imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Itt az új MacBook Pro 16" 2019

Mi pedig leteszteltük

Minden piacra egyedi iPhone-t?


Az Apple volt tanácsadója szerint a vállalat problémáit a kínai piacon egy direkt számukra készített iPhone-modell oldhatná meg. De milyen lenne egy Európa-iPhone?

Pár hete Tim Cook maga figyelmeztette a befektetőket, hogy a szokottnál gyengébb negyedévre számítsanak pénzügyileg. Majd eljött a negyedéves jelentés napja és a számok mégsem lettek olyan rosszak. Sőt, igazából kifejezetten jól teljesített az Apple, a csökkenés gyakorlatilag egyedül az ázsiai piac piac számlájára írandó. Egész egyszerűen Kínában nem ugyanazt jelenti az iPhone, mint mondjuk Amerikában.

De miért? Nem ugyanolyan kíváló készülék egy iPhone mindenhol a világban? Felületesen nézve de. Pontosan ugyanaz a hardver, nagyjából ugyanazok a funkciók. Csakhogy a képlethez hozzátartozik az is, hogy az adott piacnak mik az igényei. Márpedig az egyező szoftveres és hardveres funkciók belátható módon nem képesek kiszolgálni a különböző igényeket.

Ha reálisan nézzük, az iPhone elsősorban az Amerikai piacnak van kitalálva mind funkcióiban, mind árazásában. Nem véletlenül ott a legnépszerűbb. Európában sincs sok okunk a panaszra, ugyanakkor itt – Magyarországon pedig különösen – érezhető, hogy egyrészt hiányozgatnak funkciók, amik a tengerentúlon olajozottan működnek, másrészt az árazás (megtoldja az ÁFÁ-val és árfolyamkockázattal) sem erre az átlagkeresetre lett optimalizálva.

De mondom, mi még alapvetően bőven benne vagyunk a célcsoportban. Ázsia viszont más kérdés. Az Apple egyik ex ázsiai tanácsadója, Carl Smit szerint egész egyszerűen azért nem olyan népszerű az iPhone Kínában, mert az ottani igényeket jobban kielégítik az ottani márkák készülékei, az Apple túl lassan reagál annak a piacnak az igényeire.

Gondoljunk például bele, hogy például míg ott már javában dúlt a „minél nagyobb, annál jobb“ forradalom, addig az Apple legnagyobb telefonja egy 4 inches iPhone 5S volt. Vagy, hogy mikor ott már úgy olvasták a gyerekek a QR kódokat WeChattel, mint itthon a betűtésztát a paradicsomlevesben, addig az Apple-nek csak az iOS 11-re lett beépített QR olvasója. Vagy, hogy a Dual SIM csak most érkezett…

Mi ebből alig érzékeltünk valamit, számunkra pont jó ütemben történtek a fejlesztések, hiszen az iPhone ránk van optimalizálva. Kínában viszont más tempóra, más funkciókra, más fejlesztésekre lenne szükség az igazi robbanás eléréséhez. Carl Smit szerint a legjobb megoldás az lenne az Apple részéről, ha elkezdenének külön iPhone-t gyártani az ázsiai piac számára olyan funkciókkal, amik nekik kellenek.

Ez a gondolat pedig felvetett bennünk több kérdést is. Egyrészt, hogy mennyire kell, mennyire jó ilyen szinten szegmentálni a termékpalettát. A kapacitás aligha jelentene gondod az Apple-nek, bőven van elég mérnökük, humán és anyagi erőforrásuk egy ilyen taktika megvalósításához. De biztosan lenne egy olyan amerikai, európai vásárlói réteg, akiknek pont az ázsiai telefon kellene, és hangosan elégedetlenkednénk, hogy miért nem kaphatnak. Ez pedig nem lenne szerencsés.

Másrészt, meg ha Ázsia kap külön telefont, akkor kap külön mondjuk a Kelet-Európa is? Hogyan nézne ki egy ilyen készülék? Olcsóbb lenne? Jobb lenne az ár-érték aránya? Sörnyitós lenne a hátlap? Indiában ugye hasonló megfontolásokból indította újra a régebbi, olcsóbb iPhone-ok gyártását az Apple: legyen egy olcsó telefon, mert ott ez az igény.

Forrás: AppleInsider

Nektek milyen speciális igényeitek lennének?

Apple Watch sosem látott árakon!

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!