imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Érkezik az új iPad Pro

Magic Keyboarddal és minden földi jóval!

Mobilozás vagy CarPlay – mi a veszélyesebb vezetés közben?


Az IAM RoadSmart, az Egyesült Királyság legnagyobb biztonságos közlekedéssel foglalkozó szervezete kutatást készített arról, hogy a mobiltelefon és az okos szolgáltatások használata mennyire vonja el a vezetők figyelmét az útról.

A kutatás során arra jutottak, hogy az okos megoldások használata (mint pl. CarPlay) sokkal veszélyesebb, mint az üzenetküldés vagy a headset nélküli telefonálás. Meglepő ez annak tükrében, hogy évek óta mindenkinek a kezére csapunk, aki a telefont babrálja vezetés közben…

A kutatás szerint márpedig a vezetők 36%-kal lassabban reagáltak, miközben a CarPlay hangutasításos funkcióit használták, és 57%-kal csökkent a reakcióidejük a CarPlay touch használata során. Üzenetküldéskor viszont 35, míg telefonálásnál 46%-os csökkenéssel kell számolni, vagyis az utóbbi esetén nem is annyira elhanyagolható az eltérés az okos szolgáltatások “javára”.

Arról nem is beszélve, hogy a CarPlay vagy az Android Auto touch funkcióit használva a vezetők egyaránt sokkal nehezebben tartották a sávot, a folyamatos sebességet és a követési távolságot.

Továbbá:

  • A kutatásban résztvevők sokkal, 50%-kal lassabban tudtak reagálni az őket érő eseményekre az úton az Android Auto vagy CarPlay használata közben
  • Spotify konzolon nyomkodása közben még inkább romlott a reakcióidő
  • A konzol használata közben sokkal több időre veszik le a szemüket az útról a vezetők, mint a telefon nyomkodása közben

A kutatás során a résztvevők három tesztvezetést végeztek ugyanazon az útszakaszon. Egyszer minden interakció nélkül, aztán a hangfunkciókat használva, végül a konzolt nyomkodva.

Ezen kívül két, zenéhez kapcsolódó feladatot is el kellett végezniük: zenét kellett bekapcsolniuk a Spotify használatával és bekapcsolni a rádiót egy autót követve. Valamint két navigációs feladatot is teljesíteniük kellett: útvonalat kellett tervezniük egy étteremhez vagy a legközelebbi benzinkúthoz autópályás közlekedési körülményeket szimulálva.

Eközben vizsgálták a sebességüket, a sávtartást, szemkontaktust és a felhasználók visszajelzéseit.

A tesztelés viszont nem reprezentatív formában működött, így az IAM RoadSmart tovább passzolta a kutatását az autóiparnak és a kormánynak, hogy kiterjeszthessék a kutatás feltételeit.

Forrás: IAM RoadSmart

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!