imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Nyílik az iSTYLE adventi naptára

Bomba jó karácsonyi ajánlatok az iSTYLE-tól!

Miért nem használja a közösségi médiát az Apple?


Hogyan lehetséges az, hogy a világ legsikeresebb vállalata amikor csak tudja, jóformán kerüli a közösségi médiát, holott ez élesen szembe megy a mai marketingtrendekkel? Miért éri meg ez mégis az Apple-nek, és legfőképp, hogyan engedhetik ezt meg maguknak?

Az Apple háza táján jártasabb olvasóink persze rögtön közbevethetnek, hogy már a felvetés sem jogos, hiszen az Apple használ egy csomó felületet. Igen ám, de hogyan!? Haladjunk sorban.

Bár valóban van az Apple-nek saját, hivatalos Facebook oldala, azon mindössze pár iPhone X fotó látható – se posztok, se bejegyzések, olvasó levelek, semmi egyéb. Ugyanez vonatkozik a Twiterre is, ahol szintén egyetlen darab tweet sem olvasható. Az Instagram fiók egy fokkal aktívabb, jelen pillanatban éppen 111 bejegyzést számlál. Ugyanakkor ezek valójában mind a felhasználók „Shot On iPhone“ képei, az Apple itt nem oszt meg saját tartalmat. Végül pedig a YouTube, ahová szintén elég rendszeresen érkeznek reklámvideók. Ezeknél viszont a kommentelés egységesen le van tiltva, lényegében tehát csak szimpla reklámok, „közösségi“ faktor nélkül.

Az olyan Twitter-fiókok mint az @ios, @macos, @iphone, @machintosh mind random felhasználókhoz tartoznak, akiknek semmi közük nincs az Apple-höz. Néhány szolgáltatásnak (Apple Music, Apple Support) és személynek (Tim Cook) persze van saját oldala, de előbbiek is leginkább csak híroldalként funkcionálnak, Tim Cook posztjai pedig inkább emlékeztetnek valamilyen felfutóban lévő motivációs trainer személyes gondolataira, semmint egy tech vállalat vezérigazgatójáéra.

Nem túlzó tehát kijelenteni, hogy az Apple tulajdonképpen egyáltalán nem (vagy csak minimális mértékben) használja a közösségi médiát.

A kérdés már csak az, hogy miért? Ez a hozzáállás szinte tökéletes ellentéte annak, amit a konkurens tech cégek alkalmaznak, és úgy egyáltalán annak, amit a modern marketingtrendek diktálnak. A válasz többtényezős, kezdjük az alapokkal.

Gondolom senkit nem fog meglepetésként érni, hogy az Apple az egyik legmeghatározóbb márka napjainkban, és egyben a legértékesebb vállalat is. Aki hallott már mondjuk a Coca-Coláról, az biztosan hallott az Apple-ről is. Kétségtelen, hogy a sikerhez hozzájárult az is, hogy az Apple az alapelvei kristálytisztán bele lettek sulykolva a felhasználók fejébe, egyszerű és érthető az üzenet, állandó a megjelenés és a minőség. A konzisztencia tehát az egyik legjellemezőbb jelző, amit az Apple-re lehet aggatni. A konzisztencia fenntartásához pedig erős kontrollra van szükség.

Facebook: semmi

Márpedig, ha valaki, akkor az Apple imád kontroll alatt tartani mindent. Pöccre pontosan ugyanaz az élmény fog fogadni minden egyes Apple Store-ban, a hivatalos viszonteladóknál, a hivatalos honlapokon, de még a termékei csomagolásánál vagy a reklámjaik hangulatánál. Sőt, sokszor ugye még azt is irányítás alatt tartják, hogy a felhasználó mit csinálhat a saját készülékével. Ez persze van akinek tetszik, van akinek nem, de az biztos, hogy védjegyükké vált ez a fajta dominancia.

