imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Nyerj AirPods Prót az iSTYLE-tól

Iratkozz fel a hírlevélre!

Hamarosan felnyithatják a Yahoo! időkapszuláját


Az eredetileg földönkívülieknek szánt médiagyűjteményre végül csak mi, földi halandók csodálkozhatunk rá.

A kétezres évek közepén ehhez a cikkhez valószínűleg a Yahoo! segítségével gyűjtöttem volna az információkat. 2006-ban ugyanis még nem volt ennyire egypólusú a keresők piaca, a Google elsősége csak az évtized második felében szilárdult meg. Az egykor nagy előnnyel induló vetélytárs mára azonban nehéz helyzetbe került, a cég internetes szolgáltatásait 2017-ben a Verizon vásárolta fel. A sunnyvale-i székhelyű vállalat virágkorából viszont fennmaradt a világ legtartalmasabb időkapszulája, melynek felnyitása az eredeti tervek szerint néhány hét múlva, március 2-án lenne esedékes.

A projekt egykori főoldala, ami 10 nyelven volt elérhető.

A digitális időkapszula ötlete egy művész, Jonathan Harris fejéből pattant ki. A projekt célja az volt, hogy megörökítsék az emberek életét az új évezred elején, majd egy mexikói piramis tetejéről az egészet az űrbe akarták sugározni. A Yahoo oldalán létre is hoztak egy oldalt, ahová 2006. október 10. és november 8. között bárki tölthetett fel tartalmakat. A hozzájárulók 10 univerzális témában nyilatkozhattak: szerelem, bánat, düh, hit, szépség, szórakozás, múlt, remény, jelen, és Te. Mondandójukat olyan kérdésekre válaszolva fejthették ki, mint a „Mi tesz boldoggá”, vagy a „Miben hiszel?”.

A résztvevők öt módon járulhattak hozzá a vállalkozáshoz: szöveggel, képekkel, hangokkal, rajzokkal, vagy videókkal. Mire a gyűjtés lezárult, összesen 170,857 tétel érkezett, amivel a Yahoo a világ egyik legnagyobb multimédiás gyűjteményét hozta létre. Egy archivált oldal szerint a Föld szinte összes államából befutott valami, Magyarországról például 103 tartalom. A legtöbben képet küldtek (124.473), a legnépszerűbb témának pedig a szerelem bizonyult (50809 feltöltés). A projektnek még jótékonysági szála is volt: a feltöltők szavazhattak 7 nonprofit szervezet között, akik a kapott szavazatok arányában részesültek a Yahoo által szétosztott 100.000 dolláros alapból.

Nap-piramis, Mexikó, Teotihuacan. Meghiúsult a kapcsolatfelvétel.

Minden remekül ment, amíg a mexikói állam be nem intettek a keresőóriásnak. A világűrbe történő sugárzáshoz ugyanis az ősi romváros Teotihuacan legnagyobb épületét, a Nap-piramist szemelték ki a Yahoonál. Az illetékes hatóságok viszont úgy gondolták, hogy a népes közönséggel tervezett rendezvény árthat a műemléki védelmet élvező monstrumnak, így nem adtak engedélyt a parádézáshoz.A szervezők azonban nem estek kétségbe, csak a tervek módosultak.

A földönkívüliekkel való kapcsolatfelvétel helyett végül egy vetítést fabrikáltak a beküldött tartalmakból az új-mexikói Albuquerque közelében. A vásznat a Jemez Pueblo kanyon csodaszép sziklái adták, a vetítések október 25-től 27-ig, sötétedéstől hajnalig zajlottak. A rendezvényt és a gyűjtés lezárultát követően az időkapszula a washingtoni Smithonian Intézet gondozásába került, a tervezett felnyitás időpontja pedig 2020. március másodika.

Pillanatkép a Yahoo rendezvényéről.

A dátum a Yahoo!Search 25. születésnapját jelöli, ám a cégnél egyelőre hallgatnak az elvileg közelgő eseményről.  Az biztos, hogy nem lehet nekik könnyű, hiszen a grandiózus kapszula-projektet még ereje teljében lévő világvállalatként találták ki, az ünnepélyes felnyitás pedig csak  erősítené a kontrasztot a dicső múlt és a szerény jelen között. Mi mindenesetre szívesen belekukkantanánk a gyűjteménybe, hiszen 14 év alatt is nagyot változott a (digitális) világ, s kifejezetten érdekes lenne látni, hogy mit alkottak az emberek az akkori eszközökkel. Főként, hogy sokan magunkra is ismerhetnénk a digitális emlékekben.

Forrás: number27

Apple Watch sosem látott árakon!

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!