imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Kiforratlan még az Apple Car. De milyen lesz a jövőben?


Maga az Apple osztott meg hivatalos statisztikákat arról, hogy teljesítenek az önvezető autói. És hát nem valami jól. De az is lehet, hogy emögött tudatos döntések állnak. Nem biztos ugyanis, hogy az Apple Car lesz a jövő iPhone-ja…

Az Apple Car mögött álló Project Titan projekt meglehetősen régóta tartja izgalomban az eziránt érdeklődőket. Évekig ment a huzavona azzal kapcsolatban, hogy egyáltalán létezik-e a titkos projekt vagy sem. Ha pedig igen, akkor vajon valódi autót kell-e elképzelni, vagy csak önvezető szoftvert és így tovább.

Noha a projekt továbbra is egyike az Apple legkevésbé ismert, legkevésbé feltárt vállalkozásainak, a kezdeti misztérium azért feloszlott már körülötte. Szinte biztosra vehető például, hogy szoftverről van szó, láthattunk már tesztautókat, illetve Tim Cook is tett már említést erre vonatkozóan. Épp csak azt nem tudtuk, hogy hogyan áll a fejlesztés, hogyan teljesít a szoftver a gyakorlatban.

Apple Car
Pedig ez a koncepció elég tetszetős volt anno.

Idáig. Most ugyanis, valamilyen rejtélyes októl (vagy jogszabályi kötelességtől?) vezérelve az Apple megosztotta a hivatalos adatokat a Driverless Testing of Autonomous Vehicles (DMV) intézményével arra vonatkozóan, hogy a szoftver milyen gyakran adja át az irányítást a felügyelő sofőrnek, illetve, hogy annak milyen gyakran kell belenyúlnia az irányításba a balesetek elkerülése végett. Röviden?

Baromi sokszor. 1 000 kilométerenként átlagosan 544,78 alkalommal.

Összehasonlításképpen a Google-féle Waymo-nál 1 000 kilométerenként mindössze 0,06-szor kell megtenni ugyanezt. Más szavakkal ez azt jelenti, hogy míg az Apple rendszere 1,8 kilométert tud megtenni önmagától hiba nélkül, addig a Google-é 17 847-et. Márpedig egy önvezető járműnél ez azért szempont, hogy finoman fogalmazzunk. Az Apple egyébként ezzel a 25. helyen végzett a Kalifornia államban önvezető autókat tesztelő 25 vállalat közül.

Felmerül a kérdés, hogy mégis hogyan lehetséges, hogy egy akkora anyagi és emberi erőforrásokkal rendelkező vállalat, mint az Apple, ami ráadásul mindig is élen járt egy csomó kapcsolódó technológiai fejlesztésben az utolsó helyen végez a listán. Pedig már évek óta zajlik a fejlesztés.

Nos, Elon Musk már jóval ezelőtt megmondta, hogy szerinte az Apple túl későn kapcsolódott be a bizniszbe. A kézenfekvő magyarázat tehát az, hogy az Apple nemes egyszerűséggel lekéste a hajót. Ezt, pontosabban ennek belátását erősíthetik azok a hírek is, miszerint komoly leépítések történtek a vállalat önvezető autós részlegén az utóbbi időben.

Mielőtt azonban temetni kezdenénk a dolgot, vegyünk számba egy másik eshetőséget is. Mi van akkor, ha az Apple-nek az egész önvezető autózás sose volt fő irányvonal? Ha csak egy lenne a számos opció közül, amivel kísérleteznek arra az esetre, ha lejebb lankad az okostelefonpiac? Merthogy az szinte biztosra vehető, hogy a jövőben el fog jönni egy pont, amikor leáldozik a jelenleg legtöbb bevételt termelő iparág, és akkor valamivel elő kell majd állni.

Ilyen Lexus-okat használ az Apple tesztelésre.

Az önvezető autózás lehet az egyik ilyen. Nagyon úgy néz ki viszont, hogy az Apple nem ebben gondolkodik elsősorban, hanem a viselhető kiegészítőkben. Van már Apple Watch és van már AirPods is. Azt is tudjuk, hogy készülőben az okosszemüveg. Ezzel pedig gyakorlatilag egy teljes viselhető ökoszisztémát építettek ki, ami megspékelve a kiterjesztett és virtuális valóságokban rejlő potenciálokkal, igen ütőképes, eladható alternatívával kecsegtet.

Könnyen lehet tehát, hogy az Apple egyszerűen csak fel akarta térképezni az önvezető autózásban rejlő lehetőségeket, mint egyfajta Z-tervet szűkösebb időkre. Hogyha úgy alakul, hogy rossz lóra tettek, és mégiscsak a wearable piac helyett az önvezető autózásban van a jövő, akkor ne nulláról kezdjen kezdeniük, hanem a szükséges anyagi és emberi erőforrások átcsoportosításával robbanásszerű fejlesztésbe kezdhessenek.

Forrás: MacRumors

Szerintetek mi (volt) az Apple terve az Apple Carral?

iPhone Ajánlatok

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!