imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Itt az új MacBook Pro 16" 2019

Mi pedig leteszteltük

Miért ne aludj soha az okostelefonoddal?


Lefekvés előtt még ránézel a mobilodra? A telefonod ébreszt, ráadásul az az első dolgod reggel, hogy csekkold, milyen értesítéseket kaptál az éjszaka folyamán? Pontosan azt teszed, mint az emberek nagy többsége, ennek ellenére elmondom, miért nem kellene.

Bár a felvezetés indokolatlanul vészjóslónak és kattintásvadásznak tűnhet, a probléma valós. Emberek milliói tartják a telefonjukat maguk mellett az éjszaka folyamán, sőt sokan akár a párna alá is képesek betenni egy folyamatosan készenlétben lévő eszközt.

Sokan egyszerűen szeretik a közelükben tudni a készüléket, hátha történik valami, mások reggel a telefonjuk csörgésére kelnek, sőt, olyanok is vannak, akik az alvásmonitorozó alkalmazásokat használják, és ezért tartják magukhoz lehető legközelebb az okostelefonjukat. Igazából rengeteg oka lehet annak, hogy magunk mellett helyezzük el a legtöbbet használt eszközünket.

Ennek ellenére érdemes átgondolni, miként hajtjuk álomra fejünket, ugyanis elég sok érv szerepel az “ellene” oldalon is. És, hogy ne csak a levegőbe beszéljek, nézzük is őket sorban!

Tűzveszély

A legritkább, épp ezért a leglátványosabb okkal kezdek. Az ugyanis nem egy gyakori dolog, hogy az ágyban elhelyezett telefon ránk gyújtja a paplant reggelre, ennek ellenére történt már meg, és gyakrabban, mint hinnéd. Sőt, egy párna alá helyezett, töltőn lévő telefon felmelegedhet annyira, hogy az már akár sérüléshez is vezessen. Persze, mint említettem, nem gyakori, de előfordul.

Egészségügyi kockázat

Nincs azonnali tünet, éppen ezért csak legyintünk egyet… Hadd kérdezzek valamit: szoktál fáradtan, kedvetlenül kelni, esetleg szokott fájni a fejed? Ha igen a válasz, jó eséllyel a telefonnak (is) köze van hozzá. Azok ugyanis, akik az ágy közelében tartják a telefont éjszaka, jó eséllyel azért teszik, mert ezzel kelnek, ezzel fekszenek.

A képernyő által kiocsátott kék fény hatással van a szervezetben lévő melatonin hormonra, mely a megfelelő alvásért felelős. A telefonunk éjszakai bámulása tehát azt eredményezi, hogy kevesebb melatonint termleünk, ezáltal felborul a hormonegyensúly, ennek pedig a rossz éjszakáinkat köszönhetjük. És bár lehet, hogy ennek ellenére sokat alszik valaki, az alvás esetében nem a mennyiség számít, hanem a minőség.

De nem csupán a képernyő okozhat problémákat. A telefon által kibocsátott rádióhullámok ugyanis ártalmasak lehetnek a szervezetre. Bár az egységes konszenzus nincs a témában, a legfrissebb kutatások szerint ezek a hullámok nem képesek arra, hogy rákos megbetegedést idézzenek elő. Azonban arra igen, hogy a meglévő daganat méretét növeljék, illetve a meglévő betegség előrehaladását segítsék.

Sőt ezen felül olyan gondokat is előidézhet, mint alacsony spermiumszám, memóriazavarok, vagy halláskárosodás. Éppen ezért érdemes minél kevesebb időt a telefonunk mellett tölteni, vagy éjszakára repülő üzemmódba tenni, esetleg kikapcsolni.

Lehetséges megoldások

  • Vegyél egy ébresztőórát! Tudom, nem fogsz, pedig sokat segítene a helyzeten.
  • Kapcsold ki a netet, vagy némítsd le a telefont! Kifejezetten hatásos lehet az alvás, ha nem kelsz fel 5 percenként egy-egy push üzenetre.
  • Szüneteltess! Készülj fel előre az alvásra, hagyj magadnak lefekvés előtt 1-1,5 óra képernyőmentes időt.
  • Hagyd másik szobában a telefonod! Igen, ez lenne a legjobb verzió.

És mi a helyzet az alvásmonitorozó appokkal? Véleményem szerint nagyon sokan fölöslegesen használják, hiszen a megszerzett adatokat nem használják fel, nem elemzik, nem következtetnek belőle semmire, egyszerűen csak bekapcsolják az alkalmazást maguk mellett, és várnak arra, hogy jobban aludjanak. Akik pedig mégis odafigyelnek ezekre, nincs más dolguk, mint reménykedni, hogy hamarosan érkezik az alvásmonitorozás a következő Apple Watch-ba.

Te is az utolsó másodpercig nyomod a telefonod, vagy sikerül hamarabb letenni?

iPhone XR akár 0 Ft önrésszel és 0% THM-mel

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!