imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Nyerj AirPods Prót az iSTYLE-tól

Iratkozz fel a hírlevélre!

Itt a legfrissebb Transparency Report a kötelező adatszolgáltatásokról


Az Apple nemrég publikálta ropogós átláthatósági jelentését, mely a hivatalos eljárások keretében nyújtott adatszolgáltatásokról számol be.  

Az Apple ugyan büszkén hirdeti, hogy ami az iPhone-on történik, az ott is marad, ám akadnak esetek, mikor az ő kezük is meg van kötve. A hivatalos eljárások keretében ugyanis világszerte kötelező segíteniük a hatóságokat, illetve polgári és büntetőjogi perekben olykor magánszemélyeket is. A beérkező kéréseket egy erre specializálódott csapat bírálja el, s amennyiben az adatigénylés jogosnak tekinthető, a cupertinóiak ki is adják a felhasználókra, az eszközökre, valamint a szolgáltatásokra vonatkozó információkat.  


A privát adatokat, vagy valamilyen beavatkozást igénylő esetek rendkívül sokfélék lehetnek: elveszett eszközök utáni nyomozások, bankkártyás visszaélések és egyéb csalási formák, illetve akár olyan vészhelyzetek, amikor emberek testi épsége forog kockán. Az Apple szerencsére nem rejti véka alá az adatszolgáltatásokat, a napokban közzétett átláthatósági jelentésben a tavalyi év első felében befutott kérelmeket részletezik. A dokumentum összesen 14 kategóriába sorolja az eseteket, melyek közül az eszközökre, a pénzügyi azonosítókra, illetve a felhasználók adataira vonatkozó igénylések a legérdekesebbek.   

Az eszközöket célzó kérelmek általában az ellopott/elveszett készülékek, illetve különféle csalások kapcsán futnak be az Apple-höz. A szervek ilyenkor többnyire az eszközök felhasználói után, valamint a készülékeken használt szolgáltatásokról érdeklődnek. A hatóságoktól a tavalyi év első felében világszerte 31.778 ilyen kérés érkezett összesen 191.577 eszközzel kapcsolatban, melynek 82%-át a jogosnak találták. Európában a németek vitték a prímet 13.558 kérelemmel, többnyire lopott készülékek utáni nyomozás apropóján, de Magyarországról is érkezett 45 igénylés 2398 eszközzel kapcsolatban, melyeknek 73%-át fogadta el az Apple. A dokumentum szerint ezek többségét adócsalásokhoz köthető eljárások keretében nyújtották be a hazai kormányzati szervek.  

Így emelkedett az eszközöket érintő kérelmek száma az elmúlt években (ezer darab, benyújtott és elfogadott kérelmek).

A pénzügyi azonosítók körül szaglászó hivatalos adatkérések a leggyakrabban tranzakciós információkra vonatkoznak, például olyan ügyekben, amikor egy lopott bankkártyával Apple-terméket, vagy szolgáltatást vásárolnak. Magyarországról tavaly egyetlen ilyen igénylés érkezett, ami jogosnak is bizonyult. A német hatóságok viszont ebben a kategóriában is rekordernek számítottak a vén kontinensen, hiszen összesen 5.378 pénzügyi azonosító kapcsán kértek valamilyen intézkedést, méghozzá leginkább bankkártyás és iTunes-ajándékkártyás visszaélések miatt (erőfeszítéseiket 85%-ban siker koronázta). A világ országaiból összesen 4664 hasonló kérelem érkezett 23.899 azonosítóra, melyeknek végül 75%-ban tettek eleget a cupertinóiak 

A felhasználói fiókok után a legtöbbször akkor érdeklődnek a hatóságok, amikor törvénytelen használatot gyanítanak. Az átlátósági jelentés ugyan nem részletezi ennek pontos feltételeit, de arról beszámol, hogy az ilyen esetekben a kérelmezők leggyakrabban iCloud– és iTunes-fiókok tulajdonosainak adataira, illetve a felhőben tárolt dolgaikra (pl. fotó, email) kíváncsiak. Magyarországról a tavalyi év első felében összesen 5 ilyen kérés érkezett, amiből hármat találtak jogosnak az Apple szakértői. A németek Európában itt is taroltak a maguk 459 igénylésével, amely 603 fiókra vonatkozott 75%-os sikeraránnyal. Világszintű összesítésben 37.605 fiók adatait firtatták a kormányzati szervek, 85%-ban nem is hiába.    

Kérelmek megoszlása kategóriák szerint néhány országban (B-J: eszközök, pénzügyi azonosítók, felhasználói fiókok, vészhelyzetek)

Érdemes még kiemelni a vészhelyzeti beavatkozások kategóriáját is. Az átláthatósági jelentésből kiderül, hogy az emberi életet fenyegető esetekben a kérelmek jogosságát egy, a nap 24 órájában készen álló csapat bírálja el az Apple-nél, akik szükség esetén akár maguktól is kezdeményezhetnek tájékoztatást az illetékes hatóságok felé. 2019 első 6 hónapjában Magyarországról nem érkezett ilyen jellegű igénylés. Világszerte viszont összesen 598 kérelem született, melyből 259-et az Egyesült Királyság, 206-ot az USA részéről nyújtottak be a kormányzati szervek. Az erőfeszítések 90%-ban érték el céljukat, ám arról sajnos nem szól a fáma, hogy ezzel hány életet sikerült megmenteni.  

A kérelmezők ugyanakkor nem csak a felhasználókat vehetik célba, de akár az alkalmazásokat is. Az Apple jelentéséből kiderül, hogy a hatóságok fél év alatt világszerte 541 app eltávolítását kérték törvénysértés miatt, melyből 217 nem is úszta meg az akciót. Indiában például egy gyermekpornográfiát terjesztő alkalmazást töröltek, az oroszok és a kínaiak viszont az illegális szerencsejátékokat szolgáltató appoknak üzentek hadat. 

Egyeseknek talán megnyugtató hír lehet, hogy a kért információkat ritkán adják ki a felhasználók tudta nélkül. Az átláthatósági jelentés ugyanis azt írja, hogy az adatszolgáltatás alá vont személyeket az esetek többségében az Apple maga is értesíti, kivéve persze azokat a súlyosabb ügyeket, melyekben ezt kifejezetten megtiltják nekik. Ha részletesebben is érdekel a dolog, mindenképp ajánljuk a 21 oldalas jelentés átolvasását, de ezen a lapon interaktívabb formában is elérhetők az adatok, és még évekre bontott statisztikák között is böngészhetsz. 

 

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!