő kapcsoló használata. A folyamat lépései iOS-en a következők:

  1. Nyisd meg a Beállításokat.
  2. Válaszd ki az Adatvédelmet.
  3. Az oldal alján lépj a Hirdetés almenübe.
  4. Aktiváld a Kevesebb hirdetéskövetés kapcsolóját.

Apple TV-n is hasonló a procedúra, ott a Beállítások > Általános > Adatvédelem > Kevesebb hirdetéskövetés útját kell bejárnunk.

Ha netán mégsem kapcsolnád ki a relevánsabb hirdetéseket, csupán szeretnéd törölni a rólad tárolt adatokat, arra is van lehetőség: csak ki kell választani a hirdetési azonosító alaphelyzetbe állítását ugyanezen a felületen. A rólunk gyűjtött „akta” egyébként bármikor átnézhető, méghozzá a hirdetési információk megtekintése menüponton keresztül. Ez érdekességnek nem rossz, bár esetemben például nem túl látványos a kollekció, néhány letöltött alkalmazáson és az életkoromon kívül semmi konkrétumot nem találtam.

A szegmensekhez gyűjtött adatokon túl a hirdetések megjelenítésénél bizonyos esetekben a helyzetünk is felhasználásra kerülhet, de ennek kikapcsolása szintén nem jelent gondot.

  1. Nyisd meg a Beállításokat.
  2. Válaszd ki az Adatvédelmet.
  3. Lépj tovább a Helyzetmeghatározásba.
  4. Az oldal alján válaszd ki a Rendszerszolgáltatásokat.
  5. Kapcsold ki a Helyzetalapú Apple-hirdetéseket.

Fontos megjegyezni, hogy a releváns hirdetések és a helyzetalapú célzás korlátozása nem azt jelenti, hogy kevesebb reklámmal találkozunk, inkább csak arra érdemes számítani, hogy az így megjelenő hirdetések kevésbé lesznek érdekesek számunkra.

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!