imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Nyílik az iSTYLE adventi naptára

Bomba jó karácsonyi ajánlatok az iSTYLE-tól!

Egy ismert filmrendező szerint az iPhone-os fotózás nem is fotózás


Wim Wenders három érvet is felhozott állítása mellett. Ti egyetértetek vele?

Wim Wenders német származású, 72 éves elismert filmrendező. Filmjeit többször is jelölték már Oscar-díjra, pályája során pedig számos egyéb rangos díjat is nyert már, ide értve egy jóadag cannes-i filmfesztivál díjat, BAFTA Awards-ot és Arany Medvét a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválról. Na, most Wim Wenders a napokban azt nyilatkozta a BBC-nek, hogy:

az iPhone-os fotózás nem igazi fotózás.

Wim Wenders

A rendező három érvet is felhozott állítása mellett, nézzük őket sorjában:

  1. A probléma az iPhone-os fotókkal, hogy senki nem nézi őket vissza. Még azok sem, akik csinálták, kinyomtatni pedig végképp nem nyomtatják őket.
  2. Minél kevesebb lehetőség áll rendelkezésedre, annál kreatívabbá kell válnod. Az talán nem nevezhető a kreativitás jelének, hogy bármilyen képet a fordítottjára alakíthatsz.
  3. A fotográfiát eredetileg azért találták ki, hogy még igazabb tanúvallomásai legyenek a valóságnak, mint a festmények. A fotózásnak többé már nincs igazán kapcsolata az igazsággal.

Személy szerint nem igazán tudok egyetérteni Wendersszel a kérdésben, noha van igazságtartalma állításainak. Az, hogy az iPhone-os képeket senki nem nézi vissza rövid úton cáfolható – elég csak felmenni Facebookra vagy Instagramra, máris kismillió iPhone-os képet fogsz látni.

Persze tény, hogy az elkészült képek jelentős része soha nem hagyja el a telefont, de ez inkább annak köszönhető, hogy ma már ingyen csinálhatunk végtelen képet, nem kell belevágni a költséges filmvásárlás, előhívatás procedúrába. Kvalitatív felfogás helyett a kvantitatív dominál, ettől még a képeket látják.

Az, hogy a filtert rányomni a digitális fotóra nem nagy kreativitás, tény. Szépérzék nélkül ettől függetlenül ugyanúgy nem lesz egy fotó, a kreativitás továbbra sem elhagyható, ha fotós akar lenni az ember. Analóg géppel is lehet kommersz képet csinálni. Ez nem a filtereken múlik. Ha már itt tartunk: nem igényel kevesebb kreativitást elkattintani egy gépet, mint megfesteni egy festményt? Akkor most a fotózás is kreativitás-gyilkos?

Végül pedig az, hogy egy művészeti ág átalakul, céljai megváltoznak, nem jelenti azt, hogy megszűnik, vagy elveszti értelmét. Nem arról szól a mai fotózás, mint annak idején? Lehet. És? Semelyik művészeti ág nem arról szól ma, mint 3 000 évvel ezelőtt. Ettől még nem vesztették el értelmük.

Persze ezek csak az én gondolataim, biztos vannak akik a rendezővel értenek egyet. Írjátok meg kommentben, hogyan látjátok a kérdést!

(via 9to5Mac)

Ha kételkednél benne, hogy iPhone-nal is kratív, fotós szempontból is értékelhető képeket csinálni, nézdd meg az idei iPhone Photography Awards (IPPAWARDS) fotópályázat győztes pályamunkáit.

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!