imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Nyílik az iSTYLE adventi naptára

Bomba jó karácsonyi ajánlatok az iSTYLE-tól!

Újrahasznosított iPhone lebomló csomagolásban = az Apple jövőképe


Az Apple vezető tech vállaltként a környezet védelmére kiemelt figyelmet szentel. De vajon egy 100%-ban megújuló energiával működő multi vállalat, mit tehet még a környezetért és lehetséges-e ökolábnyom nélkül működtetni egy ekkora szervezetet?

Ahogy nőtt az Apple termékei iránt a kereslet világszerte, úgy egyre égetőbb kérdéssé vált a cég számára, hogyan lehetséges minimalizálni a környezetromboló eljárásokat, átalakítani jobb megoldásokra, vagy teljesen elhagyni azokat és új lehetőségek után nézni. Mely más cégnek lehetne ez elsődleges célkitűzése, mint annak a tech vállalatnak, amely az 1 billió dolláros piaci kapitalizációt döngeti, és amely kétszeresét keresi, mint a második leggazdagabb cég az USA-ban?

Jól látja ezt az Apple is, és nem is aprózzák el azokat a bizonyos lépéseket a környezettudatosság útján. Az elmúlt években számos területen eszközöltek változtatásokat, lássuk is ezeket szervezeti felépítettséget tekintve!

1. Cégirányítás, termékfejlesztés

Az iPhone ötletét több mint egy évtizedes kutatás fejlesztés előzte meg. Ez alatt az Apple-nek rengeteg anyaggal és eljárással kellett kísérleteznie, a tervezés pedig hatalmas mértékű energiafelhasználást jelentett. Ahogy az Apple szépen kezdte kinőni az Infinite Loopon található Apple Campust, és minél inkább azon dolgoztak, hogy egy tető alá hozzák a cég össze részlegét, kiemelt kérdéssé vált az is, hogy azok a mérnökök, akik az új termékeken dolgoznak a lehető legkisebb ökológiai lábnyomot hagyják maguk mögött.

A tervezést és a cég irányítását tehát egy olyan központba kellett átszervezniük, ahol mindez teljesül. Steve Jobs 2011-ben beszélt először Cupertino város tanácsa előtt az Apple-űrhajóról, amely tavaly megnyitotta kapuit. Az új főhadiszállás nem véletlen kapta az Apple Park nevet, hiszen egy gigantikus méretű zöldövezetről van szó, amelybe körülbelül másfél év kemény munkája volt az elképzeléseknek megfelelő növényzetet betelepíteni. Tim Cook korábban elmondta, hogy ez nemcsak a környezet szempontjából volt fontos, hanem a munkavállalók is jobbn érezhetik magukat egy ilyen miliőben.

Persze bokrok, fák és harmatos gyep ide vagy oda, azért mégis zabálja az áramot egy ilyen monstrum. Természetesen erre is gondoltak, aki régóta követ minket annak valószínűleg nem újdonság, hogy az Apple Park tetejét végig napelem fedi, ami fedezi a központ teljes energiafelhasználást, így 100%-ban megújuló energiával operál a 12 000 alkalmazottnak otthont adó létesítmény.

2. Gyártás, értékesítés

Az Apple termékei rengeteg partner és beszállító cég segítségével jönnek létre, ez összesen 43 országot érint, illetve a cégnek több nagy európai központja is van. Az Apple TV és bizonyos iMac modellek Írországban készülnek, ha ilyet vásároltok ez fel is van tüntetve a dobozon. Az iPhone-ok és iPadek többsége Indiában és Kínában kerül összeszerelésre. Az Apple minden beszállítójától elvárja most már, hogy szintén megújuló energiával müködtessék üzemeiket. A cég két hónnapal ezelőtt bejelentette, hogy sikerült 100%-ig megújuló energiára kapcsolni az Apple-vérkeringést.

A tervezéstől a megvalósításig tehát egységesen sikerült ezt a szintet megütni. A rendszernek részei persze a boltok is, amik a világ számos pontján megtalálhatóak. Az Apple Store-ok egyébként az elmúlt években jelentős mértékű átalakuláson mentek keresztül, mióta Angela Ahrendts lett az Apple boltokért felelős alelnöke. Az Apple Store-ok nemcsak a motorháztető alatt alakultak át, hanem a felszínen is: zöld növényzet és a természethez visszanyúló kialakítás egészen új szintre emelte a vásárlási élményt.

