imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Megérkezett a Powerbeats Pro

az iSTYLE üzleteibe!

Chuchel – Mesés bolondéria


Sokan hajlamosak lenézni a komédiát, pedig egyáltalán nem könnyű műfaj. A cseh Amanita Design csapatát szerencsére nem riasztotta el a kihívás, legújabb játékukkal mindent elkövetnek a mosolyfakasztásért.

A Chuchel bejelentése sokakat felcsigázott, hiszen a fejlesztők a Samorost és a Machinarium révén már letették a névjegyüket a szakmában. Az optimista várakozások beigazolódtak, legújabb játékukat is méltatták a kritikusok, így a Windows és az OS X meghódítása után nemrég iOS-re és Androidra is kiadták.

Kissé szkeptikus voltam, mikor megláttam az App Store ajánlását, ami nem győzi hangsúlyozni, hogy a Chuchel tényleg megnevettet. Húszévnyi játék alatt az a benyomás alakult ki bennem, hogy a fejlesztők ritkán próbálkoznak a humorizálással, s amikor mégis, akkor sem mindig sikerül nekik. Kivételek persze akadnak, elég csak a zseniális Neverhood Chroniclesre gondolni, ezért aztán drukkoltam, hogy igazat írjanak az Apple marketingesei.

Lelövöm a csattanót: ezúttal fején találták a szöget. A cseheknek sikerült egy olyan agyament, egyedi darabot alkotni, amihez hasonló nem sok akad, kiváltképp nem mobilokon. A nagyjából kétórás történet alatt számtalanszor felnevettem, az együgyű szereplők pár perc után a szívemhez nőttek. A humor persze relatív dolog, de gyanítom, hogy még sokan így lesznek vele. No de miről is beszélünk valójában?

A Chuchel kalandjáték, méghozzá meglehetősen egyszerű történettel. Egy hatalmas kéz elragadja címadó főszereplőnk (akinek neve kb. szőrös csomót jelent) reggelire szánt cseresznyéjét, s ő elindul, hogy visszaszerezze. Ami innentől jön, az egy kreatív ámokfutás, méghozzá a legjobb fajtából. A mese a mosogatótól a világűrön át egy definiálhatatlan melák bélrendszeréig vezet minket, bonyodalomban tehát nem lesz hiány.

A harminc pályán átívelő gyümölcshajsza cselekménye legalább olyan színes, mint a látványvilág. Utunk során ügyességi és logikai kihívások váltogatják egymást. Esetenként a klasszikus point and click recept alapján, a helyes interakciós sorrend megtalálásával juthatunk tovább, máskor precíz mozdulatokra lesz szükség, de néha megteszi a képernyő ész nélküli nyomogatása is.

Egyes szintek halhatatlan játékokat idéznek, például a Pac-Mant és a Tetrist, de felbukkannak olyan kortárs címekre tett utalások is, mint a Flappy Bird és az Angry Birds. Igazából hiábavaló kísérlet a Cuchel lényegének részletezése, mert némi túlzással az összes pálya más műfajt képvisel.

A történet végtelenül abszurd helyzetekben, emlékezetes szereplők felvonultatásával bontakozik ki. A humor elsődleges forrása karakterünk csetlés-botlása, s az őt ért atrocitások garmadája lesz. E tekintetben a játék a burleszk hagyományait követi, de az erős vizuális oldal nélkül nem működhetne ilyen jól.

A fejlesztők által kreált figurák és kompozíciók egyszerűen röhejesek, nekem legalábbis nem sikerült nevetés nélkül befogadni a látottakat. Aprólékos odafigyelésről tesznek tanúbizonyságot az olyan finom húzások is, mint például a főhős egyre fokozódó hisztijei, mikor a bal sarokban elhelyezett súgót vesszük igénybe. Az ilyenek miatt érdemes lehet többször végigjátszani a Chuchelt, mert valószínűleg nem sikerül majd elsőre felfedezni az összes apróságot.

Az Amanita Design csapata a hangzással is kiváló munkát végzett. Az itt-ott felcsendülő dallamok pont olyan változatosak, mint szegény Chuchel ballépései. A legjobb viszont az a sok zizegés, csipogás, pittyegés, és hablatyolás, amely életre kelti a játék világát. Az effektek felelősei kiválóan alkalmazták ezeket a játék humorának erősítésére, nélkülük nem lenne teljes az élmény.

Hogy ne legyek túlzottan lelkes, nem árt megemlítenem egy apró negatívumot sem. A fejlesztők nem használták ki az újabb készülékek nyújtott képernyőjét, így a széleken fekete sávok éktelenkednek. Nem az optimalizálás hiányáról van szó, mert 1-2 gomb azért megjelenik itt is, de valahogy mégsem olyan igényes ez a megoldás, mint amit egy ilyen prémium játék megkívánna.

Ettől eltekintve viszont nehéz fogást találni a Chuchelen. A cseh játék teljesen egyedi, már-már őrült élmény, mely a komédia legszimplább eszközeit használja ugyan, de olyan ügyesen teszi, hogy tényleg csak a karót nyelt alakok bírják majd rezzenéstelen arccal. Humora egyszerűségének és a rajzfilmszerű látványnak köszönhetően viszont akár gyerekeknek is befogadható, így családi programként is szórakoztató lehet.

iPhone XS akár 0 Ft önrésszel és 0% THM-mel

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!