imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Kezünkben az iPhone XS és iPhone XS Max!

Nézd meg és olvasd el első benyomásainkat!

A Facebook szerint is káros a Facebook


Az okostelefonok elterjedése és a közösségi média térnyerése alapjaiban változtatták meg azt, ahogy a mindennapjainkat éljük. Meglepő módon már a Facebook is úgy gondolja, itt az ideje odafigyelnünk arra, hogy mire és mennyi időt fordítunk a közösségi platformon.

Ha ezt a cikket mobilról olvasod, akkor nagy eséllyel a Facebookról kattintottál ide. Nem csoda, hiszen a közösségi média birodalom amellett, hogy emberek milliárdjait köti össze, egy végtelen hírfolyammá is vált. A barátainkkal kapcsolatos események, a kedvenc oldalaink cikkei, a friss hírek és a mémek itt egyesülnek megspékelve nagy adag személyreszabott reklámmal. Jól hangzik, igaz?

Annyira azért nem. Főleg, ha összeadjuk, hogy naponta milyen tetemes időt töltünk el itt. A kezdetektől folynak a Facebook társadalomra gyakorolt hatásairól szóló kutatások, nemrég pedig az oldal egyik ex-alelnökénél, Chamath Palihapitiyánál borult ki a bili. Ezt nem sokra rá a Facebook hivatalos közleményben szépítette. Palihapitiya a közösségi oldal növekedésért felelős divízióját vezette, nem rég pedig úgy fogalmazott:

Az életünket az itt észlelt tökéletesség köré építjük, mert azonnali jutalom jár érte, szívecske, lájk és egyetértés formájában. Ezt értékként kezeljük és összemossuk az igazsággal, pedig ez hamis népszerűség.

Ez bizonyára szenzitív téma Mark Zuckerberg cége számára, hiszen a közösségi felültnek semmi értelme a közösség nélkül. Azonban furcsán vette volna ki magát, hogyha erre semmilyen reakció nem érkezik a részükről. És nem meglepő módon, más aspektusból világították meg a dolgot. Egyetemi kutatásokra hivatkozva, azt az eredményt kapták, hogy akik sok időt töltenek a Facebook pörgetésével, azoknak sokkal elszigeteltebb az életük. Tehát magányosabbak, mint azoknak, akik inkább a Messengeren lógnak többet.

Ez alapján két típusú felhasználót különböztnek meg. Az egyik az imént említett görgető típus, aki sok időt tölt a passzív információ hajhászással. Olvas, de nem lép interakcióba. Jellemzően nem ír kommentet, inkább lájkol. A Michigani Egyetemen végzett kutatás szerint, azok a diákok, akik a napi 10 perces időkeretüket olvasgatással töltötték interakció teremtés helyett, rosszabb hangulatba kerültek, mint előtte voltak.

Facebook Messenger iOS-en

Egy San Diegó-i szintén egyetemen végzett kutatás szerint pedig, az átlagosnál kétszer többet lájkolóknál rosszabb összegészségügyi állapot figyelhető meg. Ezek fényében a Facebook szerint többet tessék csetelni, meg az ismerősök képei alá kommentelni a magányos olvasgatás helyett. Ehhez a törekvéshez kapcsolódóan három funkciót is megemlít a Facebook, köztük a legújabbat a Snooze-t. A szundi funkció lényege, hogy 30 napra lehalkíthunk ismerősöket, csoportokat, oldalakat a hírfolyamunkban.

Ha tudod, melyik kretén haver spoilerezi el évről évre az új Star Wars-t, akkor az év végéhez közeledve innentől ez lesz a legjobb barátod. Emellett kiemelik a Take a Break lehetőséget, ami a kapcsolati státusz megváltoztatását követően kapcsolható be: lényegében eltüntethetjük az exünk posztjait, képeit. Harmadsorban pedig a Facebook elméletileg fokozott figyelmet fordít a hatásvadász címek és fals tartalmak szűrésére. Nem is csoda, hiszen megfelelő mennyiségű bérkommentelővel és álhírgyártóval manapság választásokat is lehet nyerni.

A Facebook konklúziója tehát a problémára mindössze annyi, hogyha tönkre teszi az életedet a hírfolyam, akkor beszélgess a barátaiddal a Messengeren, ott is elegendő mennyiségű reklám talál meg. A kérdés azonban ennél jóval összetettebb, hiszen mostanra már legalább egy generáció szocializálódott a Facebookon keresztül. Attól mert az oldal üzemeltetője kijelenti, hogy érzéketlen, ijesztő tuskó lesz belőled a sok scrollozástól, még nem változnak a dolgok egyről a kettőre. Sean Parker, a cég egykori elnöke november elején azt mondta: megbánta, hogy egykor a Facebooknak dolgozott és hozzátette, ki tudja milyen hatással van ez a fiatal generációk agyműködésére.

Hogy ki mennyi időt tölt a közösségi média használattal (ide vesszük a YouTube-ot és az Instagramot is) és mennyire korlátozza a gyerekei Facebookos jelenlétét, azt döntse el maga. Ugyanakkor Jeremy Hunt, brit egyészségügyi miniszter azt üzente a Twitteren, hogy a Facebook jobban tenné, ha távol tartaná magát a gyerekektől, és felelősséggel cselekednének, reflektálva ezzel a Messenger Kids app megjelenére. Ezzel a nézettel maximálisan egyet tudok érteni.

Forrás: Facebook Newsroom, CNBC,BBC és Axios

BTS

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!