Na és mit nem lehet fenntartani a közösségi médiában? Pont ezt a fajta egységességet, makulátlanságot, tisztaságot. Akármelyik másik márka Facebook oldalát megnézed, amelyik aktívan használja a szolgáltatást, látod a feldühödött felhasználók kommentjét, a szitkozódásokat, a panaszokat, megjelennek a haterek és mind olyan internetes lény, amit az Apple messziről kerülni szeretne. Érthető is, tekintve hogy az Apple körül legendásan heves vérű ellentábor vert tanyát. El tudjátok képzelni, mi menne, ha lehetne kommentelni az új iPhone-t reklámozó posztok alatt…

Az Apple milliárd dollárok ver el a reklámjaira évente. Mert minden pénzt megér nekik, hogy a vállalat által közvetíteni kívánt üzenet abban a formában jusson el a felhasználókhoz, ahogy ők azt megálmodták. A közösségi médiával pedig hiába érhetnének olcsón rengeteg embert, a fentebb meghatározott cél egyszerűen nem lenne megvalósítható.

Twitter: semmi

De közelítsük meg a kérdést a másik oldalról. Milyen előnyei vannak a közösségi médiának? Egyrészt az adott márka folyamatosan, valós időben kaphat visszajelzést a fogyasztóiktól. Másrészt kevés befektetéssel rengeteg potenciális vásárlót érhetnek el, ráadásul rögtön targetálva, hiszen a Facebook és társai részben pont abból élnek, hogy a hirdetőknek ezüsttálcán kínálják a felhasználók adatait.

Ha a 20-50 év közötti konzervatív politikai nézeteket valló európaiakat szeretnéd elérni csak egy szavadba (és sok dollárodba) kerül, de a Facebook azonnal leszállítja neked. Végül pedig a közösségi média felületeinél, ahol minden napra jött valami virális tartalom, nincs is alkalmasabb a hypekeltésre. Ezek azok az okok, ami miatt a legtöbb világmárka él a közösségi média által nyújtott lehetőségekkel. Igen ám, de az Apple-nek ezekre nem igazán van szüksége.

Ami a felhasználói visszajelzéseket illeti, álljon itt egy Steve Jobs idézet, ami tökéletesen összefoglalja az Apple filozófiáját a kérdésről a mai napig:

Az emberek gyakran nem tudják, hogy mit akarnak, amíg meg nem mutatod nekik.

Magyarul nekik szinte teljesen indifferensek a visszajelzések, hiszen pont azok elébe akarnak menni. Olyannal akarnak előrukkolni, amiről még nem tudják a vásárlók, hogy akarják (így nem is tudnának róla visszajelzést adni), de akarni fogják amint az Apple bemutatja. Másrészről, ha visszajelzésre vágynak, elég csak felmenniük az internetre. Mindenki, mindig róluk beszél. Egyszerűen nem szorulnak rá, hogy emiatt külön oldalakat tartsanak fent.

Az eladásokra vonatkozó előnyöket könnyű elengedni. Egyszerűen túlságosan is szembe megy a profiljukkal. Az Apple úgy tünteti fel magát, mint a nép luxusmárkája. Márpedig egy luxusmárka nem fog lealacsonyodni a közösségi médiában terjedő direkt hirdetések szintjére, hiszen ezzel pont az ellenkező benyomást keltenék. Mégis milyen luxusmárka az, ami „2-t fizetsz 3-at kapsz“, „oszd meg és nyerj egy iPhone-t“ hirdetésekkel nyomul a vásárlók arcába, ráadásul kéretlenül. Cupertino azt akarja, hogy vágyj a termékeire, érezd az exluzivitást, majd pedig szépen sétálj be a legközelebbi, általuk tökéletesen kontrollált üzletbe és élményvásárolj, amikor Te szeretnél.

Instagram: szinte semmi

Az Apple körüli hype képlete sem sokkal bonyolultabb. Egyszerűen elég csak titkolózniuk, hogy róluk beszéljen mindenki. Kiszivárog egy kétes hitelességű kínai fotó a hónapok múlva esedékes iPhone hátlapjának koncepciójáról? Máris kajálja mindenki. Mert nem elérhető. Mert titkos, mert rejtélyes. Aztán a sok titkolózás után meg tart egy fesztivál számba menő, brutális költségvetéssel operáló Keynote-ot, amin ott van minden lényeges újságíró, influencer és média. Na, ha valami generálja a hype-ot akkor az ez. Ehhez nincs szükség saját social media felületekre.

Magyarul úgy is mondhatnánk, hogy az Apple nemes egyszerűséggel megengedheti magának, hogy ne használja a közösségi médiát.

Sok pénzébe kerül, de ez a befektetés hosszútávon bőven kifizetődő…

Forrás: TechAltar

Karácsonyi MBP

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!