imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Kipróbáltuk az iPhone XS Max-ot

Megnéztük hogyan teljesít hosszabb távon!

A Doom alkotója utált Steve Jobs-szal dolgozni


Mind tudjuk, hogy az Apple egykori vezérének meglehetősen sajátos személyisége volt. Míg mi, felhasználók sokszor visszasírjuk, addig egykori kollégái nem feltétlen. Ezt a tábort erősíti John Carmack, a Doom alkotója is, aki most egy hosszabb anekdotában emlékezett meg róla, milyen emlékek fűzik Jobs-hoz.

John Carmack neve mindenkinek ismerősen csenghet, aki már a hőskorszakban is előszeretettel töltötte szabadidejét számítógépes játékokkal. Ő ugyanis az alkotója az olyan nagy sikerű, mondhatni kultusz státuszba ért játékoknak, mint a Doom, a Wolfenstein 3D vagy a Quake, azaz a ’90-es évek meghatározó címeinek.

Azt már viszont valószínűleg kevesebben tudják, hogy Carmack egy darabig együtt dolgozott Steve Jobs-szal is. A két legenda első találkozójára még Jobs NeXT-es időszakában került sor. Carmack akkoriban nagyon szerette volna megszerezni a “Developed on NeXT computers“ plecsnit az eredeti Doom játékhoz. Kérelmét először csont nélkül elutasították, de Jobs később meggondolta magát.

Noha a logó végül soha nem került rá a játékra, a kapcsolat nem szakadt meg, és megindult a közös munka. Ekkor jöttek az első komolyabb nézeteltérések is. Kezdve azzal, hogy Carmack szerint Jobs nem tartotta valami nagyra a játékokat. A fejlesztőnek végig az az érzése volt, mintha Jobs azt szeretné, bárcsak ne lennének annyira fontosak a platformjain, mint amilyenek.

Ezen még azért elég könnyen túl lehetett volna lendülni, hiszen azt Jobs is belátta, hogy teljesen nem kerülheti el a területet. Éppen ezért kérték fel Carmackot, hogy segítsen megvitatni a játékokhoz szükséges követelményeket, irányokat. Carmack el is mondta, hogy szerinte adaptálni kell az OpenGL szabványt, amivel az egykori Apple CEO nem igazán értett egyet. Carmack szerint rengeteg heves vita bontakozott ki köztük, főleg hogy Jobs hajlamos volt „teljes magabiztossággal beszélni olyan dolgokról, amikben egyszerűen nem volt igaza“.

Része volt a stratégiájának – legalábbis velem szemben -, hogy kigúnyolta az akkori ötleteimet és arra kényszerített, hogy más megközelítést használjak. Lehet, hogy működött, de nem volt igazán jó.

„Az enyém a Pixar. Majd csinálunk valamit [egy API-t], ami tényleg jó lesz“. Elég gyakran rettenetesen frusztráló volt, mert képes volt teljes magabiztossággal beszélni olyan dolgokról, amikben egyértelműen tévedett, mint például a videókártya-memóriák ára, vagy az AltiVec kiterjesztések által kiaknázható rendszer sávszélesség mértéke.

Mint tudjuk, Carmacknak végül sikerült meggyőznie az Apple-t, amit személy szerint azóta is az egyik legnagyobb indirekt hatású tettének tart, amit az iparban elért. Ennek köszönhetően viszont számos Keynote-on is együtt kellett dolgoznia Jobs-szal. Gondolom mondanom sem kell, ez se volt egy leányálom…

John Carmack fiatalkorában.

Az még csak hagyján, hogy egy „őrült fejenpörgés volt az egész, olyan szoros határidőkkel, hogy semmit se lehetett rendesen megcsinálni“, de amikor Jobs arra kérte Carmackot, hogy halassza el az esküvőjét, mert a Keynote pont aznapra esik, már tényleg sok volt.

A kapcsolat azonban csak az iPhone bemutatása után kezdett el véglegesen megromlani, ismét szakmai okokból. Eleinte Jobs ugyansi a webes appokban hitt (ezért nem is volt App Store az iOS első kiadásában), míg Carmack meg volt győződve, róla hogy a natív alkalmazások irányba kell indulni. Természetesen a nézeteltérést ismét parázs vita kísérte, Carmack megjegyzéseit pedig még a sajtó is felkapta. Ez volt az utolsó csepp a pohárban.

Az emberek messze kerültek minket. Amikor Steve megőrült, az Apple alkalmazottai nem akarták, hogy összekapcsolja velük a tapasztalatot. Később az egyik vezető biztosított róla, hogy „Steve értékeli a heves vitákat“.

A mai napig mélyen csalódott vagyok amiatt, hogy néhány megjegyzés, amit tettem, sajtó elé került. Steve ezt már nem értékelte. A Steve Jobs-féle „hős/f**kalap“ hullámvasút valóságos volt. Miután sokat utaztam fent, jött a lejtmenet. Valaki azt mondta nekem, hogy Steve kifejezetten arra utasította őket, hogy ne adjanak nekem hozzáférést az iPhone SDK korai verzióhoz miután elkészült.

Ennek ellenére Carmacknak megjelent pár, ma már nem elérhető játéka iOS-re, melyek közül a legutolsó Rage névet kapta – talán nem véletlenül. Noha voltak szövetségesei az Apple-nél, Steve Jobs-szal véget ért a történet, soha többé nem beszéltek.

A fenti történetek csak kiragadott részletek John Carmack teljes írásából, amelyet a Facebookon osztott meg. Akit érdekelnek az efféle történetek az Apple történelméből, olvassa le a teljes írást.

Forrás: MacRumors

iPad Pro 2018

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!