imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Megjöttek az októberi Keynote meghívói

Kövesd velünk az eseményeket!

Így működnek a Netflix ajánló algoritmusai


A Thomas Flight YouTuber érdekes kísérletbe kezdett, amikor annak próbált utánajárni, milyen elvek mentén ajánl számára műsorokat a Netflix. Kiderült, nagyon komoly gépezet áll a háttérben, amely csakis a te kívánságaidat lesi. De vajon jó ez neked?

Ma már senki nem lepődik meg azon, hogyha egyszer rákeresett valamire az interneten a Google-ben, akkor pár perc múlva a Facebookon a témához kapcsolódó hirdetések jelennek meg. A funkció, ha nevezhetjük ennek, persze elvben kikapcsolható, de a cégek azzal érvelnek, neked is jobb olyan tartalmakkal találkozni amik érdekelnek, nem pedig random mosóporreklámokat nézegetni.

Természetesen van is benne valami. Bizonyos területeken nagyon jól tud jönni, ha egy program kiismeri az ízlésünket majd eszerint kínál további tartalmakat. Gondoljunk például a Spotify-ra, aminek pont az az egyik legnagyobb előnye (számomra), hogy remek, általában ismeretlen zenékkel halmoz el hétről-hétre. Igaz ez a Netflixre is, ami mint kiderült, tökélyre fejlesztette a műfajt.

Thomas Flight egy remek videóban mesélte el kísérletének tapasztalatait, amelyet a Netflix algoritmusaival játszadozva végzett.

Rögtön egy érdekes felütéssel kezdünk: a Netflixnek körülbelül 90 másodperce van arra, hogy behúzza az odatévedő felhasználót valamilyen sorozatba, filmbe, különben az elkattint máshova. A másfél perc nem valami hosszú idő, így érthető módon a szolgáltató mindent megtesz annak érdekében, hogy sikerrel járjon a meggyőzésed. A minden alatt pedig tényleg szinte MINDENT érthetünk.

Feltűnt már például, hogy a műsoroknak többfajta borítóképváltozata is van? Mégha fel is tűnt, valószínűleg nem tulajdonítottál neki sok jelentőséget. Pedig közel sem véletlenről van szó, és nem is találomra váltogatják őket. A jelenség mögött egy hatalmas kívánság-gépezet áll, ami egész nap csak az ízlésed fürkészi.

A thumbnailek attól függően váltakoznak, hogy mi érdekelhet téged leginkább. Például, ha korábban sok olyan filmet néztél amiben Uma Thurman játszik, akkor a Ponyvaregény borítóján nagy valószínűséggel a színésznő fog visszaköszönni. Ha viszont John Travolta rajongó vagy, akkor mérget vehetsz rá, hogy ő fog rád nézni ugyanezen film borítójáról. És ez még csak egy elnagyolt példa, ennél sokkal finomabb fogaskerekekkel dolgozik a rendszer.

Netflix iPaden

Sok romantikus filmet néztél mostanában? Akkor ne lepődj meg, ha a thumbnaileken csókolózó emberek és egymás szemébe mélyen néző szerelmesek fognak tetszelegni. A vígjátékok nagy rajongója vagy? Akkor meg jöhetnek a vicceskedő borítók. A Netflix mindent figyelembe vesz! Számít, hogy melyik országból nézed, hogy mobilalkalmazásról vagy böngészőből nyitottad-e meg, és úgy általában, milyen dolgokat találhatsz szépnek, esztétikusnak.

Sőt, van hogy a különbözőséggel hívják fel a figyelmed. Ha olyan képekre kattintasz általában, amin emberi arcok találhatók, akkor a főoldal a fentiek alapján tele lesz arcokkal. Éppen ezért időnként az algoritmusok bepakolnak egy-egy nem emberábrázolásos borítót, ami már csak azért is oda fogja vonni a figyelmed, mert különbözik a többitől.

Netflix bármely iOS eszközön

És ez még mindig csak a bemelegítés volt! A Netflix minden egyes mozdulatodat árgus szemekkel figyeli. Tudja, hogy milyen anyagokra kattintottál, azokat meddig nézted, beletekertél-e, mire vitted rá az egeret, minek a leírását olvastad el és a többi. Ezek alapján pedig megpróbál olyan tartalmakkal szolgálni, amelyek valóban érdekelhetnek téged, és aminek köszönhetően soha nem fogod majd visszamondani az előfizetésed. Itt nincsenek clickbaitek, félrevezetések, csak patikamérlegen kimért tartalom.

Minden sor, azok sorrendje, a sorokban szereplő műsorok sorrendje, tényleg minden egyes elem csakis rád van szabva. Ha azt hinnéd, a Trending fül alatt mindenkinek ugyanazok a filmek jelennek meg, tévedsz. Az is az ízlésed szerint van alakítva. A bal felső sarokban jelenik meg, ami a Netflix szerint a legjobban érdekel téged, a jobb alsóban pedig ami a legkevésbé. A Netflix tehát tulajdonképpen nem is egyetlen, hanem több száz millió egyedi, csak az adott felhasználóra szabott termék.

Netflix, már offline is nézhető

Azt, hogy mennyire jó ez a túlzott személyre szabás elég aktuális kérdés. Egyfelől természetesen szuper dolog releváns tartalmakat kapni, érezni a törődést. Másfelől viszont ez a gyakorlat elég erősen ráerősít a digitális függőségre. Egyre nehezebb elszakadni a számítógép elől, ha azon olyan anyagok jelennek meg, amelyeket nagyvállalatok, mesterséges intelligenciák és gépi tanulásos algoritmusok szelektálnak csak neked, az agyad természetes működését alapul véve.

Forrás: Thomas Flight

Ti, hogy álltok a kérdéssel? Szeretitek az ilyen mértékű személyre szabottságot, vagy jobban örülnétek, ha nem játszanának az emberi pszichológia alapvető működésével?

iPhone XS | Részletre is

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!