imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Érkezik az új iPad Pro

Magic Keyboarddal és minden földi jóval!

Milyen irányba haladhatnak tovább az Apple szolgáltatásai?


Bár 2019-ben úgy tűnhetett, hogy minden, de tényleg minden az új szolgálatások bevezetéséről szólt, valószínűleg az idei év során sem kell majd szűkölködnünk ezen a téren, és “csak” beérnünk termékbemutatókkal.

Én, bevallom, ennek kifejezetten örülök. Azt hiszem tipikusan az a felhasználó vagyok, aki az évek során beette magát az ökoszisztémába, megvett mindent, amit szeretett volna. Van Macem, iPhone-om, Apple Watchom és AirPodsom, volt iPadem is, amit már nem használok.

Jelenleg pont abban a fázisban vagyok, hogy bármelyikből érkezik újabb verzió, nem igazán kezdenek el zizegni a bankók a zsebemben, hogy most azonnal megvegyem. A mostani setupom valószínűleg még évekig kiszolgálja az igényeimet. Talán ez az egyetlen hátránya az egészen jól összepakolt hardvernek. Akkorát pedig lövésem sincs mivel tudna – a tech mai állása alapján – a semmiből gurítani a cég, hogy azonnal megvegyem a “csak azért, hogy nekem is legyen” jegyében.

Szerintem sokan vagyunk ezzel így. Az már más kérdés, hogy ez az attitűd mennyire tesz engem (vagyis minket) egy teljesen másik szegmens, a szolgálatások célcsoportjává. De, azt 100%-ig biztosnak tartom, hogy jelenleg előbb fizetek elő havi szinten egy Apple-szolgáltatásra, minthogy bármit vegyek a közeljövőben. Bocs.

Nem véletlenül panaszkodnak is sokan, hogy már kezd kicsit átbillenni a mérleg nyelve és egy, a termékeit saját szolgáltatásokkal megtámogató vállalatból most már a szolgáltatásait támogató hardevereket gyártó céggé kezd avanzsálni az Apple. Jogos a fütty, új idők új szelei fújnak. Lehet ezt még fokozni?

Hogyne lehetne! – jönne a teljesen evidens válasz. Azonban azért a szolgáltatások közege sem egy olyan hely, ahová az Apple hirtelen betört és tök egyedül van a piacon, mert most ismételten feltalálta a spanyol viaszt.

Egyrészről szinte minden szegmensben vannak már versenytársak, másrészt szinte mindenhol kell minimális kompromisszumot és partnerséget kötni valakivel. Az Apple News+-hoz és az Apple TV+-hoz is mind-mind együttműködő szerződött partnerek kellenek, csakúgy, mint mondjuk a Goldman Sachs az Apple Card esetében, akik a fizikai kártyát adják ki.

Másrészről pedig, a már fent említett új szelek fújnak vonalon kicsit megváltozott a leányzó fekvése a tech iparban. A belülről szívet melengető Steve Jobs-féle aranykorszak valljuk be egy igen szerencsés csillagzat alatt született éra volt a techboom elején. Akkor azért minden Keynote-ra jutott valami olyan, amitől leesett az ember álla.

Azonban az elmúlt 10-15 év robbanásszerű növekedése és újdonság cunamija nem tartható fent évtizedeken át. Jelenleg eléggé a plafont verdessük már kimaxolt technológiából. A következő nagy áttörésre azonban még várni kell. Frusztráló, de így mennek a dolgot.

A megannyiszor kritizált Tim Cook viszont épp ezeken a zavarosnak cseppet sem mondható, sőt, inkább teljesen állóvizen, totál szélcsendben kormányozza a lassan Symphony of the Seas méretűre hízott vállalatot, teljesen új irányba, nem kis sikerrel.

Persze, Jobs zseni volt, egy vizionárius, maga a Nagymester…, de azért valljuk be, a tech-fejlődés történelmileg pont a kezére játszott, ezért nekem Cook ugyanúgy zseni, csak neki jóval nehezebb dolga van, magasra került a mérce.

A vállalat pedig szép lassan átváltott az új piacok megteremtésből a meglévő piacok réseinek kihasználására. Az unos-untalanig emlegetett: minek legyünk az elsők, ha a legjobbak is lehetünk frázis már inkább tűnik valóban stratégiának, mintsem szerecsenmosdatásnak.

Azért akad még egy-két kiaknázatlan piac, ahol nem vetette meg a lábát a vállalat, ilyen például az önvezető autózás, a podcastek világa, a pénzügyi megoldások továbbfejlesztése vagy a professzionális felhőszolgáltatások kiterjesztése.

Egy biztos, a Project Titan vagy Apple Car néven sokáig rejtegetett projekt alatt szépen lekapcsolták a gázt még tavaly. Míg a legtöbb ilyen irányú fejlesztést misztikus csend övezett, addig a vállalkozás lelövésébe meglepő nyíltsággal álltak bele. Ha önvezető autó nem is lesz, azt nem tartom lehetetlennek, hogy valamilyen car-sharing megoldással hamarosan kiguruljanak a piacra. Egy jó Apple Car app számomra közelebbinek látszik, mint egy olyan autó, ami mind karosszériás és szoftveres vonalon is lenyom mondjuk egy Teslát.

Az exkluzív podcastok lehetséges eljövetelét az abszolút megformált igényen kívül leginkább az támasztja alá, hogy gyakorlatilag már minden médiumot lefedett a vállalat saját tartalmakkal. Kizárt, hogy ez a szegmens totálisan kimaradjon.

Az Apple Card-Apple Pay vonal sikerességéről kicsit rébuszokban lehet csak itthonról beszélni. A legtöbb banki szolgáltató Magyarországon még éppen csak elkezdte bevezetni az Apple megoldásait, így nehéz USA-t játszani, ahol az Apple Card is elérhető mindenki számára.

Tipikusan ez az a rész a Keynote-ok során is, amit mindenki kicsit átalszik itthon, az “ez ránk úgysem vonatkozik” jegyében. Jelenleg elég annyit leszűrni belőle, hogy nem véletlen a mondás: pénzzel lehet a legkönnyebben pénzt csinálni, és ezt most szó szerint kell érteni. Iszonyatos forgalmat generálnak a pénzügyi szolgáltatások az Egyesült Államokban. Teljesen fejre kéne állnia a cég egész vezetőségének ahhoz, hogy ezt ne lássa és nyissanak továbbra is ebbe az irányba.

Ami pedig a professzionális felhőszolgáltatásokat illeti, maga az Apple csak 30 millió dollár felett költ el havonta az Amazonnal az AWS-re (Amazon Web Services). Évek óta fennálló igény (lehetne), hogy végre valóban saját üzemeltetésű felhőbe kerüljenek mind a felhasználók, mind pedig a vállalat adatai. Ez természetesen a háttérfolyamatok mellett jótékony hatással lehet a végfelhasználók számára elérhető szolgáltatásokra is.

Szerinted melyik szolgáltatásba vág bele legközelebb az Apple?

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!