3. Csomagolás, környezetbarát anyagok használata, újrahasznosítás

Az üzenet és a cél világos: záruljon a kör, a jövőben ne kelljen külső erőforrásokat felhasználni egyetlen iPhone, iPad vagy Mac legyártásához sem. Ambíciózus célkitűzés, de amit az Apple egyszer eltervez azt általában véghez is viszi. Lisa Jackson, a cég környezetvédelmi, politikai és társadalmi kezdeményezésekért felelős alelnöke még a tavalyi év során azt nyilatkozta, hogy az Apple tervei szerint a termékeket is egy zárt körforgásban állítaná elő a jövőben.

Ami nagyon menő. Természetesen már most is vannak olyan komponensek, amik ilyen módon készülnek, de az, hogy egy egész iPhone az utolsó csavarig újrahasznosított anyagokból származik, igencsak zöld megoldásnak tűnik. Ebben nagy segítséget nyújt Daisy, amely óránként 200 iPhone szétszerelésére képes, amelyeket aztán újra felhasználnak. Ide kerülnek azok a készülékek, amelyeket az Apple visszavásárol és azok is amelyek például az iSTYLE iPhone Green programjában jutnak vissza az anyacéghez.

Az Apple-nek arra is ügyelnie kell, hogy olyan alkatrészeket rakjon a termékeibe, amelyeket a lehető legkevesebb károsanyagkibocsájtással hoznak létre és könnyen felhasználhatóak újra. Nos, úgy néz ki ebbe az irányba is elindult egy igen pozitív folyamat. Történt ugyanis, hogy a világ két legnagyobb aluminnium gyártó cége besétált az Apple-höz azzal a hírrel, hogy kitalálták hogyan tudnának olyan módon aluminiumot előállítani, ami során nem keletkeznek üvegházhatású gázok.

A legjobb helyre mentek, hiszen az Apple egyből benne volt a buliban, a becslések szerint 2024-re világméreteket ölthet az új technológia elterjedése. Már csak a csomagolás kérdéses, hiszen olyan dobozokat kell előállítani, amelyek továbbra is szépek és kívánatosak, de azért környezetbarátak is. Szerencsére iPhone dobozokat nem szoktunk csak úgy a kukába hajigálni, de azért erre is gondolt már az Apple, igaz még nem érték el a teljes környezetbarát állapotot.

A csomagolások több, mint fele készül jelenleg újrahasznosított farostokból, ami viszont ennél is nagyobb előrelépés az a dobozok méretének jelentős csökkenése. Jelenleg egy 21,5″-os iMac bedobozolásához 53%-kal kevesebb papírra van szükség, mint korábban a 15″-es notebookhoz használt anyagmennyiség, így az egész pakk 35%-kal könnyebb is lett az évek során. Szép teljesítmény, de azért van még hova fejlődni.

4. Internetes szolgáltatások

Az egész folyamat lelke pedig a szolgáltatások, a felhasználói adatok tárolása, az online infrastruktúra működtetése. Bár egy átlag ember nem is gondolná, de a Google keresés sem túl öko barát tevékenység. Hát még felhőbe tölteni több terrabájtnyi videót és fotóalbumot. Az Apple több nagyobb adatközpontot is működtet, ezek közül az egyik legnagyobb a Észak-Karolinában üzemelő szerverpark, ami 120 ezer négyzetméter nagyságú és 150 gépkezelőnek ad munkát. Észak-Karolina egyébként híres a hasonló létesítményekről, úgy is szokták mondani, hogy tulajdonképpen itt lakik az internet.

De nem is lenne Apple az Apple, ha nem épített volna máris egy óriási napelemfarmot közvetlenül mellé, így – sosem találod ki – az iMessage üzeneteidet, a zenéidet és a Pages doksijaidat is 100%-ban zöldenergia hajtja. Nem volt ‘óccó’, körülbelül 550 milliárdjába fájt az Apple-nek ez a projekt, aztán szépen az összes többi irányítóközpont is átállt a zöld megoldásokra.

Tudtad, hogy egyes anyagok egyenesen tiltólistásak az Apple szabályzatában? Azt is megírtuk, melyek ezek az anyagok!

DJI Osmo Pocket

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!