imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Itt az új MacBook Pro 16" 2019

Mi pedig leteszteltük

Clarus, az Apple elfeledett kabalája


A jó öreg színes Apple-logót mindenki ismeri (és sokan vissza is sírják), ám nem ez az egyetlen fontos szimbólum a cég történetének korai szakaszából. Neked mond még valamit az, hogy Clarus? Na és úgy, hogy Dogcow?

Clarus a Dogcow, azaz Kutyatehén bizony hosszú éveken át volt az Apple-univerzum jól ismert karaktere, de mára szinte teljesen kikopott a köztudatból. Szerencséjére viszont nem mindenki feledte el: Stephen Hackett, az 512 Pixels blog szerzője kiterjedt kutatást végzett, s feltárta a figura teljes történetét.

Az egész a nyolcvanas évek elején kezdődött az eredeti Macintosh tervezésével. Steve Jobs még az egyetemen látogatott kalligráfia előadásokon szeretett bele a művészi kivitelezésű betűkbe, amelyeknek később a Macben is fontos szerepet szánt. A választható betűtípusok megalkotásával Susan Kare-t, a felhasználói felületen dolgozó grafikust bízta meg.

Kare végül számos remekül olvasható készletet tervezett, melyek mind egy-egy híres város nevét viselték, mint például a Venice és a Los Angeles. A praktikus betűtípusok mellé viszont egy ún. dingbatet, azaz kizárólag szimbólumokból álló kollekciót is létrehozott. Ennek karakterei között, egészen pontosan a Z betű helyén bukkant fel egy foltos kutya, akiből később Clarus, a Kutyatehén lett.

A virtuális jószág csak 1985-ben jutott kiemelt szerephez, amikor az Apple elkezdett nyomtatókat árulni. Ez ma már sokaknak furcsa lehet, de az almás cég néhány évig egész menő printergyártónak számított a LaserWriter szériával. 1997 végéig összesen kb. 30 különböző masinát kínáltak, melyekhez természetesen megfelelő szoftver is társult. A maces nyomtatási ablak egyik jópofa jellegzetessége pedig az volt, hogy az oldal orientációját maradi nyilak helyett a Cairo betűkészletből ismert kutya illusztrálta. A karakter itt viszont teltebb sziluettet kapott, aminek köszönhetően már csak első pillantásra volt az ember legjobb barátja, jobban megszemlélve akár tehén is lehetett volna.

Az új faj behatóbb megismerésére viszont egészen 1989-ig várni kellett. Mark Harlan, a technikai támogatási részleg dolgozója ekkor publikálta feljegyzését, amelyben hivatalosan is megválaszolta az akkor már népszerű teremtményt övező kérdéseket. A dokumentum szerint a lény neve Clarus, és származását tekintve se nem tehén, se nem kutya, hanem Kutyatehén, vagyis Dogcow. Az irományból az is kiderül, hogy Clarus a vadonban szinte láthatatlan, mivel kétdimenziós, és igyekszik mindig éllel a megfigyelő felé állni. Ja, és még az emberi elme befolyásolására is képes!

A vicces hibrid kiagyalásáért azonban nem pusztán a részleteket megíró Harlan felelt, a Dogcow név ugyanis egy kollegájától, Scott Zimmermanntól eredt. A férfi visszaemlékezései szerint Harlannel gyakran vitatkoztak azon, hogy a kérdéses lény kutya-e, vagy tehén, s ő egy alkalommal annyival zárta rövidre a dolgot, hogy mindegyik egyszerre. Zimmermann később még hangot is készített az általa felfedezett új állatnak: ez lett a legendás moof, melyet egy közönséges tehénbőgés és saját bohóckodásának összekeverésével állított elő.

A név és a faj tisztázása csak olaj volt a tűzre, s felgyorsította Clarus mémmé válását. A Dogcow-láz a 90-es években érte el a csúcsot, amikor a karakter már pólókon, egérpadokon, és különböző céges anyagokon is rendszeresen megjelent. A Kutyatehén végül a Developer Technical Support (DTS) részleg kabalája lett, de természetesen sosem vált a cég hivatalos jelképévé. Ez persze nem tántorította el a folyamatos szerepléstől. „Életnagyságú” változatát az Apple központjánál állították fel, az 1996-os WWDC-n Moof Bräu néven sört szenteltek neki, easter eggként pedig a 101 Dalmatians Print Studio nevű szoftverben is felbukkant.

A karakter csillagának leáldozása Steve Jobs 1997-es visszatérésével kezdődött. Ugyan semmilyen bizonyíték nem támasztja alá, hogy a vezető pikkelt volna Clarusra, de tény, hogy a Dogcow a kétezres évekre szinte teljesen eltűnt. A 2001-ben debütáló OS X nyomtatási ablakában legalábbis már nem szerepelt, egy éjszakán pedig még a szobrának helyt adó ikonkertet is felszámolták. A lassú feledés azonban nem tüntette el teljesen a veszélyeztetett fajt, hiszen két helyen még most is megtalálható: választható szimbólum az iMessage-hez készült Classic Mac matricacsomagban, valamint utalnak rá a Swift programozási nyelv segédanyagában is.

Forrás: 512pixels.net

Apple Watch sosem látott árakon!

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!