imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Saját csatornánkra költözünk

Like-olj és kövess minket!

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Jobb ma egy koncepció, mint holnap egy iPhone?


Egyre több olyan termékkel áll elő az Apple, ami a bemutató pillanatában tulajdonképpen még csak elméletben létezik, a megjelenésre adott esetben hónapokat kell várni. Jó ez a taktika? Miért csinálják? Vélemény.

Attól tartok, ebben a cikkben több kérdéssel, mint válasszal tudok majd szolgálni nektek. Nehéz innen Budapestről a cupertinói fejekbe belelátni, úgyhogy marad a találgatás és a magánvélemény. Ettől függetlenül a kérdés adott: egyáltalán minek mutat be olyan termékeket az Apple, amelyek legyártását nem tudja véghezvinni?

A jövő ígérete

Csak pár példa a közelmúltból. Az AirPods, amit az iPhone 7-tel együtt mutattak be szeptemberben. Mégis, épp csak karácsonyra sikerült befutnia, de akkor is rettenetesen limitált mennyiségben. Igazából a készletek (legalábbis itt, Magyarországon) csak mostanában kezdtek stabilizálódni. Aztán ott az egész jelenség iskolapéldája, az iMac Pro. A WWDC-n bemutatták, fél év (!) múlva talán kész is lesz.

És akkor a moduláris Mac Próról még nem is beszéltünk, ami jelenleg tényleg csak egy távoli ígéret formájában létezik. Ezekhez képest az iPhone X két hónapos csúszása már szinte semmiség, de a gyártási nehézségekből fakadó készlethiány még azért csavar majd egyet a dolgokon.

Azt hiszem ennyi példa is bőven elég, hogy belássuk, a kérdés adekvát. Már csak az a kérdés, hogy vajon egyedi esetekről van szó, amikből egyszerűen mostanában sok gyűlt össze, vagy az Apple általános taktikát váltott? Tippem szerint is, is.

Egyedi vagy általános?

Ha alaposabban megnézzük, minden később érkező termék “proof of concept” is egyben. Az AirPods a jack-csatlakozó nélküli jövő létjogosultságát hivatott bizonyítani. Az iMac Pro azt, hogy az Apple igenis képes fejletépős hardvert összerakni, ha arról van szó. Mindezt úgy, hogy a dizájnra a legszőrősszívűbb kritikusoknak sem lehet panasza. Hasonló a Mac Pro helyzete is, ami inkább egy gesztusértékű bejelentés a professzionális felhasználóknak. Az iPhone X az iPhone következő 10 évét lengeti be, míg az AirPower azt mottót erősíti, hogy az Apple a legjobb akar lenni, és nem a legelső.

Magyarul, ha egyenként megvizsgáljuk ezeket a termékeket, azt látjuk, hogy mindegyik az Apple jövőbeli elképzeléseinek hírnökei. Szinte mindegyik mellé vannak választható opciók a jelenben, a felsoroltak meg a jövőt képviselik. És mint ilyenek, természetesen nem is a jelenben, hanem a jövőben fognak érkezni. Felfoghatjuk ezeket úgy is, mint kiszivárgott innovációs tervezeteket. Összeségében tehát mondhatjuk, egyedi esetekről van szó, amelyek lassan-lassan összeállnak egy stratégiává. Ez a stratégia pedig a jelen helyett a jövőről szól. Hogy ez jó-e vagy sem az más kérdés. Az eladási mutatókból ítélve igen.

Jobb ma egy koncepció, mint holnap egy iPhone?

Az is érdekes kérdés, hogy miért nem akkor mutatják be a termékeket, amikor elkészültek? Erre is több válasz adható. Egyfelől, ahogy említettem is korábban, a csúszó megjelenések egy része kapcsolható egy-egy bemutatott termékhez. Mindegyikük egyfajta igazolásai annak, amit az adott készülék belengetett.

Másfelől ott vannak a felhasználói elvárások, amiket ki kell elégíteni. Ha a pro felhasználóbázis már nagyon sérelmezi, hogy nincs rendes erőgép a cégtől, akkor célszerűbb leleplezni a jövőbeli terveket, mint meglepetést okozni akkor, amikor már esetleg platformot váltottak. Ezzel le is fedtük az iMac Pro és Mac Pro vonalat.

De mi a helyzet az iPhone-nal? Itt véleményem szerint egyértelműen a konkurenciákkal kialakult versenyhelyzet diktálja a tempót. Mindenki tudja, hogy az Apple ősszel mutatja be az új zászlóshajóit. Körülbelül fél évvel később, mint a legnagyobb rivális Samsung. Ez egy egymás farkát kergető kutyákra emlékeztető helyzetet eredményez. A Samsungosok olyan funkciókat várnak el, mint amit az Apple bemutatott fél évvel ezelőtt, aztán fordul a kocka és az Apple-ösök is olyan igényeket támasztanak, mint amit a Samsungnál láttak. Ezt egyik vállalat sem hagyhatja figyelmen kívül, mégha alapjaiban különbözik a taktikájuk.

Ha a Samsung Galaxy S8 kávamentes kijelzővel rukkol elő, akkor az Apple nem teheti meg azt, hogy a szeptemberi show-n nem mutatja be a válaszlépést. Megtehették volna, hogy várnak jövő tavaszig, amíg lesz elegendő mennyiségű iPhone X a készleten, és csak akkor leplezik le a készüléket, de ekkor már késő lett volna. Elégedetlen felhasználótábor, rossz eladások és hasonlók. Ezzel a megoldással bár a felhasználók gyakorlatilag ugyanakkor kapják meg a telefont, mint a másikkal, de legalább nem lesznek elégedetlenek. Sőt, a várakozás hypeja tovább görgeti az Apple szekerét.

Ilyen a pop szakma

Ezt a játékot így játsszák. Az Apple-nek rengeteg szempontot kell figyelembe vennie a konkurenciától kezdve, a felhasználókon át a saját üzleti érdekéig. Bár utóbbi erősen függ az előbbiektől. Úgy kell igazítani a stratégiáját, hogy az lehetőleg mindenkinek, persze legfőképpen maguknak, jó legyen. Márpedig az Apple vérprofi játékos. Pontosan tudja, hogyan kell keverni a szálakat ahhoz, hogy a kecske is jól lakjon, és a káposzta is megmaradjon. Ehhez pedig néha hitelre kell elnyerni a vásárlók bizalmát.

iPad Mini

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!