imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Megjöttek az októberi Keynote meghívói

Kövesd velünk az eseményeket!

Foglalkozása: lejátszásilista-szerkesztő


Belegondoltál már abba, hogy van valahol a világban egy random ismeretlen, akinek az főállása, hogy összedobja azokat a playlisteket, amiket hallgatni szoktál? Merthogy a mai napig a legtöbb lejátszási listát élő személyek és nem algoritmusok rakják össze. Lessünk be a Spotify kulisszái mögé!

A zeneistreaming-szolgáltatók alapvetően mind ugyanarra a koncepcióra épülnek: van kismillió zeneszám, amiket némi előfizetési díj ellenében korlátlanul (és jogtisztán) hallgathatsz unásig. Értelemszerűen tehát pusztán ennyit kínálni a versenyhelyzet miatt édes-kevés, ha a szolgáltató előfizetőket is szeretne magához csalogatni. Éppen ezért kínál a legtöbb piaci szereplő exkluzív előadókat, beépített dalszövegeket és más extrákat. Például egyedi lejátszási listákat.

Bár azt gondolhatnánk, hogy a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás korszakában ehhez már nem igazán kellenek humán szerkesztők, a valóságban az a helyzet, hogy az olyan absztrakt dolgokhoz, mint amilyen a zene is, talán még egy fokkal jobban értünk, mint a gépek. (Mondjuk pont a Spotify esetében a Release Radar és a Discover Weekly szerintem automatikus generált).

Ebből elég egyértelműen következik, hogy vannak olyan emberek szerte a világban, akiknek az a főállásuk, hogy éjjel-nappal lejátszási listákat szerkesztenek. Az éjjel-nappal pedig szó szerint értendő. Ahhoz, hogy létrejöhessenek hiteles playlistek tanuláshoz, meditációhoz, partihoz, reggeli ébredéshez, lefekvéshez, futáshoz, edzőtermi edzéshez, jógához, stb. az kell, hogy 1.) a szerkesztők minden felsorolt tevékenységet űzzék 2.) eközben azon gondolkodjanak, hogy milyen számok passzolnak hozzá legjobban.

Kicsit olyan lehet, mint fotózási céllal mászkálni a városban. Mégha ugyanazokon az utcákon is közlekedsz ahol egyébként minden nap, teljesen más szemmel tekintesz a karikatokra, az emberekre, a járművekre. Folyton keresed a témát, azon gondolkodsz, hogyan lehetne legjobban visszaadni a hangulatot egy állóképben. Valami ilyesminek tudom elképzelni a lejátszásilista-szerkesztők életét is. Ők valószínűleg teljesen más füllel hallgatják a zenét edzés közben, lefekvés előtt, főzéshez és még sorolhatnám.

Ezek persze csak az én előzetes koncepcióim, de elnézve a fenti videót a BuzzFeed jóvoltából, nem lőttem annyira messze a valóságtól. Bár nyári felvételről van szó, én csak most bukkantam rá, gondoltam nektek is érdekes lehet. Kicsit bepillanthatunk a Spotify főhadiszállásába, meghallgathatunk pár érdekes sztorit és láthatjuk munka közben az egyik szerkesztőt, Athena Koumist. Ő készíti azokat a Fresh Find playlisteket, amelyekben hétről-hétre új, feltörekvő előadókat ismerhet meg a hallgatóság. Csak hogy el tudjuk képzelni, mi kell ehhez azon túl, hogy zeneakadémiai végzettség, itt egy idézet:

Körülbelül 1 000 számot hallgatok meg hetente, hogy meg tudjam csinálni ezt a listát.

Mostantól, ha egy unalmas percetekben bedobtok egy találomra kiválasztott lejátszási listát, gondoljatok erre.

Forrás: BuzzFeed News

Ha már zenehallgatás, láttátok már hogyan sikerült az Apple első otthoni okoshangszórója, a HomePod?

Kifutó MacBook Pro modellek

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!