imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Nyerj AirPods Prót az iSTYLE-tól

Iratkozz fel a hírlevélre!

Már megnézhetjük, hogy kik jelentenek rólunk a Facebooknak


A héten debütált a Facebook új funkciója, amely listázza, hogy milyen partnerek továbbítják tevékenységi adatainkat a közösségi platformnak.

A Facebook hiába a legnépszerűbb közösségi oldal, a megítélésén azért lenne mit javítani. Az utóbbi évek botrányai ugyanis gyanakvóvá tették a felhasználókat, s szinte mindig van valami, ami miatt a vezető-alapító Mark Zuckerberg magyarázkodni kényszerül: a 2016-os amerikai elnökválasztás, a Cambridge Analytica ügy, vagy most éppen a hazug politikai hirdetések megjelenítése.

A vállalatóriás többnyire az adatkezelés átláthatatlansága miatt kapja a savat, s a jelek szerint kezdik megelégelni a dolgot. Zuckerberg legalábbis a héten úgy nyilatkozott néhány elemzőnek, hogy a jövőben ki lesz békülve azzal, ha nem kedvelik a cégét, s a céljuk innentől inkább az, hogy megértsék őket. A vezető szerint ugyanis a múltban sok gondjuk származott abból, hogy a népszerűséget hajtva nem fejtették ki elég világosan nézeteiket, mivel féltek az emberek haragjától.

Talán ennek a fordulatnak köszönhető, hogy a platform kedden elindította az Off-Facebook Activty, azaz a Facebookon kívüli tevékenységek funkciót, amellyel listába szedve láthatjuk, hogy Zuckerbergék milyen partnerektől szereztek információt az online aktivitásunkról. A beszámoló ellenőrzéséhez nincs más dolgod, mint a Facebook Beállításaiban kiválasztani a Facebook-adataid lehetőséget, majd megnyitni a Facebookon kívüli tevékenységeket. Itt egy rövid tájékoztatást követően a tevékenységek kezelésére kattintva  már hozzá is férhetsz a listához.

A felsorolásban valószínűleg többtucatnyi céget és weboldalt fogsz találni. Ezeket egyenként megnyitva betekintést kapsz arról, hogy az adott forrás miként és hányszor osztotta meg a tevékenységedet, s hogy a kapott információkkal mihez kezdhet a Facebook. Ebből sok konkrétum ugyan nem fog kiderülni, viszont minden esetben lehetőséged van arra, hogy letiltsd az adott helyről érkező adatok jövőbeni fogadását.

Az én listámon például 144 adatszolgáltató tolong, a legrégebbi 2019 nyaráról, szóval évekre visszamenően azért nem lehet keresni. Túlnyomó többségük a Facebook üzleti eszközein (képpont és SDK) keresztül osztotta meg az aktivitásomat, tehát nem úgy, hogy összekapcsoltam a fiókom a szolgáltatásukkal. Egyes forrásoktól több száz tevékenységi adat érkezett, de az csak általánosságban tudható, hogy ezek alatt mire kell gondolni.

A Facebook tájékoztatója szerint az aktivitásaink körébe a következő interakciók tartozhatnak: egy alkalmazás megnyitása, bejelentkezés egy alkalmazásba a Facebookkal, tartalom megtekintése, egy árucikk keresése, egy árucikk kosárba helyezése, vásárlás, valamint az adakozás. A tájékoztató arra is kitér, hogy Zuckerbergék mire használják a partnerektől kapott információkat: személyre szabott hirdetések megjelenítésére, Marketplace-termékek és csoportok ajánlására, vállalkozások ajánlására, stb.

Mindent összegezve az új funkcióval pontosabban láthatjuk, hogy kedvenc weboldalaink, szolgáltatásaink közül melyik működik együtt a Facebookkal. Az aktivitásainkról ugyan nem sok konkrétum derül ki, de azért nagyjából magunktól is tudjuk, hogy mit szoktunk csinálni az általunk látogatott helyeken. A lista legérdekesebb hozománya inkább az, hogy a kapott tevékenységek mennyisége alapján belőhető, hogy melyik weboldalakon vagyunk a legaktívabbak.

Rólad hány partner szolgáltatott adatot a Facebooknak?

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!