imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Kipróbáltuk az iPhone XS Max-ot

Megnéztük hogyan teljesít hosszabb távon!

Trükkös előfizetések mételyezik az App Store-t


Különféle tisztességtelen taktikák tűntek fel az App Store-ban, amelyel néhány fejlesztő megpróbál nyerészkedni. Az Apple már intézkedik, de nem lesz egyszerű dolguk…

A TechCrunch számolt be azokról az új előfizetésre csábító taktikákról, amelyek mostanában kezdik felütni fejüket az App Store-ban. A tisztességtelen eljárás lényege, hogy a felhasználót valamilyen úton módon becsalják egy előfizetésbe, amiről persze jól megfeledkezik majd, és csak az első havi számla után jut újra eszébe lemondani. Ekkorra viszont már késő, a fejlesztő bezsebelte hasznát.

A jelentés szerint elsősorban a különböző segédprogramok érintettek. A legtöbb ilyen alkalmazás igazából nem kínál semmit, funkcióik rendszerint megtalálhatók az iOS-ben is beépítve. Ennek ellenére sok esetben ott vannak a toplisták élén, a legfelkapottabb fizetős alkalmazások kategóriában. Hogyan lehetséges ez? Trükközéssel természetesen.

Ilyen volt például a Scanner App nevezetű alkalmazás. A QR-kód olvasást (ami az iOS 11 óta a gyári kameraalkalmazás része) kínáló „ingyenes“ app letöltés után rögtön elkezdte az előfizetéssel nyaggatni a felhasználót. 4 dollár hetente, vagy 5 dollár havonta (egy Spotify előfizetés áráról beszélünk egy olyan appnál, amit gyárilag tud az iOS is). Persze megjelent az ingyenes próbaidőszak csábító lehetősége is, amivel a jelek szerint sokan éltek.

Csak hát ez 3, azaz három nap múlva lejárt, és átváltott fizetős előfizetéssé…

Persze mindez meg volt említve a felhasználási feltételek közt is, csak ugyebár sok felhasználó ezeket el sem olvassa. Ami ugyan nyilván az ő hibájuk, de ezzel visszaélni sem éppen a legtisztességesebb dolog. Az üzleti modell bevált egyábként, a SensorTower adatai szerint 14,3 millió dollárt kaszáltak ezzel a trükkel évente a fejlesztők.

Egy másik taktika, amit a hétvégén eltávolított Weather Alarms folytatott. A mezei időjárás alkalmazás által használt trükköt “dark pattern”-nek nevezik, és természetesen ennek is a lényege, hogy behúzzák az ingyenes próbaidőszakba a gyanútlan felhasználót, ami rövidesen fizetőssé fog alakulni. Jelen esetben ez akár havi 20 dollárt is jelenthetett, azaz több mint 5 000 forintot.

Ennek érdekében olyan ablakokat villantanak fel a felhasználónak, ahol mindössze két nagy gomb látható: egy fizess elő x dollárért, és egy próbáld ki ingyen. A felhasználó haladna tovább az alkalmazás használatával, de máshogy nem lehet bezárni a felugró ablakot, csak valamelyik gomb választásával. Nyilván tehát az ingyenes próbaverzió használata mellett fog dönteni.

Ilyen kényszerhelyzet teremtése egyébként nem szabályos eljárás, és ezt az app készítői is tudták. Valójában ott van az ablak bazárásanak a lehetősége, csak az a felugrás után jópár másodperccel később jelenik meg, akkor is csak nagyon kicsiben, direkt a háttérbe olvadó felülettel. Papíron tehát semmi szabályelleneset nem tettek. Nézzétek csak ezt a videót! Fókuszálj a bal felső sarokra…

És éppen ez az, ami miatt nagyon nehéz a dolga az Apple-nek, akik nyilván foggal körömmel próbálnak fellépni a hasonló appok ellen. Ezeket a trükköket aligha ha lehet a forráskódból algoritmusokkal kiszúrni az ellenőrzés során, és mivel szabályt igazából nem sértenek, csak kiskapukat használnak ki, még az észrevétel után is nehezen indokolható a törlésük.

Éppen ezért azt tudjuk javasolni minannyitoknak, hogy legyetek résen, figyeljetek rá, hogy milyen előfizetéseket köttök meg. Személy szerint én pont az elfelejtés miatt kerülni szoktam az ingyenes időszakot kínáló előfizetéseket, vagy ha valami miatt mégis nagyon kell, akkor minden esetben ott helyben írok a naptáramba egy emlékeztetőt a lemondásra.

Véleményem szerint a végleges megoldást egyébként az jelentené, ha ingyenes előfizetés fizetőssé csak a felhasználó megerősítésével válthatna át, a próbaidőszak lejárta után. Ti mit gondoltok?

Forrás: 9to5Mac

iPad Pro 2018

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!