imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Az Apple bemutatta az

iPhone 11, 11 Pro és 11 Max készülékeket!

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Kiterjesztett valóság is lesz az iOS 11-ben


Érkezik a virtuális valóság őrület az iPhone-okra és iPadekre: az Apple tegnap bejelentette az ARKitet, amin keresztül a fejlesztőknek lehetőségük lesz szuper AR alkalmazásokat készíteni.

A WWDC-t megelőző utolsó cikkünkben felvetettük annak a lehetőségét, hogy az Apple-nek ideje lenne egy kis fejlesztői támogatást nyújtani a kiterjesztett valóságot használó alkalmazásokhoz. Talán sokan tudjátok már, hogy mi ez az egész, de ha mégsem, akkor érdemes beleolvasni az imént említett cikk elejébe: ott összeszedtük, hogy milyen válfajai léteznek az AR-nak, mint technológiának. Az AR-VR különbségek is kuszák lehetnek egy kicsit, már csak azért is, mert tegnap mindkettő szóba került és demót is láthattunk róluk.

Röviden: a virtuális valóság teljes mértékben megegyezik a videojátékokkal, azzal a különbséggel, hogy annak az illúzióját kelti, mintha benne lennénk a fejlesztők által kreált világban, mindezt egy sisak segítségével. Ezzel ellentétben a kiterjesztett valóság csak kiegészítése a valós környezetnek: ilyenekkel találkozhatunk a térkép alkalmazásokban, a Snapchatben, illetve például a Pokémon GO is egy AR-ra épülő szisztéma.

Az Apple azt szeretné, hogy még több ilyen jellegű alkalmazás készüljön. A határ tulajdonképpen a csillagos ég, hiszen ez minden területen alkalmazható valahogy. Ezért hoztak létre egy platformot, ami az ARKit nevet kapta, és ha minden igaz, akkor rövidesen az Apple megoldása lesz a világ legnagyobb kiterjesztett valóság platformja, köszönhetően a sok millió eladott iPhone-nak és iPadnek, illetve az iOS frissítések bődületes gyorsaságú terjedésének.

Az ötlet adja magát, hiszen nincs egyelőre másra szükségünk a kiterjesztett valósághoz, csak egy iPhone-ra vagy egy iPadre, mivel ezekben van egy jó minőségű kamera, mozgásszenzorok, egyre komolyabb számítási teljesítménnyel bíró processzor és grafikus gyorsító. Ez már önmagában is nagyon jó, de ezt még megfejelték a Core ML API-val, ami a gép tanulást fogja elősegíteni. Nézzük, mit kínál az Apple a fejlesztők számára:

ARKit

A HomeKit-hez és a HealthKit-hez hasonlóan egy rendszert képeznek vele a virtuális valóságot megcélzó fejlesztők számára. Az ARKit gyors és stabil mozgáskövetést kínál, ez segít majd abban, hogy az objektumok ne csak lebegjenek majd, hanem valóban részét képezzék a 3D-s térnek. Ez azt jelenti, hogy az iPhone-ok és iPadek az ARKit segítségével képesek lesznek felmérni például egy asztalfelületet, és ahhoz igazítva perspektivikusan elhelyezni például egy bögrét.

A fejlesztők számára kiadott csomag tartalmazni fog Xcode sablonokat, nagyításhoz-kicsinyítéshez szükséges becsléseket és a fényekhez kapcsolódó eszközöket is. Továbbá az Apple azt is elmondta, hogy az ARKit elérhető lesz a macOS High Sierra alatt is, illetve a gaming világból már ismert játékmotorokat is bevonnak a fejlesztésbe: érkezik a Unity, az Unreal Engine és a SceneKit támogatás.

Mesterséges intelligencia

A gépi tanulásról (machine learning) több ízben is hallottunk a Keynote alatt, a macOS, az iOS és a watchOS is egyes részleteiben ennek alkalmazására tesz kísérletet. A gépi tanulás nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy egyre hasznosabban lehessen majd kihasználni az ARKit nyújtotta lehetőségeket. Az iOS 11-ben debütáló kiterjesztett valóság fejlesztések a kamerán keresztül szerzett információk alapján és a mesterséges intelligenciával kombinálva akár fel tudnak majd ismerni és képesek lesznek elraktározni néhány lényeges információt, amivel sok-sok számítást spórólhatnak meg az iPhone-ok és iPadek.

Ilyen például az arcfelismerés és követés, a tereptárgyak felismerése, feliratok megismerése, vonalkód érzékelés. Felismeri majd a háromszögeket és képes lesz majd az objektumok követésére is, illetve regisztrálni tudja majd a képeken lévő információkat. Ez mostantól mind a fejlesztők birtokában lesz a Core ML API-val. Az Apple azt is elmondta, hogy ez a framework képes lesz nagyon gyorssá és gördülékennyé tenni a felhasználói élményt, szerintük a gyakorlatban 6x gyorsabban fog működni, mint a Google Pixel mesterséges intelligenciája.

Korábban felmerült annak a veszélye, ha túl sokat tud majd rólunk a telefonunk, illetve a kiterjesztett valóság alkalmazások túl sok információhoz férnek hozzá a kamerán keresztül, így megdőlnek az Apple jelenlegi biztonsági irányelvei. Ilyenről szó sincs, kiemelték, hogy az eszközök nem fognak majd adatokat küldeni a szervereknek, a teljes számítás magán az eszközön történik, nem pedig egy távoli szerveren vagy renderfarmon. Tehát nem az lesz, hogy egy külső eszköz számol az iPhone-ok és iPadek helyett, minden varázslat a kezünkben lévő eszközön történik majd.

Apple-szemüveg

Nem, szó sincs egyelőre ilyesmiről, de az ARKit alapot képezhet annak, hogy az Apple majd egyszer egy kiterjesztett valóság szemüveggel is előrukkoljon. Természetesen nem ők az első cég, akik ilyen technológiákon dolgoznak, de megítélésem szerint és a tegnapi információk alapján nagyon jó kis platform lehet az iOS-ből, ami valóban nagyon gyorsan képes terjedni, szemben az androidos Google Tangóval. Ezen kívül még a Facebooktól láthattunk korábban hasonlót, viszont a közösségi oldal nem közvetlen konkurense az Apple-nek, ahogy a Qualcomm sem, akinek Neural Processing Engine néven fut a saját mesterséges intelligencia projektje.

Forrás: 9to5mac és The Verge

iPhone XR akár 0 Ft önrésszel és 0% THM-mel

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!