imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Megjöttek az októberi Keynote meghívói

Kövesd velünk az eseményeket!

Hogyan teremti meg az Apple a saját valóságát?


A világ legértékesebb tech vállalata pontosan tudja, hogy a legjobb tervezőkből és mérnökökből verbuvált csapat csak fél siker, a csúcsra jutáshoz ehhez sokkal több kell. De hogyan működik pontosan az Apple kommunikációs gépezete?

Végy egy álmodozót, adj hozzá egy kíváló mérnököt, majd fejeld meg olyan szemlélettel, ami homlok egyenest megy a konkurencia gondolkodásának. Működőképes modell? Részben, másfelől közelítve viszont az Apple nem mindig volt sikeres tech vállalat, annak ellenére, hogy megalakulása óta ezen a hármason alapszik minden termék, amit a cég kiad a kezéből.

Arról persze lehetne vitatkozni, hogy a másként gondolkodás még mindig annyira mélyen van-e az Apple DNS-ében, ahogy azt a felfelé ívelésük idején tapasztalhattuk. De egy valami nem változott: a narratíva. Az Apple bemutatóinál vannak szebb, jobb, nagyobb tech események is az évben, viszont amikor a cupertinóiak kiküldik a meghívókat az újságíróknak, akkor mindenki rájuk figyel.

Azon a napon az Apple új termékei szinte minden hírportálon vezető hírnek számítanak. Ezt a jelenséget szoktuk hype-nak definiálni. A történet, azaz az Apple története, valójában ennél sokkal összetettebb. Minden cég az új fejlesztéseit szeretné megmutatni, ezért kiállít például a CES-en vagy IFA-n és tart egy-két nagyszabású showt év közben. Az Apple viszont egy történetet szeretne elmesélni, a saját történetét, újra és újra.

Az ehhez használt narratívának 3 fő pillére van:

  1. a múltba való visszatekintés
  2. az új innovációk bemutatása
  3. a jövőbe mutatás.

Ha végig nézzük ezeket a pontokat, teljesen mindegy hogy mikor és mit mutatott be eddig szeptemberben az Apple, ez a három elem minden esetben jelen van, erre épül a narratíva. A Keynote többnyire egy visszatekintéssel szokott kezdődni: visszajelzések a felhasználóktól, eredmények, számok, statisztikák. Tavaly például ezzel a kisfilmmel indult az Apple Watch bemutatója:

Történetek a felhasználóktól, akiknek jobbá tette az Apple Watch az életét. Idén Tim Cook beszélt néhány szót arról hogyan jutott az Apple a számítógépektől az telefonokig, majd az órákig és mindez milyen hatással volt az emberek életére. Persze nem mellékesen azt is hozzátette, hogy az Apple Watch mára a világ első számú okosórájává nőtte ki magát.

Ezt követően jött a tech bemutatása, a történet alappillére. Itt is felfedezhetünk alfejezeteket, hiszen minden újdonság bemutatását egy visszatekintés előz meg, ezzel kontrasztot állítva az újítás mellé. Majd végül a történet lezárása következik, aminek többnyire az a konklúziója, hogy a cég egy olyan fejlesztésen van túl, ami újabb változásokat hoz az emberek életébe.

Miközben pedig ezt a körforgást hallgatjuk, szinte intravénásan csepegtetik az egyéni történeteket, arcokat, élethelyzeteket, amikbe tökéleketsen bele tudjuk magunkat képzelni. Az Apple Wach-nál maradva, nézzük csak az alábbi videót:

De mi az amitől ez a történet az Apple sajátja marad? Az Apple világában csak az Apple létezik. Az Apple jelen volt a múltban, itt van a jelenben és van jövője. Az Apple viszonyítási alapja maga az Apple, ezt a körforgást pedig megmutatja minden egyes alkalommal újra és újra. Ezek egyvelege jelenti a cég saját valóságát, ami annyira vibráló, sokszínű és széles rétegekhez szóló, hogy akaratlanul bele tudjuk képzelni magunkat.

Forrás: The Verge

iPhone XS | Részletre is

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!